Hoppa till huvudinnehåll

Vägdirektör: Rekordlite pengar till vägarna i Österbotten

Asfaltering på riksåttan.
Asfaltering på Riksåttan. Arkivbild. Asfaltering på riksåttan. Bild: Yle/Rolf Granqvist asfalteringsarbete

Vägarna i Österbotten är i akut behov av ny beläggning, men i år räcker pengarna endast till hälften så mycket jämfört med de två senaste åren. Bland vägarna som får efterlängtad vård i sommar finns Strandvägen från Molpe upp mot Petalax.

200 kilometer fördelat på de tre österbottniska landskapen. Det är vad pengarna räcker till i sommar.

Bland de vägar som får ny beläggning i sommar finns Strandvägen, Åminnevägen, en bit av Riksåttan söderut från motorvägen utanför Vasa och väg 718 från Lillkyro upp till Larvvägen.

Vad gäller Strandvägen rör det sig inte om hela sträckan från Korsnäs till Malax. Det är frågan om en bit från Molpe upp mot Petalax.

Det blir inga beläggningsarbeten norröver mot Nykarleby och Jakobstad, där utfördes beläggningsarbeten i fjol.

38 miljoner euro rekordliten summa

För 20 år sen var beläggningen i Finland och i Österbotten rätt optimal, säger Anders Östergård, vägdirektör på NTM-centralen i Södra Österbotten.

- Då räknade vi ut att vi framöver måste belägga 400 kilometer per år för att hålla vägarna i det skicket som vi hade uppnått, säger Östergård.

Det har varit en utopi i många års tid, vilket betyder att reparationsskulden är betydande. Men under de två senaste åren har man med hjälp av extra finansiering faktiskt lyckats belägga över 400 kilometer per sommar.

Anders Östergård, direktör för trafik- och infrastruktur på Södra Österbottens NTM-central
Anders Östergård. Anders Östergård, direktör för trafik- och infrastruktur på Södra Österbottens NTM-central Bild: Yle/Joni Kyheröinen södra österbottens ntm-central

Men i år har man åter skurit i anslagen. Vägarna på Anders Östergårds område får klara sig med 38 miljoner euro.

- Jag minns inte att vi någonsin skulle ha fått så lite, säger Östergård.

Av det går över 20 miljoner till vad Östergård kallar "gårdskarlsarbete", alltså daglig skötsel av vägarna. Resten går till väg- och broreparationer.

Pengar från vägbeläggningen till vinterunderhållet

I februari meddelade kommunikationsminister Anne Berner (C) att vinterväghållet får ett extra anslag på två miljoner euro. Men det som kanske gick många förbi var att pengarna inte var "nya", de överfördes helt enkelt från de pengar som reserverats för vägbeläggningen.

Två miljoner är inte mycket vad gäller vägunderhåll, men det betydde ändå att några tiotals kilometer väg blev utan beläggning.

Förslag på 300 miljoners tilläggsbudget

Nu hoppas Östergård att förslaget om ett tilläggsanslag på minst 300 miljoner per år till väg- och järnvägsnätet ska bli verklighet. Det förslaget kom en arbetsgrupp med i slutet av februari i år.

Östergård bedömer att det kunde röra sig om kring 12 miljoner mer per år till Österbottens vägar.

- Och nu har vi 38 miljoner. Så det skulle vara en betydande ökning.

Lastbil.
Krossgruset under ytan smulas sakta men säkert sönder av den tunga trafiken. Lastbil. Bild: Yle/Katarina Lind fordon

Vägarna har sedan länge passerat bäst före-datumet

Östergård påpekar också att det inte bara handlar om ny beläggning. Det handlar också om krossgruset under beläggningen.

- Den belastas och smulas av den tunga trafiken. Vägarna är byggda för att hålla i 30 år och de är byggda på 50- och 60-talet. De är redan dubbelt så gamla jämfört med vad de är tänkta att klara av.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten