Hoppa till huvudinnehåll

Allt fler väljer nollprocentigt – alkoholfritt och spännande drycker lockar finländare till ölhyllorna

Öl.
Mängden alkoholfria alternativ ökar i en jämn takt och redan nu finns det många olika smakalternativ att välja mellan även för den vana öldrickaren. Öl. Bild: Petri Aaltonen / Yle öl,alkoholfria drycker,Alkoholfri öl

Den nya alkohollagen skulle öka konsumtionen av starköl, trodde många. Så blev det inte. I stället väljer allt fler att köpa sin öl alkoholfri.

Den alkoholfria ölen är en växande trend. Det tyder det första kvartalets föräljningssiffror på. Fortfarande köper finländare lådvis med öl, men nya, spännande smaker och alkoholfritt erövrar plats på ölhyllorna.

Finländare väljer allt oftare att dricka helt alkoholfri öl.

S-gruppen rapporterar att försäljningen av alkoholfri öl under början av året ökat med 30 procent inom kvällsförsäljningen. Speciellt under påsken valde många att skölja ner maten med nollprocentig öl.

Även i Keskos butiker har konsumtionen ökat. Det såldes 35 procent mera alkoholfri öl under det första kvartalet än tidigare.

– Konsumtionen av alkoholfri öl har ökat betydligt mycket mera än konsumtionen av öl i allmänhet, säger Keskos försäljningschef Aki Erkkilä till Yle Uutiset.

Enligt honom är det inte frågan om någon plötslig ny trend.

– Konsumtionen av alkoholfri öl har ökat redan i några år. Också specialöl säljs betydligt mera än förr och finländare har börjat bli mer experimentella med sin öl.

Mängden alkoholfria alternativ ökar i en jämn takt och redan nu finns det många olika smakalternativ att välja mellan även för den vana öldrickaren.

Den traditionella ölen säljer fortfarande bra och finländarna konsumerar mellanöl i samma takt som tidigare. Starkölen har inte varit någon egentlig konkurrens – enligt S-gruppen bestod sex procent att ölförsäljningen under början av året av starköl.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes