Hoppa till huvudinnehåll

"Tro inte på dina egna tankar" – ACT hjälper dig att hantera stress

En flicka som har ansiktet i händerna.
En flicka som har ansiktet i händerna. Bild: Viktor Cap 2016/Mostphotos ungdom (skede),ungdomar,depression,mobbning,tonåringar,pubertet,utanförskap,utsatthet,barn (familjemedlemmar),känslor,stress,psykologi,känsloliv,flickor,frustration,ensamhet

Upp till 80 procent av människorna har återkommande och ofta negativa tankar om sig själv och sitt eget liv. ACT, Acceptance and Commitment Therapy, är något som de flesta kan ha nytta av.

- De negativa tankarna leder absolut ingen vart. Man kan träna sig på hur man ska förhålla sig till de här tankarna, säger Malin Knip som är psykiatrisk sjukskötare och ACT-gruppledare.

Malin Knip
Malin Knip Malin Knip Bild: Yle/Anna Ruda Acceptance and Commitment Therapy,malin knip

Enligt Knip är det mänskligt att ha sådana här tankar och de dyker upp oberoende om man vill det eller inte.

Acceptera eller konstatera

En annan del av ACT är acceptans och ordet acceptans brukar enligt Knip väcka en del känslor och att många tänker att det betyder att man måste "gilla läget".

- Man kan istället använda ordet konstatera. Att man konstaterar att just nu ser det ut så här i mitt liv och om det inte är något jag kan förändra så mår vi ofta bra av att träna oss på att acceptera det.

En bra sak att träna acceptans på är vädret och allt som har hänt tidigare i våra liv, eftersom vi inte kan påverka det.

- Man får naturligtvis tycka olika om det, men ofta kommer man ingen vart med att grubbla på det.

Stresshantering för anhöriga

Knip jobbar på Svenska Österbottens anhörigförening med grupper av anhöriga till personer med psykisk ohälsa.

- Vi följer en tioveckors kurs i stresshantering som heter "Tid att leva" enligt ACT-metoden.

Knip berättar att många av de anhöriga har fått hjälp av att acceptera att de inte kan förändra vissa saker. Andra har blivit hjälpta av vetskapen om att man inte ska tro på allt man tänker.

Malin Knip talar vid de Drogförebyggande dagarna som ordnas i Vasa den fjärde och femte april.

Psykologisk flexibilitet

ACT är en träningsmetod som hör till tredje vågens beteendeterapi.

Enligt Knip ligger fokus vid terapin på att man ska leva sitt eget liv, man ska träna på medveten närvaro, mindfulness, man ska inte tro på allt man tänker, man ska acceptera det vi inte kan förändra och vi ska göra det som krävs.

- Man strävar till en psykologisk flexibilitet, säger Knip.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten