Hoppa till huvudinnehåll

Rail Baltica kan vara i fara säger Lettland, struntprat menar Estland och Litauen - projektet lunkar på mot 2026

Karta över Rail Balticas sträckning genom Baltikum
Rail Baltica har opinionen på sin sida, men många ser snabbtåglinjen som ett typiskt storstadsprojekt. Karta över Rail Balticas sträckning genom Baltikum Bild: Gustaf Antell Rail Baltica,Baltikum,Tallinn,Estland,Lettland,Litauen,Östersjöregionen,Resa till Litauen

Lettland vill att grannländerna Estland och Litauen tydligare jobbar för att tåglinjen Rail Baltica blir klar enligt planerna. Annars riskerar projektet att förlora sitt stöd i EU-kommissionen.

Estland och Litauen har under vintern och våren fått utstå stark kritik från lettisk håll för att snabbtåglinjen Rail Baltica inte utvecklas så snabbt som Lettland vill.

Mer exakt kommer kritiken från den lettiska vd:n för det mellanstatliga bolaget RB Rail, som koordinerar de tre baltiska ländernas arbete med Rail Baltica.

Vd:n Baiba Rubesa har dels sagt att hon redan hör i korridorerna i Bryssel att många tvivlar på att de baltiska länderna överhuvudtaget vill ha snabbtåget till Polen.

Rubesa menar att det i värsta fall kan leda till att EU-kommissionen drar tillbaka finansieringen av projektet.

Och dels säger hon att vissa styrelsemedlemmar i RB Rail sitter på två stolar, det vill säga hon varnar för korruption bland annat i samband med kommande offentliga upphandlingar.

Både Estland och Litauen säger att Rubesas kritik är obefogad och de krävde först att hon avgår.

Samhällets förväntningar är stora. De baltiska länderna måste hitta ett gemensamt språk för att stödja vårt gemensamma projekt.

Efter ett styrelsemöte förra veckan bestämde styrelsen ändå sig för att låta Rubesa fortsätta.

- Vi gav henne tydliga signaler om hur kommunikationen kan förbättras och vad vi har för förväntningar, sade den estniska styrelseordföranden Riia Sillave till det estniska rundradiobolaget ERR efter mötet.

Rubesa har lettiskt stöd

Lettland tänker tvärtom och stöder Rubesa.

Vår utgångspunkt är hur projektet ska förverkligas på bästa sätt.― Kaspar Ozolinš, Lettlands transportministerium

Polisen utreder korruptionsanklagelserna och det lettiska parlamentet röstade i mitten av mars för en resolution som tydligt markerar att Lettland för Rail Baltica-projektet i hamn enligt tidtabellen.

Det betyder med förväntad öppning år 2026.

- Samhällets förväntningar är stora. De baltiska länderna måste hitta ett gemensamt språk för att stödja vårt gemensamma projekt, säger Armands Krauze, vice ordförande i det lettiska parlamentets Europautskott.

Lettland vill att också parlamenten i Estland och Litauen beslutar om en ny resolution, men det kommer knappast att hända.

Både Estland och Litauen säger att farhågorna är kraftigt överdrivna.

- Det verkar som om projektets storlek gör dem lite rastlösa, säger Priit Pruul, kommunikationschef på Rail Baltic Estonia, det bolag som koordinerar arbetet i Estland.

Priit Pruul är kommunikationschef på Rail Baltic Estonia
Priit Pruul vet inte riktigt varför Baiba Rubesa säger att Rail Baltica kan bli utan EU-pengar. Priit Pruul är kommunikationschef på Rail Baltic Estonia Bild: Gustaf Antell Rail Baltica,Rail Baltica,Priit Pruul

- I alla tre länder går allt helt enligt planerna och inget tyder just nu på att det blir förseningar, tillägger han. Men stora projekt brukar stöta på oväntade problem som gör att tidtabellen förskjuts lite.

De tre länderna har redan beslutat att bygga Rail Baltica

Han betonar att alla de tre parlamenten i de baltiska länderna redan har ratificerat planerna på att bygga snabbtåglinjen.

Risken att EU-kommissionen skulle ändra sig och lämna Rail Baltica-projektet utan finansiering under nästa budgetperiod, såsom Rubesa varnar, tror Pruul inte alls på.

- Kommissionen har gång på gång betonat att EU vill ha Rail Baltica, menar han.

Risken för korruption tas på allvar

När det gäller anklagelserna om korruption säger Pruul att han inte åtminstone ännu har sett några sådana tendenser i Estland, men risken för maktmissbruk måste tas på allvar.

I år ordnas 70 offentliga upphandlingar i samband med Rail Baltica. Det anses vara när offentliga upphandlingar avgörs som risken för korruption är som störst.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes