Hoppa till huvudinnehåll

Yle-enkät: Det är inte alltid lätt att minska på bruket av sociala medier

Några händer som håller i glas skålar medan en hand håller i en smarttelefon och fotar händelsen.
Några händer som håller i glas skålar medan en hand håller i en smarttelefon och fotar händelsen. Bild: Richard Backman Fest,smarttelefoner,telefoner,mobiltelefoner,Mobiltelefoner och -apparater,Apple,Mousserande vin,Fira,sociala medier,Skål,kalas,Skåla,Alkohol,alkoholdrycker

Två av tre finländare tillbringar lika lång tid på sociala medier som året innan medan rätt många har minskat på sin konsumtion, visar en enkät som Yle låtit Taloustutkimus göra.

Omkring 22 procent av dem som svarade på enkäten uppskattar att de minskat på sin användning av exempelvis Facebook, Instagram, Twitter, WhatsApp och Snapchat under det senaste året, skriver Yle Uutiset.

En del uppger att de sätter ner mer tid på sociala medier nu än för ett år sedan, men de är färre till antalet än de som minskat på sin förbrukning.

– Många människor upplever att sociala medier styr deras tidsanvändning för mycket. Det har blivit lite som alkohol eller droger, säger forskningschef Juho Rahkonen vid Taloustutkimus.

En del uppger i enkäten att de velat minska på sin användning av sociala medier och försökt göra det, men inte lyckats. Det är vanligast bland unga personer och kvinnor.

Olika orsaker till att vara uppkopplad

Enkätsvaren ger vid handen att upprätthållandet av sociala kontakter är den främsta orsaken till att folk rör sig på sociala medier - 85 procent säger att de håller kontakt med släkt och vänner på det sättet.

Näst viktigast är det att följa med nyheter (57 procent av deltagarna) och på tredje plats kommer möjligheten att lägga upp egna bilder (47 procent).

Taloustutkimus intervjuade drygt tusen finländare i åldern 15-79 i slutet av mars. Felmarginalen är tre procentenheter.

Texten baserar sig på artikeln Ylen kysely: Moni vähentänyt vuoden aikana somen käyttöä, osa ei onnistu vaikka haluaa av Elisa Kallunki/Yle Uutiset

  • Finland i ropet i Malaysia – det goda anseendet kan hjälpa företagare

    Finland förknippas med ett högklassiskt skolsystem.

    I Sydostasien är Finland känt främst för sin rena natur och för att ha ett högklassigt skolsystem. Många sydostasiater har också i övrigt en positiv uppfattning om Finland. I Malaysia har några driftiga finländare satsat på att försöka dra nytta av det goda ryktet.

  • Per Espen vet varför vi har svårt att göra något för klimatet

    Vi vet alla att vi borde göra något och införa förändringar.

    Vi vet alla att vi borde göra något i våra liv för att minska vårt miljöavtryck. Men det är ofta väldigt svårt att komma till skott och verkligen införa några förändringar. Detta kan härledas till vår egen hjärna, som är väldigt duktig på att skydda oss från sånt som känns jobbigt.

  • Tom såg klimatförändringarna i vitögat - för tolv år sedan

    Tom Juslin åkte på klimatreportageresa i Norden.

    Även den mest inbitna klimatskeptikern har svårt att säga emot vittnesmålen av isländska fiskare som beskriver hur deras vardag förändrats, eller skogsägare som berättar om hur läget blivit sämre.

  • Karin och Theo påverkar miljöpolitiken

    Engagerade sig i kampanjen Ilmastoveivi 2019.

    Vad vi väljer att göra kan ha långtgående inverkan på vår omgivning. Karin Cederlöf och Theo Levlin engagerade sig i Ilmastoveivi 2019-kampanjen efter att ha sett ett upprop på sociala medier.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes