Hoppa till huvudinnehåll

Tobias Zilliacus: ”Att inte ha ett kollektivavtal bidrar till en känsla av otrygghet”

En man med kort skägg och grön tröja. Står framför en vägg där det står X3M.
Tobias Zilliacus har lång erfarenhet från filmbranschen. Längst ner i artikeln bjuder han på sina bästa tips för unga skådespelare. En man med kort skägg och grön tröja. Står framför en vägg där det står X3M. Bild: YLE / Peter Westerholm Tobias Zilliacus

Skådespelare uppmanas ibland att inte säga vad de får i lön, men det här gagnar bara sidan som inte vill ta fram ett kollektivavtal. Det tror skådespelaren Tobias Zilliacus.

Filmskådespelare i Finland har inget kollektivavtal och måste därför förhandla fram ett nytt avtal för varje film.

Skådespelaren Tobias Zilliacus tror att det här bidrar till både osäkerhet och en känsla av ensamhet i förhandlingsläget.

- Skulle det finnas ett kollektivavtal skulle det finnas en större kollegial öppenhet och lojalitet. I dagens läge är det tyvärr så att alla inte vill berätta vad de får i lön, säger han.

Därför är ett kollektivavtal viktigt

- Det gör upp en grundtrygghet för de anställda och skapar gemensamma spelregler. Avtalet gör det lättare för skådespelaren att gå in i förhandlingar eftersom den vet att det svart på vitt finns en överenskommelse om minimilön, övertidsersättningar och så vidare, säger Tobias Zilliacus.

- När det inte finns ett kollektivavtal så börjar man från noll. Då är det lätt hänt att man inte når den nivå som man har rätt till. Det är ofördelaktigt för arbetstagaren och det är orsaken till att det i så gott som alla yrken finns kollektivavtal – för att garantera en miniminivå och drägliga arbetsförhållanden.

Det är viktigt med öppenhet kring frågor som gäller lön och arbetsvillkor. Tobias tror att den tystnadskultur som finns nu endast gagnar de som vill motarbeta ett kollektivavtal.

- Skådespelare kan ofta känna sig ganska ensamma i en produktion där det egentligen skulle vara viktigt med en stor öppenhet för att veta var nivåerna ligger och vad som är på gång.

Med mer öppenhet skulle man också i andra frågor ha lättare att vända sig till varandra och få det stöd man behöver, tror Tobias.

Kan själv påverka genom att vara väl insatt

En skådespelare kan själv påverka arbetssituationen genom att aktivt vara med i skådespelarförbundet, vara medveten och upphovsrättsliga frågor, gå med i organisationen Filmex som bevakar upphovsrättsfrågor, och genom att prata och diskutera de här sakerna med sina kollegor.

- Samtidigt vet jag att det är svårt eftersom det är hård kamp mellan de jobb som finns. Det krävs jättemycket mod för att sätta dig upp mot en producent och börja ställa krav, för plötsligt har du mist din roll.

I dag kan skådespelare jobba för nästan ingenting.

Med ett kollektivavtal skulle en skådespelare inte tvingas in i en sådan situation, tror Tobias.

- I dag kan skådespelare jobba för nästan ingenting eftersom de tänker att de först måste få in foten för att sedan kunna be om lite mer ersättning i nästa produktion. Det innebär att man hela tiden dumpar priserna, inte bara för sig själv utan också för andra.

Tabu att prata om sin rädsla

Det har länge också varit lite tabu att prata om sin osäkerhet och rädsla, även om det kanske håller på att lättas upp just nu.

- Inom den här branschen har det länge varit fråga om att man ska klara av saker och att man ska stå ut. Är man rädd så är man svag, och de svaga har ganska svårt att klara sig i den här världen. Så även om man är rädd ska man inte visa det, och där finns en paradox.

Det är viktigt att våga prata med varandra för utan kommunikation blir man bara ännu räddare och ängsligare.

De svaga har ganska svårt att klara sig i den här världen.

Tobias tycker därför att också de mer erfarna skådespelarna skulle kunna ta sig an de yngre och hjälpa dem när det kommer till sådana här frågor.

Skådespelarförbundet och agenter kan hjälpa

Just nu finns det inget kollektivavtal men skådespelaren är ändå inte helt ensam eftersom den har tillgång till skådespelarförbundet.

Man kan kontakta förbundet och fråga om råd, och de hjälper också de som studerar till skådespelare och personer som inte är skådespelare men ändå medverkar i till exempel en film.

Ett sätt att undvika krångliga förhandlingar är att anlita en agent. Tobias har en sådan, men det är kanske ändå inte så vanligt eftersom det inte finns så många agenter och agenturer i Finland.

- Om du har en agent så är det den som sköter förhandlingarna och du betalar en procentuell ersättning för jobbet. Men du kan inte bara beställa en agent utan du måste själv hitta en som är intresserad av att jobba med dig. Så det är inget som alla har möjlighet till, säger Tobias.

Handlar inte bara om löner

Du måste så klart kunna lita på din agent, för det handlar inte bara om löner. Det handlar också om arbetsförhållanden, arbetstimmar, övertid och inte minst om upphovsrättsliga ersättningar. Tobias säger att upphovsrätten nästan är en större fråga än lönen.

På en sida står upphovsrättsorganisationen Filmex och skådespelarförbundet, och på den andra sidan står producenterna.

- I dagens läge vill producentsidan nästan alltid köpa alla rättigheter eftersom det då är enklare att sälja produkten vidare i framtiden. Men i det här föränderliga medielandskapet vet vi inte hur och var en produkt kan visas i framtiden och därför anser till exempel Filmex att en skådespelare inte borde sälja allt.

Sverige lite bättre, som vanligt

I Sverige har man kommit längre i frågan.

- Där är det satt i system på ett annat sätt och det är en självklarhet också på producentsidan att man inte kan få alla rättigheter, utan att man betalar när en produkt säljs vidare eller går i repris. Då tillfaller en del av den ersättningen skådespelarna.

I Sverige jobbar också arbetarskyddsombud på filminspelningarna som håller koll på att allt går rätt till och som kan säga stopp om de anser att en arbetsuppgift till exempel är farlig.

Tobias vill se till att alla mår bra när han regisserar

Tobias ska snart regissera Ronja Rövardotter för Lurens sommarteater, och han tycker det är viktigt att alla i teamet känner sig sedda och hörda.

Att jobba med amatörer kräver också ett annat arbetssätt än att jobba med utbildade skådespelare som har en annan vana av att stå på scen.

- För mig handlar det verkligen om att ha känselspröten på maxnivå och känna in hur människor mår.

Är man otrygg går det mesta bara ut på att överleva.

Tobias vill bidra till en arbetssituation och en gemenskap där människor vågar vara sig själva, och där det finns en trygghet inom gruppen.

- När man känner sig trygg kan man komma åt det kreativa i sig själv, och då får man resultat. Är man otrygg går det mesta bara ut på att överleva, säger han.

Kommentarer

Nyligen publicerat - X3M