Hoppa till huvudinnehåll

EU vill förbjuda försäljningen av varumärkeslivsmedel av lägre kvalitet

Bild: Yle/Derrick Frilund
Coca-Cola och Pepsi anklagas för att ha sålt sämre produkter i Östeuropa än i Västeuropa. Bild: Yle/Derrick Frilund Bild: Yle/Derrick Frilund frisco

Europeiska unionen vill göra det olagligt för stora bolag att sälja undermåliga versioner av kända varumärkesprodukter till kunder i östra Europa.

Efter klagomål från länder i centrala och östra Europa har EU tillkännagett ett direktiv för att förbjuda undermåliga produkter.

Coca-Cola, Pepsi, HiPP, Birds Eye, Lidl och Spar förnekar att de i öst skulle ha sålt sämre versioner av produkter som säljs i Västeuropa.

Persil och Ariel står anklagade för att ha sålt mindre effektivt tvättmedel i Östeuropa, något de nekar till.

Motstånd från industri och medlemsländer

Nästa månad kommer EU-kommissionen att förse medlemsländer med metoder för att testa internationella varumärken. Syftet är att identifiera bovarna i dramat.

Věra Jourová ansvarar för konsumentfrågor i EU-kommissionen och säger att myndigheterna i Östeuropa vill se lagstiftning som förbjuder försäljningen av dessa produkter.

Enligt henne har hon mötts av motstånd från industrin och medlemsländer i väst. Enligt henne rör det sig om ett missförstånd.

- Vi dikterar inte hur något ska smaka. Vi kommer inte att ändra på tjeckiska korvar och dansk surströmming. Om det finns varumärken som marknadsförs i flera länder förväntar man sig att produkten ska innehålla samma ämnen överallt och i hundratals produkter stämmer det inte, säger hon till The Guardian.

Verktyg för att straffa bolag

Produkter med olika recept trots samma varumärkning kommer bara att få säljas om företaget kan bevisa att smakpreferenserna i ett område i Europa skiljer sig från ett annat.

Livsmedelsindustrin har i flera år hävdat att skillnader mellan lika märkta produkter beror på att man vill tillfredsställa olika kulturella preferenser.

Om företag blir fast för att ha struntat i konsumenträttigheter kan böter utgöra upp till 4 procent av bolagets årsomsättning.

- I en globaliserad värld där stora bolag har övertaget måste vi jämna ut spelplanen. Konsumentmyndigheterna kommer äntligen att få verktygen för att straffa dem som fuskar. Fusk kommer att stå företagen dyrt.

Källa: The Guardian

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes