Hoppa till huvudinnehåll

Varför bara läsa när man också kan lyssna – i Tyskland är ljudboken mer populär än någonsin

Ljudboksförlagen var tydligt framme på ljudboksmässan i Leipzig. Det står Hörbuch på en enorm skylt.
Ljudboksförlagen var tydligt framme på ljudboksmässan i Leipzig. Det står Hörbuch på en enorm skylt. Bild: Yle/Johnny Sjöblom Tyskland,ljudböcker

Där försäljningen av vanliga böcker stagnerar, finns det delar av den tyska bokhandeln som blomstrar. Tyskarna köper nämligen ljudböcker som aldrig förr. Den länge populära cd-skivan håller nu på att få ge rum för andra former att lyssna.

Det är så mycket folk att man knappt kommer fram. Det här trots att snöslasket och den vinande stormen utanför i år får tusentals möjliga besökare att hellre stanna hemma.

Där bokmässan i Frankfurt är bokmalarnas höjdpunkt på hösten är mässan i Leipzig det samma på våren, ja eller i det här fallet då närmast vintern.

Jag lyssnar framförallt på sådana böcker som jag av någon anledning aldrig skulle läsa― Eva Kessler

Mitt i vimlet i hall nummer tre hittar vi i alla fall ljudböckerna och platsen där de tyska ljudboksförlagen gemensamt presenterar sig och sitt utbud.

– Jag lyssnar framförallt på sådana böcker som jag av någon anledning aldrig skulle läsa. Kanske för att jag tycker att de verkar lite långtråkiga att läsa, säger Eva Kessler som står och ser på de utställda ljudböckerna.

Förutom ett privat intresse kollar Kessler också in vilka böcker hon eventuellt kunde skaffa till biblioteket där hon jobbar på frivillig basis.

– Ljudböckerna är perfekta för längre bilresor, då brukar vi lyssna hela familjen, säger Franziska Melitzki.

– För barnen känns en vanlig bok ibland för tung och ljudböckerna är många gånger mer intressanta och tilltalande för just barnen.

Räknar med tillväxt också i år

Böckerna för barn och unga är i själva verket ett av de snabbast växande segmenten inom den tyska ljudbokshandeln.

Enligt bokhandelns intresseorganisation Börsenverein des Deutschen Buchhandels ökade år 2016 antalet lyssnare i åldern 10 till 19 år märkbart.

Det här samtidigt som också de övriga ljudboksanvändarna blir fler och samtidigt köper ett större antal ljudböcker.

Ljudböckerna är perfekta för längre bilresor, då brukar vi lyssna hela familjen― Franziska Melitzki

År 2016 var antalet sålda ljudböcker 16,3 miljoner och trots att det inte ännu finns några siffror för fjolåret utgår man från att försäljningen ökade. Samma utveckling ska gälla också för det här året.

– Marknaden växer. Ljudböckerna har aldrig tidigare varit så populära som de är idag, slår Johannes Stricker självsäkert fast.

Stricker är vd för ljudboksförlaget Hörbuch Hamburg, som är ett av de största i branschen. Förlaget ger också ut flera finländska författares, däribland Sofi Oksanens tyska ljudböcker.

Förlagets mest köpta ljudboksserie, Die Känguru-Chroniken av Marc-Uwe Kling har redan sålts i över 700 000 exemplar.

”Tillgängligheten säljer”

Johannes Stricker bedömer att en del av ljudböckernas popularitet hänger ihop med att de hela tiden blir mer tillgängliga.

– En allt större del av lyssnarna håller på att överge cd-skivorna för att i stället ladda ner eller lyssna på böckerna via olika strömningstjänster. Med sin smarttelefon kan man höra var och när som helst och det samtidigt som kan göra något annat vid sidan om.

– Och för dem som inte vill göra något vid sidan om, erbjuder ljudboken ett bra sätt att vila ögonen efter allt datoranvändande. Det är bara att lägga sig ner på soffan och koppla av och lyssna, fortsätter Stricker.

– Samtidigt ska man inte heller glömma att vi också målar upp häftiga bilder med våra ljudböcker, säger Rainer Gussek som är vd för förlaget Audiolino.

Hans förlag har specialiserat sig på ljudböcker för barn under 12 år. En stor del av sortimentet han visar upp på mässan i Leipzig är faktaböcker och de går bra åt.

– Det här hänger eventuellt ihop med att föräldrarna inte längre har så mycket tid att själva läsa för sina barn och så har väl många föräldrar också en förhoppning om att barnen via ljudböckerna ska lära sig något samtidigt som de till exempel leker, säger Gussek.

Rösten avgörande

Vad gäller ljudböckerna för barn har Rainer Gussek en tumregel; det får aldrig bli torrt och tråkigt.

Därför använder man sig av effekter och musik och sätter ner mycket tid på upplägget och att välja den rätta rösten eller rösterna för ljudboken.

– Oberoende av om det handlar om barn eller vuxna – ljudboken står och faller på berättaren, slår Gussek fast.

Unga är också intresserade av ljudböcker. Två ungdomar granskar en ljudbok i butikshyllan.
Ljudböcker går bra hem också bland unga. Unga är också intresserade av ljudböcker. Två ungdomar granskar en ljudbok i butikshyllan. Bild: Yle/Johnny Sjöblom ljudböcker,Tyskland

– Jag har kunder som aldrig frågar efter boktitlar, utan deras fråga är alltid vad den och den berättaren senast har läst in, säger Ute Romeike.

I snart 20 år har hon i Düsseldorf drivit en bokhandel som endast säljer ljudböcker och hörspel.

Hennes förklaring till ljudböckernas popularitet är bland annat de långa tyska traditionerna av hörspel, samt att många barn på 80- och 90-talen växte upp med sagor och berättelser på C-kassetter.

Som ägare av en ljudbokhandel är Romeike visserligen glad över att ljudböckerna är så populära som de är, men samtidigt ser hon med viss oro på att cd-skivorna an efter försvinner.

– Rädsla är väl ändå lite att ta i. Jag tror nog att cd-skivan fortfarande har en framtid. Med skivan har man ett paket som man fysiskt kan sätta i sin bokhylla och det tror jag att många också i framtiden vill ha.

– Och i bilen kommer folk ännu länge att höra på skivor.

Marknad i snabb förändring

I Tyskland har den blänkande skivan varit så gott som enväldig härskare på ljudboksmarknaden förvånansvärt länge.

CD-skivan har stadigt haft en marknadsandel på omkring 80 procent, men enligt förlagen håller det här nu på att ändra i rasande takt.

Enligt Johannes Stricker på Hörbuch Hamburg kan nedladdning och strömning inom en snar framtid stå för hälften av förlagets försäljning.

Rainer Gussek å sin sida förutspår att skivan kommer att vara så gott som försvunnen inom tre till fyra år.

I Tyskland är det i synnerhet Amazons nedladdningstjänst Audible som för tillfället lockar de flesta kunderna.

– Förstås har jag en del gamla kunder som nuförtiden bara laddar ner och inte längre kommer till min butik. Men så har jag också de kunder som visserligen laddar ner de för dem mindre viktiga böckerna och kommer till mig för att köpa de viktigare, säger ljudbokhandlaren Ute Romeike.

Samtidigt som marknaden växer måste man enligt henne också komma ihåg att det finns en hel del ljudböcker som bara är skräp.

– Om berättaren är dålig eller om hela ljudboken är slarvigt gjord, händer det ibland att jag inte lyssnar till slut. Jag brukar därför rätt så noggrant följa med vilka ljudböcker som premieras, antingen för själva innehållet eller för hur de presenteras, säger Eva Kessler.

Läs också