Hoppa till huvudinnehåll

Centria vill minska utsläpp – lånar ut elbil

Elbil som Centria lånar ut till företag inom ramen för projektet Vaste.
I onsdags anlände elbilen som Centria kommer att låna ut till lokala företag i Karleby. Elbil som Centria lånar ut till företag inom ramen för projektet Vaste. Bild: YLE/Päivi Seeskorpi elbilar,Karleby,Centria yrkeshögskola

Yrkeshögskolan Centria i Karleby håller på med ett miljövänligt projekt som kallas Vaste. Det går ut på att genom olika pilotprojekt hitta miljövänliga lösningar för lokala företag i Karleby som deltar i projektet.

Tillsammans försöker man minska utsläppen, hitta korta och smidiga transportsträckor och samtidigt spara pengar för företagen.

Nu har Centria skaffat en gemensam elbil som en del av projektet.

- I södra Finland finns en hel del elbilar och det finns också gemensamma bilar, men sådana möjligheter finns det inte mycket av här i Mellersta Österbotten och Österbotten, säger Hanna Lahnalampi som är expert inom forsknings- och utvecklingsarbete på Centria.

- Vi tänkte att det här kunde vara en bra möjlighet så att de företag som är med i projektet kan pröva hur en elbil kan komma till nytta och hurdana besparingar och nedskärningar på koldioxidutsläppen man kan få med den.

Elbilen ska användas så mycket som möjligt

Bilen bokas genom en app som kan laddas ner till en smarttelefon. Via den låses dörrarna till bilen upp. Allt sköts via egen smarttelefon.

Grundtanken är att elbilen ska användas så mycket som möjligt i trafiken av företagen.

- Det är en stor investering att skaffa en elbil. Därför är det bra om företag får testa hur de kan använda den först. Den måste förstås laddas och då får företagen testa vad det innebär och hur det funkar, säger Lahnalampi.

Gemensam elbil för invånarna i framtiden

Ett lokalt företag som är med i projektet och ser en praktisk nytta av en elbil i framtiden är NSA Bolagen, som bland annat bygger och hyr ut bostäder.

- Man behöver inte alltid en egen bil i ett husbolag där det finns många små lägenheter, utan man kan dela på en bil, säger verkställande direktör Jan Storbacka.

- En möjlighet i framtiden är en gemensam elbil för invånarna och då kunde man ordna så att man hyr eller bokar den när man behöver den. Men vi har inget färdigt projekt för elbilen ännu.

 Vd Jan Storbacka på NSA-bolagen.
Jan Storbacka är verkställande direktör för NSA Bolagen i Karleby. Han tror det är realistiskt med en gemensam elbil för husbolag i framtiden. Vd Jan Storbacka på NSA-bolagen. Bild: Yle/Ida-Maria Björkqvist Karleby,Centrum,nsa

Storbacka berättar att i takt med att lägenheterna blir mindre och människor alltmera bor ensamma i centrum så minskar behovet av en egen bil.

- Vi ser det här som en realistisk möjlighet. Elbilar kommer säkert att öka i framtiden.

Ger möjlighet för färre parkeringsplatser och större grönområden

En gemensam elbil innebär att det krävs en laddningsstation för den. Samtidigt kan en gemensam bil innebära att ett husbolag inte behöver lika många parkeringsplatser.

- När man bygger bostäder är bilplatskraven från myndigheterna höga i vår del av landet. Det behövs nästan en elbil per bostad. När man har en gemensam bil behöver man inte bygga lika många bilplatser utan man kan ha grönområden och sådant istället, säger Storbacka.

I södra Finland är kraven lägre eftersom det finns mera kollektivtrafik.