Hoppa till huvudinnehåll

Finländarna överger plastkassarna för hållbarare alternativ – användningen av fruktpåsar har minskat med tiotals miljoner

Avfall i vattnet
Avfall i vattnet Bild: Mostphotos avfall,plastavfall,plast,förorening

Konsumtionen av plastkassar och plastpåsar har snabbt minskat inom handeln.

För närvarande är över 1 100 företag (cirka 3 300 affärer) med i ett avtal som Miljöministeriet och Finsk handel har ingått. Projektet grundar sig på ett EU-direktiv.

Målet är att minska plastavfallet och nedskräpningen av haven, och att varje finländare före utgången av 2025 ska använda högst 40 kassar per år.

Resultatet är mycket lovande― Bostads- energi- och miljöminister Kimmo Tiilikainen.

Miljöministeriets så kallade Green deal-avtal satsar på frivilliga insatser från företagens och konsumenternas sida, och enligt bostads-, energi- och miljöminister Kimmo Tiilikainen är resultatet mycket lovande.

– Då vi för ett och ett halvt år sedan ingick avtalet hade jag inte väntat mig att man i så många företag skulle lyckas minska konsumtionen av plastkassar och plastpåsar med tiotals procent så här snabbt. Jag är väldigt nöjd med hur det har startat, säger Tiilikainen.

Många butikskedjor har infört avgifter på plastkassar.

De butiker som har anslutit sig till avtalet om minskad förbrukning av plastkassar låter också bli att aktivt dela ut små plastpåsar vid kassorna.

Stor minskning i både S- och K-butikerna

I Sokos butiker har konsumtionen av plastkassar minskat med 60 procent. På årsnivå innebär det närmare 4,5 miljoner plastkassar färre än förut.

– Till en början uppstod det situationer då kunderna inte reagerade så bra när de hörde att de måste betala för plastkassarna. Alla förstod inte varför det plötsligt kostade att få en kass med sig. Men nu, ett år senare, har det hela tagits emot väldigt bra, säger S-gruppens ansvarschef Senja Forsman.

I S-gruppens matbutiker användes det under år 2017 sammanlagt 52 miljoner frukt- och grönsaksplastpåsar färre än året innan.

I K-matbutikerna steg försäljningen av papperskassar med över 20 procent och försäljningen av andra alternativ till plastkassar ökade med 10 procent. Mängden små plastpåsar minskade med ungefär 20 procent.

I K-gruppens järnhandlar var minskningen ungefär en fjärdedel då man jämför konsumtionen 2016 med 2017. Intersport rapporterar om en minskning med över 40 procent sedan plastkassarna blev avgiftsbelagda hösten 2017.

Plastkasse vid Themsen London.
Plastkasse vid Themsen London. Bild: Copyright Rex Features Ltd 2012/All Over Press plastkassar,plastpåsar,plastkasse,plastavfall,Themsen,miljöförstöring

Trenden syns överallt: Bara 30 procent av Stockmanns kunder köpte plastkasse

Lidl uppger att konsumtionen av plastkassar har sjunkit med 20 procent samtidigt som företaget ändå har utvidgat sin verksamhet och sitt butiksnät.

Hos Tokmanni ökade efterfrågan på kassar för flergångsbruk med hela 140 procent år 2017 samtidigt som det i levererade 66 procent färre frukt- och grönsakspåsar av plast till butikerna.

Gigantti rapporterar om en minskning på 64 procent under det första året med avgiftsbelagda plastkassar.

Hos Musti ja Mirri var motsvarande minskning under det första halvåret 40 procent.

Stockmann uppger att bara 30 procent av kunderna köpte en plastkasse i januari−februari 2018.

– Under den senaste tiden har börjat ta med egna tygkassar då jag går till butiken. Jag har börjat inse hur mycket naturen belastas av vår plastkonsumtion, säger Linda Kaukonen, kund på Stockmann.

– Det finns så mycket plast i havet så man måste ju göra något. Det lilla man kan göra så ska man göra, säger Nina Alfthan som också har handlat på Stockmann.

Hon tycker inte att vardagen har blivit krångligare av att man försöker undvika plastkassar.

– Nej, det lättar i alla fall mitt samvete att jag kan göra något litet.

Tygkasse och plastkasse.
Tygkasse och plastkasse. Bild: Yle / Henrietta Hassinen plastavfall,Kasse,matkasse

Ny kampanj kör igång: Egna kassar med!

I dag går startskottet för miljöministeriets och Finsk handel rf:s nya kampanj: Egna kassar med!

Avsikten är bland annat att öka medvetenheten om hållbar konsumtion. Det är viktigt att en kasse används så många gånger som möjligt och att den slutligen återvinns eller förstörs på lämpligt sätt.

Plastkassar och -påsar är bara en liten del av världens plastproblem men genom att göra det konkret för konsumenten hoppas man att budskapet ska nå fram.

– Att närma sig ämnet genom plastkassar är säkert en bra väckarklocka för många då det handlar om ett föremål som är bekant för alla, säger minister Tiilikainen.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes