Hoppa till huvudinnehåll

Sömnforskare: ”Effekten av att övergå till sommartid är inte så stor som många tror”

Person i sängen, väckarklocka i förgrunden
Person i sängen, väckarklocka i förgrunden Sova,sömn,säng,Väckarklocka,sömnstörningar,dygnsrytm

Känner du dig trött och i osynk? På söndagen bytte vi till sommartid vilket betyder att klockan flyttade framåt med en timme. Många upplever däremot att tidsändringen ruckar på dygnsrytmen i flera dagar.

Enligt Frida Rångtell, sömnforskare vid Uppsala universitet, är det individuellt hur man upplever tidsändringen. Mycket beror på hur man sover vanligtvis, och hur känslig man är för förändrade rutiner.

Många upplever att de känner sig extra trötta de första dagarna efter tidsförändringen. Rångtell menar att det ofta beror på att de inte går och lägger sig en timme tidigare.

- Om man inte lägger sig en timme tidigare förlorar man en timmes sömn och det kan ha stora konsekvenser ifall man byggt upp en sömnbrist under en längre tid.

Rångtell tillägger att vissa är speciellt känsliga för förändringar i rutiner, till exempel barn, äldre personer eller personer med vissa psykiatriska sjukdomar.

frida rångtell ler mot kameran
Sömnforskare Frida Rångtell. frida rångtell ler mot kameran Bild: Privat Uppsala universitet,sömnforskare

Många upplever att det tar flera dagar, om inte veckor, innan de hittar en bra dygnsrytm igen efter att klockan ställts om. Rångtell vill däremot lyfta fram vad hon kallar för social jetlag, det vill säga en jetlag mellan vardag och helg som vi pendlar mellan varje vecka.

- Vissa går och lägger sig flera timmar senare på helgen än på vardagar, och på måndag ska man ställa om rytmen igen. Den effekten är kanske mer allvarlig än när vi byter till sommar- eller vintertid.

Både fysiska och psyksiska effekter

Dygnsrytmen påverkar hur vi mår och känner. Rångtell säger att en timmes skillnad i dygnsrytmen trots allt kan leda till fysiska åkommor.

- Det kan leda till försämrad uppmärksamhet och inlärning, och att man har svårare att fokusera när man ska fatta beslut vid stressade situationer.

Kvinna lutar sig trött mot en trave böcker.
Kvinna lutar sig trött mot en trave böcker. Bild: Copyright Rex Features Ltd 2012/All Over Press böcker,studerande,ångest,Prestationsångest,studier (verksamhet),trötthet,sömnbrist,utbildning,studera

Däremot kan bara tanken av tidsändringen förstärka de fysiska effekterna.

- Visst påverkas många, men effekten av att övergå till sommartid är inte så stor som många tror, säger Rångtell.

Ifall man upplever att det är svårt att komma in i en bra dygnsrytm igen, har du några tips som kan hjälpa?

- Det man kan tänka på är att göra saker som hjälper en att hålla en bra dygnsrytm, samt rutiner. Det kan bland annat handla om att vara ute på dagen, få dagsljus och äta samma tider på dygnet.

Rångtell förespråkar också fysisk aktivitet på dagen och hjärnaktivitet i form av sociala interaktioner.

- På kvällen ska man försöka att ta det lite lugnare, släcka ner och undvika starkt blått ljus.

Bundet till EU-direktiv

I november förra året diskuterade Finlands riksdag ett medborgarinitiativ som krävde att man frångår sommartid.

Ur riksdagens diskussion framgick det att de flesta ledamöter vill bli av med sommartiden, men Finland är bunden till ett EU-direktiv och kan inte slopa tidsändringen på eget bevåg.

Tanken med att ändra på tiden är att man ska kunna ta vara på ljuset under vintern, och att man på sommaren ska få mer ljus på kvällen.

Rångtell tycker att tidsändringen är ganska onödig. Hon förespråkar sommartid – hela året.

- Om man skulle ha sommartid året om skulle man på vintern få mer ljus på eftermiddagen. Jag tror att de flesta då har mer tillgång till ljuset till skillnad från morgonen. Jag skulle därför föreslå att vi skulle ha sommartid året om.

Sömn
Sömn Bild: YLE sömnlöshet

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland