Hoppa till huvudinnehåll

Pilou Asbæk håller acting class i snabbformat - "de två första minuterna är avgörande"

Pilou Asbæks senaste rollkaraktär funderar på frågor kring manipulation och hypnos. Men hur bär han sig som skådespelare åt för att manipulera fram känslor hos åskådaren?

Arto Halonens verklighetsbaserade film The Guardian Angel handlar om ett brutalt bankrån som skakade Danmark 1951.

Det unika med fallet är att utredningen landade i hypotesen att förövaren utfört dådet under hypnos.

Rollen som ledande kriminalpolis görs av den danske skådespelaren Pilou Asbæk som på senare tid haft en närmast hypnotisk effekt på Game of Thrones-publiken.

Jag är förstås nyfiken på om han ser skådespelaren som en emotionell manipulatör - men innan vi kommer så långt skall vi tala om förarbetet.

Den viktiga presentationen

- I min bransch handlar allt om två avgörande ögonblick - entré och exit. Du har bara ett par minuter på dig att övertyga publiken.

- Skall du spela gammal räcker det att du darrar på handen när du kommer in och när scenen är slut - däremellan kan du lämna bort den biten utan att det märks, säger Asbæk som beskriver sin medverkan i The Guardian Angel som en hommage till sin farfar.

- Jag kan inte själv identifiera mig med rollen eller tiden, men det är mina förfäders historia. Just den här typen av man - arketypen för den tysta hjälten, säger Asbæk med hänvisning till sin sammanbitne rollkaraktär Anders Olsen.

För att få inspiration vände sig Asbæk till sin egen far för att höra hur en familjefar på femtiotalet kunde se ut.

Och svaret ledde mot en stram tolkning. Mycket stram.

Kriminalaren Anders Olsen sitter vid ett skrivbord.
Stram kriminalare. Pilou Asbæk i The Guardian Angel. Kriminalaren Anders Olsen sitter vid ett skrivbord. Bild: Finnkino Johan Philip Asbæk,The Guardian Angel

Allt finns i manuset

Även om Pilou Asbæk är en bra berättare som har lätt för att formulera sina åsikter så är han noga med att påpeka att det inte är hans sak att leverera beskrivningar av hela det universum som en film förväntas ge uttryck för - det är regissörens uppgift.

Själv fokuserar han på att skildra en känsla i taget.

När jag undrar om han hänger upp sin rolltolkning på något specifikt - karaktärens fysik, gång, klädsel eller något annat så hänvisar han till manuset.

- Vi har en tendens att analysera mycket idag och jag kan göra hur mycket föhandsarbete som helst - men det som inte finns i manuset kommer du som åskådare inte heller att se, ler han.

Ändå finns det förstås mycket som sägs bortom orden - varje detalj är noga uttänkt. Med eftertanke.

När rollkaraktärens inre är klart är det dags för det yttre: smink, frisyr och kostym.

Anders Olsen spänner blicken i den misstänkte hypnotisören - spelad av Josh Lucas.
Talande trenchcoat. Pilou Asbæk med Josh Lucas. Anders Olsen spänner blicken i den misstänkte hypnotisören - spelad av Josh Lucas. Bild: Finnkino Johan Philip Asbæk,Josh Lucas,The Guardian Angel

- I The Guardian Angel behåller jag samma kostym genom nästan hela filmen för att markera att det inte sker någon förändring i rollkaraktären.

Inte förrän på slutet.

"Method acting"?

Pilou Asbæk har spelat många starka rollkaraktärer, men det betyder inte att han levt med dem.

En roll är en roll - livet är något annat.

- Jag beundrar dem som lever rollen de spelar, men själv är jag inte sådan, konstaterar skådespelaren som varvat rollen som intellektuell spindoctor med allt från desperat kock på kapat fartyg till psykopaten Euron i Game of Thrones.

- Jag spelar alla möjliga roller, men när jag går hem till min hustru efter en lång arbetsdag är jag bara mig själv, säger han bestämt.

När vi talar om temat manipulation och hypnos kommer det fram att man under inspelningen av The Guardian Angel testade olika metoder.

Arto Halonen som ägnat sig åt hypnos under många år satsade på både avslappningsövningar och lite mer djupgående alternativ och lyckades faktiskt hypnotisera Asbæk.

- Vi kom inte djupt, men jag fick en idé om hur det är. Men min karaktär är skeptisk, säger skådisen med ett leende.

Manipulerade känslor

Samma dag som The Guardian Angel-teamet möter pressen briserar bomben om Aku Louhimies regimetoder och det känns extra angeläget att diskutera det element av manipulation som allt filmskapande innebär.

Både som arbetsprocess och som färdigt verk. Först måste skådespelarna gå in i sina roller - suggerera sig till att gå in under huden på en rollkaraktär. Eller något ditåt.

Och sedan skall åskådaren manipuleras till att tro på det hen ser.

Pilou Asbæk säger sig vara synnerligen medveten om mediets kraft.

Less is more

Som skådespelare är Pilou Asbæk intresserad av hur han bäst portionerar ut sin egen energi - sin emotionella insats. Hur lite behöver han visa för att locka fram maximalt ur åskådaren?

Ledstjärnan lyder: less is more.

- Folk vill gärna gråta på film. Folk säger; han är så avstressad och lugn som kan gråta sådär. Men det är bara skittråkigt att titta på. Det är det som händer innan du gråter som är starkt, säger skådespelaren som hävdar att det handlar om att hålla tillbaka, panta på förlösningen.

Det är så man skapar spänning och intensitet.

Anders Olsen spänner blicken i den misstänkte hypnotisören - spelad av Josh Lucas.
Om blickar kunde skrika. Pilou Asbæk och Josh Lucas i The Guardian Angel. Anders Olsen spänner blicken i den misstänkte hypnotisören - spelad av Josh Lucas. Bild: Finnkino Johan Philip Asbæk,Josh Lucas,The Guardian Angel

Och i The Guardian Angel håller Pilou Asbæk tillbaka det mesta. Eftersom hans rollkaraktär är en man formad av 1950-talets ideal.

- Jag frågade min far om hans far och då sade han: "jag har aldrig ätit en måltid med honom, aldrig rest med honom".

- Det är tragiskt, men så var det då, 1951. Arbetet var allt, säger Pilou Asbæk innan han kastar sig in i nästa intervju.

Hårt arbetande - men utan en tillstymmelse till den stramhet som präglar hans senaste rollkaraktär.

Asbæk lever av allt att döma som har lär och har lämnat den mentala 1950-talskostymen på inspelningsplatsen.