Hoppa till huvudinnehåll

Stämplas som terrorister och islams fiender – liberal moské i Berlin dras med hets och hot

Christian Awhan Hermann sitter på en bönematta.
Christian Awhan Hermann sitter på en bönematta. Bild: Johnny Sjöblom/Yle islam

Att muslimska män och kvinnor kan be tillsammans är sedan en tid tillbaka möjligt i en moské i Berlin. Tanken är att organisera de liberala krafterna inom islam och utmana dem som mest högljutt skriker ut hur religionen ska levas.

Utanför är det inte annat än en enkel skylt på väggen som tyder på att här finns en moské.

Jag befinner mig i trädgården bakom kyrkan St. Johannis i Berlinstadsdelen Moabit.

Gatuvy med kyrkan St. Johannis i Berlin.
Moskén finns i anslutning till en kyrka. Gatuvy med kyrkan St. Johannis i Berlin. Bild: Johnny Sjöblom/Yle moskéer,kyrka,Berlin

I tegelbyggnaden som finns i anslutning till kyrkan, så gott som helt osynlig för omvärlden, finns också Ibn-Rushd-Goethe-moskén, uppkallad efter den islamiske filosofen och den tyske diktaren.

Arbetar för modernt islam

Det är många trappor upp innan jag kommer till själva bönerummet. Här träffar jag Seyran Ateş, som ifjol somras öppnade moskén för liberala muslimer.

– Det som är speciellt här hos oss är att män och kvinnor tillsammans, helt avslappnat arbetar för ett modernt, fredligt och barmhärtigt islam.

Porträtt av Seyran Ateş.
Seyran Ateş öppnade den liberala moskén. Porträtt av Seyran Ateş. Bild: Johnny Sjöblom/Yle islam

– Här ställer sig ingen upp och förklarar vad det sanna islam är eller ska vara, säger författaren och advokaten Ateş.

Tanken att få de liberalt sinnade muslimerna att organisera sig kring en moské har Ateş haft i snart tio års tid.

Hon tröttnade på att det allt som oftast är de konservativa muslimerna som får sin röst hörd, till exempel i olika politiska diskussioner.

Alla är välkomna

Ateş är nöjd över all uppmärksamhet den nya moskén har fått, men samtidigt anser hon att de liberala krafterna fortfarande lämnas utanför debatten.

I den enkla moskén är det den vita färgen och dagsljuset från de stora fönstren som dominerar.

En onsdagsförmiddag är det mer än lugnt i huset, men på plats är i alla fall Christian Awhan Hermann.

Han är nuförtiden här flera gånger i veckan och för honom har moskén och den värdegrund som ligger bakom en alldeles speciell betydelse.

Porträtt av Christian Awhan Hermann.
Christian Awhan Hermann känner att han hamnat rätt. Porträtt av Christian Awhan Hermann. Bild: Johnny Sjöblom/Yle islam

– Som homosexuell man känner man sig inte precis inbjuden av det man kallar traditionell islam. Jag har länge gått och grubblat över min tro och när jag kom hit för första gången, så kände jag att jag hade landat på rätt ställe.

– Det återstod alltså inte annat än att bli muslim, säger Hermann.

”De leker gud”

Att kvinnor och homosexuella tas emot med öppna armar väcker förstås ilskna och hatiska reaktioner på annat håll.

Islamiska teologer och institutioner, bland annat i Egypten och Turkiet talar om moskén som ett direkt angrepp på islam.

Ett budskap som enligt moskégrundaren Ateş tyvärr går hem bland en stor del av muslimerna också i Tyskland.

– Att ifrågasätta och tvivla på vad auktoriteterna säger, jämställs ofta med att häda. Så kan ändå ingen religion fungera.

Ingen man eller kvinna har rätt att leka gud, men det är precis vad de här auktoriteterna gör.― Seyran Ateş

Enligt Ateş har man hittills inte fått en enda teologiskt hållbar motivering till varför det man gör skulle vara fel.

– De vill bara inte att män och kvinnor ska ha samma rättigheter. Att man ska kunna be tillsammans, att kvinnor ska kunna leda bönen. Att kvinnor inte ska behöva bära huvudduk.

Stannar borta av rädsla

Där de teologiska argumenten enligt Ateş tryter, har det däremot inte varit någon direkt brist på hot och påhopp.

Mot moskén bedrivs allt sedan starten en intensiv hetskampanj.

– Kampanjen mot oss är samtidigt en kampanj mot all slags mångfald inom islam, säger Christian Awhan Hermann.

Tyskspråkiga Koranen och andra böcker i en bokhylla.
Tyskspråkiga Koranen och andra böcker i en bokhylla. Bild: Johnny Sjöblom/Yle Koranen,islam

Bland de aktiva ser man också hoten som en av huvudorsakerna till att moskén fortsättningsvis har rätt så få besökare.

– Turkiet har stämplat oss som anhängare av predikanten Fethullah Gülen och därmed terrorister. Många turkar låter därför bli att komma, då de är rädda för att det skulle betyda att de inte längre kan besöka Turkiet.

– Många är också rädda för vad släkt och vänner ska tycka och så finns det de som på riktigt är rädda för ett attentat, säger Ateş.

Under dödshot

Själv lever Ateş under mordhot och också under intervjun har vi sällskap av hennes livvakter.

– Det är klart att jag anade att det här skulle komma. Det är inte första gången man hotar med att döda mig.

– Helst skulle jag förstås röra mig fritt, för det skulle ju samtidigt vara ett bevis på att alla respekterar demokratin i Tyskland, säger Ateş.

En dag hoppas hon i alla fall att livvakterna inte längre ska behövas.

– Vi säger inte att vi är de sanna muslimerna och att det vi gör här vid moskén är det enda rätta. Islam har många sidor.

– Jag hoppas att vi en dag ska vara en kraft som tas på allvar, att vi kan arbeta jämsides och kanske till och med tillsammans med de mer konservativa muslimerna, säger Seyran Ates.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes