Hoppa till huvudinnehåll

Nu ska Telia utbilda personalen så att Borgåborna får tala svenska med stadens växel

Kundtjänst
Kundtjänst Bild: Yle/Seppo Sarkkinen telefonväxel

Borgå stads telefonväxel ska bli bättre på svenska. Staden utlokaliserade växeln till Telia som i år gett jobbet vidare till en underleverantör.

"Porvoo-Borgå" ska telefonväxeln i Borgå svara. Yle Östnyland har tidigare rapporterat om samtal som inte når fram rätt och om personal på växeln som har bristande kunskaper i svenska.

Staden har utlokaliserat telefoncentralen till Telia. På onsdagen hade staden ett möte med Telia om telefonväxeln.

På Borgå stad säger Marith Kullström, direktör vid centralen för förvaltningstjänster att det ska bli en bättring.

- Telia har fått vetskap om problemen. De har genast skridit till åtgärder och bland annat rättat till det så att när det blir kö på svenskspråkiga sidan flyttas inte samtalen över till någon som kan finska, utan det kommer alltid i fortsättningen vara så att det är en svenskspråkig som svarar, säger Marit Kullström.

Det ska gå att tala svenska med Borgå stads telefonväxel.

- På Telia sade de att de nu utbildar personalen så att alla i princip ska kunna svara på svenska, säger Kullström.

Det var 2016 som Telia tog över Borgå stads telefonväxel. Sedan i februari i år är det en underleverantör som sköter om telefonväxeln.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland