Hoppa till huvudinnehåll

Stockholms Spårvägar intresserade av att köra spårvagnar i Åbo

Spårvagn på Salutorget i Åbo.
Svenskt företag intresserade av att lägga bud på spårvägstrafiken i Åbo. Spårvagn på Salutorget i Åbo. Bild: Yle/Peter Karlberg spårvagn,Transtech Oy,Transtech Artic,Salutorget (Åbo)

Den svenska kollektivtrafikoperatören, Stockholms Spårvägar, vill lägga bud på spårvagnstrafik i Åbo och Tammerfors.

Det säger bolagets marknadschef Thomas Lange som gästar Åbo.

- Vi är mycket intresserade av hur situationen utvecklas i Åbo och går politikerna in för att bygga spårvägar ser vi noggrant på läget, säger Lange till Yle Åboland.

Tänker ni lägga in ett bud?

- Sannolikheten är nog stor att vi lägger ett bud om möjligheten finns och det är rimligt, säger Lange. Vi ligger nära till från Stockholm och har erfarenhet att driva spårvägar från tidigare, så Åbo är intressant.

Lange befinner sig som bäst i Åbo på inbjudan av De Grönas Mikko Laaksonen, som forskat i spårvagnshistoria.

Lange gästade Yle Åbolands studio på måndagen.

Stockholms Spårvägar har förutom Stockholm också verksamhet i danska Odense och norska Bergen.

- Åbo är ett intressant marknadsområde och vi tittar noggrant på hur situationen utvecklas, säger Lange. Vi tänker redan nu lägga bud på verksamheten i Tammerfors där man är lite längre hunna.

Lange förstår kritiken men tror på spårvägar

I Åbo handlar alternativen för kollektivtrafikens framtid om spårvägar eller superbussar.

Spårvägstrafiken i Åbo avvecklades 1972 och kritikerna anser att Åbo inte ska gå in för trafik som man redan en gång har lagt ner.

- Jag talar förstås om något som står mig väldigt nära men dagens spårvägar är mycket tysta och moderna, säger Lange. Att bygga dem kan vara otympligt och stökigt men sedan då spårvägen står klar är många nöjda.

Att lägga superbussar mot spårvägar är inte klokt anser Lange.

- Spårvägar är i investeringsskedet mycket dyra men man måste räkna med att spåren och trafiken byggs för hundra år framåt och lägger man ut kostnaderna på så lång tid blir den årliga kostnaden inte dyr, säger Lange.

Stockholm avvecklade spårvägsnätet 1967 men efter flera års lobbande öppnades en museirutt till Djurgården 1991. Sedan dess har rutternas antal utökats och i dag har staden också moderna spårvagnar.

Lange berättar att just nu lever spårvägen ett uppsving och trafiken växer.

- Det är ingen slump att många gillar att åka spårväg, säger Lange.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland