Hoppa till huvudinnehåll

Det ska vara lammkött till påsk – nu är bästa tiden för fårproducenter

Anders Norrback med sina får.
Anders Norrback föder upp får. Anders Norrback med sina får. Bild: Yle/Joni Kyheröinen lamm,får,norrbro gård

På påsk är det lammkött som gäller. På Norrbro gård i Närpes säger fåruppfödaren Anders Norrback att påsken är den bästa tiden och i år är efterfrågan lite större än vanligt.

Ann-Katrin och Anders Norrbacks lammkött går åt, precis som det brukar när påsken närmar sig.

- Påsken är lammköttets högtid, och det märks, säger Anders Norrback.

I år verkar efterfrågan vara aningen större än tidigare år.

- Men det är lite svårt att bedöma. Vi har utvecklat våra marknadsföringskanaler den senaste tiden.

Påsken etta, julen tvåa

Volymmässigt är påsken den bästa tiden för lammkött, julen kommer god tvåa. Av Norrbro gårds produktion går 25-30 procent runt påsken.

- Till julen vill folk ha mer rökta produkter. Omsättningsmässigt är julen nästan lika stor, men volymmässigt är påsken överlägsen, säger Norrback.

Lammköttet bara en bråkdel av produktionen och konsumtionen

Lammköttet utgör fortfarande en väldigt liten del av det kött som årligen produceras och konsumeras i Finland.

Lamm och får på Norrbro gård i Närpes.
Lamm och får på Norrbro gård i Närpes. Bild: Yle/Joni Kyheröinen lamm,norrbro gård

Som jämförelse kan tas att vi år 2016 konsumerade 0,7 kilogram lammkött per person, medan vi konsumerade 34,6 kilogram griskött och 19,2 kilogram nötkött.

Lägg då till att endast kring hälften av lammköttet som vi konsumerar är finländskt.

Direkt till konsumenten ger bättre pris

Norrback anser att utmaningarna för en fårproducent handlar om priset.

- Därför har vi valt att sälja köttet direkt till konsumenten, för att förbättra vår ekonomi.

Är det påsken och julen ni lever på?

- På ett sätt, ja. Men vårt syfte är att leverera färskt lammkött året om.

Just tillgången på färskt lammkött året runt skulle utveckla marknaden, tror Norrback.

- Det finns eventuellt rum för fler producenter som inte endast slaktar till påsk och på hösten.

Köttdisk: Lammets popularitet ökar

På Löfmarks köttaffär i Saluhallen i Vasa säger Carita Löfmark att lammköttet blivit betydligt populärare under de senaste åren.

Numera är både hon och kunderna överens om att påsken kräver lammkött.

Carita Löfmark visar upp lammkött på Löfmarks köttaffär i saluhallen i Vasa.
Carita Löfmark. Carita Löfmark visar upp lammkött på Löfmarks köttaffär i saluhallen i Vasa. Bild: Yle/Joni Kyheröinen lamm- och fårkött,saluhallen i vasa

- Vi säljer mest lamm. Lite nötkött, men det är lammet som går åt, säger Löfmark.

Även för Löfmark är påsken den största högtiden vad gäller lammkött. På julen tycks folk också få smak för lamm.

Lamm till påsk har blivit allt populärare med tiden.

- Försäljningen har ökat. För tio år sen var intresset ganska lamt men nu utgör lammköttet en stor del av vår försäljning.

Löfmark har fått tag på precis så mycket kött hon anser sig behöva inför påsken. Köttet kommer från Vörå och från Lappland, fördelningen är ungefär 50-50.

Lammsteken är populärast. Men efterfrågan på filé och kotletter har ökat.

- Och nu frågar många efter lammracks, säger Löfmark.

Konsumtionen och produktionen förväntas öka

På Centralförbundet för lant- och skogsbruksproducenter (MTK), vet man berätta att konsumtionen av såväl lamm- som fårkött ökade i fjol.

För pågående år är prognosen att såväl produktionen som konsumtionen ökar med mellan fem och åtta procent. Dessutom förväntar man sig att producentpriset stiger.

Lamm och får på Norrbro gård i Närpes.
Lamm och får på Norrbro gård i Närpes. Bild: Yle/Joni Kyheröinen lamm,får,norrbro gård

Exporten steg också med hela 250 procent i fjol men det låter mer imponerande än vad det är.

Jukka Markkanen, expert på nöt- och fårärenden på MTK, säger att det troligtvis rör sig om en ökning på endast ett hundratal kilon. Den procentuella ökningen är stor eftersom exporten tidigare varit obefintlig.

Markkanen tror inte heller att exporten kommer att öka nämnvärt framöver.

- Produktionen ryms bra inom den inhemska konsumtionen.


Så här kom den här artikeln till

Redaktionen kom med idén att kolla läget med lammkött inför påsk. Reportern fick tag på en producent och en företagare som säljer kött över disk. Efter det grävde reportern fram siffror gällande branschen i fråga.

Denna redogörelse är ett led i kampanjen kring Ansvarsfull journalistik.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten