Hoppa till huvudinnehåll

Polisen kör sällan över 200 km i timmen – men när liv är i fara ger man allt

Polisbil Österbottens polisinrättning.
Polisbil Österbottens polisinrättning. Bild: YLE/Ida-Maria Björkqvist polisen,polisbil,polisfordon

Polisbilar, ambulanser och brandbilar får avvika från vanliga trafikregler när det är brådskande utryckning. De kan få köra för fort och köra mot rött.

Men för att polisen ska få köra mot rött måste både blåljus och sirener vara på.

- Då får man köra mot rött och stoppmärke och man får köra med höga hastigheter, säger överkonstapel och trafikpolis Juha Koistila i Karleby.

Men om man bara har blåljusen på?

- Du får köra fortare än normalt och du behöver inte iaktta andra trafikregler om du är försiktig. Men du måste stanna vid rött ljus eller stoppmärke.

Får ni till exempel köra mot enkelriktat?

- Ja, men det försöker man undvika. Risken är så stor att någon kommer emot.

Grundregeln är enligt Koistila att situationshastigheten alltid ska vara rätt

- Man måste iaktta omständigheterna och se till att hastigheten är rätt i förhållande till dem.

Juha Koistila.
Juha Koistila har en gång kört över 200 kilometer i timmen, men då var det fråga om en mycket allvarlig kollision. Juha Koistila. Bild: YLE/Ida-Maria Björkqvist Karleby,koistila

Polisbil upp och ner väcker frågor

En polis i Karleby kommer att åtalas för grovt äventyrande av trafiksäkerheten.

Fallet gäller en utryckning i oktober då en polisbil och en personbil kolliderade och fem personer skadades.

Smällen var rätt hård eftersom polisbilen rullade runt flera varv och landade på taket. Tre polismän och en kvinna och en man i personbilen fick lindriga skador.

Frågan i rätten är bland annat om polisbilen höll rätt situationshastighet. Dessutom är det viktigt att klargöra om både sirener och blåljus var på, eftersom polisen misstänks ha kört mot rött ljus.

Enligt polisens situationscentral var både sirener och blåljus på. Men flera ögonvittnen har sagt åt Yle Kokkola att bilen inte hade på sirenerna.

Bråttom då det handlar om liv

Koistila kommenterar inte det fallet. Men enligt honom kör man vad polisbilen håller för då det handlar om någons hälsa eller liv.

- Motorcyklarna går en bit över 200 och det gör också de nyare polisbilarna, speciellt personbilarna. Men det är sällan man kör så fort.

Koistila har en gång kört över 200 km i timmen.

- Men då var det fråga om en dödskollision eller en mycket allvarlig kollision.

Ger upp jakten ibland

Då och då händer det också att polisen följer en bil som försöker komma undan.

Då trafikpolisen är ute kör man oftast i grupp. Bilen som kör först hinner meddela till följande bil att nu kommer någon som kör för fort.

- Då har man god tid på sig att välja ett ställe där det är tryggt och säkert att stanna bilen som kör för fort.

Vi följer efter så länge det är tryggt för alla. Blir det otryggt för andra trafikanter och riskerna blir för höga slutar vi.

Oftast stannar folk snällt, men några gånger per år får man svänga och följa efter, enligt Koistila.

- Vi följer efter så länge det är tryggt för alla. Blir det otryggt för andra trafikanter och riskerna blir för höga slutar vi.

Det kan handla om att man kör i centrum eller att det annars är många andra fordon eller fotgängare på området.

Koistila har aldrig varit tvungen att avbryta en jakt, men däremot har det flera gånger hänt att han lättat på gasen.

- Vi har flera gånger lämnat lite utrymme och inte följt bilen eller motorcykeln så nära. På det sättet försöker vi få fordonet att sakta ner.

Bil med blåljus kör i mörker på landsväg.
Både blåljus och sirener ska vara på för att man ska få köra för fort och mot rött. Bil med blåljus kör i mörker på landsväg. Bild: Mostphotos/Jonas Brodd Polisbil,Blåljus,polisen,utryckningsfordon,utryckning

Tränar höga hastigheter

I utbildningen på polisyrkeshögskolan ingår körutbildning. Dessutom har polisen en egen kurscentral som ordnar kurser både sommar och vinter.

- På grundutbildningen hade vi alla möjliga banor med hinder. Vi körde i höga hastigheter och tränade på hur fordonet fungerar och hur man ska hantera det då man kör fort, säger Koistila.

Samtidigt betonar Koistila att utryckningsfordon alltid måste vara försiktiga i trafiken.

- Är det rött ljus måste man sakta ner och se till att det inte sker en kollision. En annan bilist kanske inte märker att utryckningsfordonet är på väg.

Om det ändå sker en krock så har chauffören i polisbilen ett ansvar och det gäller att reda ut om någon gjorde fel och i så fall vems felet var.

- Jag kommer ihåg några fall där en polis åtalats efter en olycka.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten