Hoppa till huvudinnehåll

Patientuppgifter från HNS sändes till utomstående av misstag

Patient i Mejlans sjukhus.
Patient i Mejlans sjukhus, Helsingfors. Patient i Mejlans sjukhus. Bild: Yle/ Kalevi Rytkölä patient,Mejlans sjukhus

Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt HNS använder en utomstående tjänsteleverantör som skriver ut och levererar breven samt ger dem vidare till posten.

De patienter vilkas uppgifter har skickats till utomstående informeras de kommande dagarna.

Fem patienter har utöver sina egna patientuppgifter också fått flera hundra andras sjukjournaler.

De felaktiga försändelserna innehöll 526 personers uppgifter.

- Felet upptäcktes då en av dem som fått en felaktig försändelse kontaktade HNS. Vi hämtade genast försändelsen säger chefsöverläkare Petri Bono i ett pressmeddelande.

Senare visade det sig att det fanns ytterligare fyra liknande brev. HNS har varit i kontakt med mottagarna och breven har returnerats till HNS. En del mottagare hann öppna breven, andra inte.

HNS har fått utredning

HNS har fått en utredning av tjänsteleverantören om vad som har orsakat felet och om vilka åtgärder som har vidtagits för att det inte skall hända på nytt.

HNS överväger avtalsrättsliga åtgärder och har också informerat övervakningsmyndigheten Valvira och dataombudsmannen.

- Jag beklagar djupt det misstag som tjänsteleverantören har gjort sig skyldig till säger Bono i pressmeddelandet.

HNS skickar årligen ut 2,7 miljoner brev till patienterna. Det är till exempel fråga om tidsbeställningsuppgifter, räkningar och uppgifter från patientjournaler.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes