Hoppa till huvudinnehåll

Säg hejdå till Traktor Alban – i framtidens Finland kör vi Drönar-Alban

Racingföretagare Oskar Elmgren på hans företag Elmer Racings verkstad i Bobäck i Kyrkslätt.
Oscar Elmgren bygger motorer för industriella drönare i Kyrkslätt. Racingföretagare Oskar Elmgren på hans företag Elmer Racings verkstad i Bobäck i Kyrkslätt. Bild: Lukas Rusk Racing,bilar,bilverkstad,Kyrkslätt,Bobäcks hållplats,Markeffekten,Bobäck,Elmer Racing

I framtiden använder lantbrukare inte längre traktorer – i stället sprider de ut gödsel och besprutar grödor med en drönare. När du ska till skärgården seglar du inte, utan du lågflyger med din markeffektfarkost. Det säger Oskar Elmgren, som bygger drönarmotorer i Kyrkslätt.

– Vi ska leverera motorerna till ett multinationellt företag som är baserat i Ryssland. De bygger industriella drönare, säger han.

Elmgrens företag bygger egentligen motorer för racerbilar.

– Liknande motorer används i industriella drönare. De kan inte fungera med ackumulatorer utan de måste använda bensinmotorer.

Effekten ska vara hög och motorn ska väga lite.

– Att bränslekonsumtionen är låg är också viktigt. Då kan drönaren vara en längre tid i luften, säger Elmgren.

Motor vid Elmer Racings verkstad i Bobäck i Kyrkslätt.
Så här ser en racingmotor ut. Oskar Elmgrens företag köper serieproducerade racerbilsmotorer och modifierar dem. Motor vid Elmer Racings verkstad i Bobäck i Kyrkslätt. Bild: Lukas Rusk Racing,bilar,bilverkstad,Kyrkslätt,Bobäcks hållplats,Bobäck,motor,Elmer Racing

"Ovanligt med drönartransporter i dag"

Många tänker på små farkoster som tar fotografier när de hör ordet "drönare".

I dag används drönare heller inte till mycket annat än analys och fotografering, säger Petri Helo, professor i logistiska system vid Vasa Universitet.

– Drönare används främst för att samla in data. Drönare används till exempel då man vill kolla i vilket skick solpaneler eller vindkraftverk är.

De används också inom jordbruket, då man vill få en helhetsbild av vilka grödor som odlas.

– Några stora företag, till exempel amerikanska Amazon, har pratat om att börja leverera varor med drönare. Men i dag används drönare väldigt sällan för transport, säger Helo.

Postlevarans med robothelikopter
Även finska posten har prövat på att leverera paket med små drönare. Postlevarans med robothelikopter Bild: Posti postleverans

Elmgren säger att drönarna som han bygger motorer till är till sin funktionsprincip väldigt lika små kameradrönare.

– De använder sig av rotorer för att lyfta. Samtidigt är de också väldigt olika – de kan lyfta flera hundra kilo och flyga i 6-8 timmar i sträck, säger han.

Transporter till oljeriggar

– Bland annat kan drönarna användas för transport till svåra ställen, säger Elmgren.

Till exempel kunde man transportera utrustning till en oljerigg med en drönare.

– Till exempel kan man fylla den med mat, vatten och läkemedel. De här drönarna är inte för persontransport.

Elmgren säger att serieproduktionen av deras motorer ska börja 2020.

– En annan idé är att man använder dem i stället för traktorer inom lantbruket. Man kan lasta dem fulla med gödsel och besprutningsmedel. Sedan kan man använda drönaren för att sprida ut dem på åkern, säger han.

Lågflyg över sjö och strand

I taket av Elmgrens verkstad hänger en märklig farkost. Han berättar ivrigt att den är ett av företagets sidoprojekt.

– Det är en markeffektfarkost. Den registreras som en båt men den är i princip ett flygplan. Man kan flyga på ungefär en meters höjd med den ovanför antingen vatten, is eller mark, säger han.

Oskar Elmgren tar bort en bit från en markeffektfarkost som han bygger med sitt företag Elmer Racing.
En markeffektfarkost flyger ungefär en meter ovanför marken. Oskar Elmgren säger att den här farkosten är ett av hans sidoprojekt. Oskar Elmgren tar bort en bit från en markeffektfarkost som han bygger med sitt företag Elmer Racing. Bild: Lukas Rusk Racing,bilar,bilverkstad,Kyrkslätt,Bobäcks hållplats,Markeffekten,Bobäck,Elmer Racing

Elmgren säger att det finns några företag i världen som gör dylika farkoster.

– Vi vill bygga farkoster som rymmer två personer. De skulle vara billiga att producera och dessutom väldigt bränsleekonomiska.

Han säger att de kunde användas i skärgården eller för småskalig transport.

– Den använder mindre bränsle än en bil. I princip kan man köra på land med den men ifall det kommer träd emot uppstår det problem! Den har rätt breda vingar.

Det enda som behövs är ett ställe där man kan landa farkosten.

– Man kan landa riktigt bra på is, säger Elmgren.

Trafikregler för drönare

Helo vid Vasa Universitet säger att han förhåller sig ytterst positivt till att lufttrafiken ökar och blir allt mångsidig.

– Men om drönartransporter blir vanligare måste nog reglerna som styr lufttrafiken ändras. De är skrivna med tanke på lite andra sorts farkoster!

Han säger också att drönarnas styrsystem måste utvecklas.

– Det måste skapas bättre system som ser till att drönarna inte krockar med varandra eller något annat, säger Helo.

Petri Helo, professor i logistiska system vid Vasa universitet.
– I dag används drönare främst för att samla in information inom industrin, säger Petri Helo, professor i logistiska system vid Vasa Universitet. Petri Helo, professor i logistiska system vid Vasa universitet. Bild: Vasa Universitet Vasa universitet,drönare (obemannad luftfarkost),professor,logistik,Vasa,universitet,teknik,helo

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen