Hoppa till huvudinnehåll

Hur ska Sibbo locka turister? Nya näringschefen: ”Vi marknadsför Sibbo som en del av Helsingfors”

Elina Dureault, näringschef i Sibbo
Elina Duréault är ny näringschef i Sibbo. Elina Dureault, näringschef i Sibbo Bild: Yle/ Stefan Paavola Sibbo,tjänsteman,Näringschef

För första gången har Sibbo en person som uttalat ska satsa på turismen i kommunen, nämligen den nya näringschefen Elina Duréault. Hon har tänkt använda naturen som lockbete för turister.

Elina Duréault är Sibbos nya näringschef. Hennes arbetsuppgifter är mångsidiga, men hon ska bland annat satsa på turismen.

Tidigare har det inte funnits någon som uttalat haft turismen på sitt bord i Sibbo.

– I hela Finland börjar man nu tala mer om turism och att utveckla lockande turismprodukter är inte bara Sibbos problem. Vi behöver fler turister, men det finns också många stora frågor, som vad vi säljer och till vem, säger Elina Duréault.

Sibbo kan sälja upplevelser

På frågan hur just hon har tänkt locka turister till Sibbo svarar Duréault att det finns mycket som är värt att se i kommunen. Naturen är ett stort lockbete.

– Det gäller att utveckla marknadsföringen på ett sådant sätt att vi får folk att komma och se på den natur vi har. Vi måste utveckla olika turismprodukter som vi kan sälja, säger Duréault.

När det gäller utländska turister ser vi oss som en del av Helsingfors. För dem spelar kommungränsen ingen roll

Enligt Elina Duréault måste företagarna i Sibbo själva vara aktiva och utveckla olika turismprodukter. Kommunens roll är att hjälpa till och göra det lättare.

Då hon talar om turismprodukter syftar Duréault främst på olika upplevelser. Det kan till exempel vara en rundvandring i Sibbo storskog; någonting som är färdigt planerat och har ett mål.

Produkterna kan säljas till exempel på kryssningsfartygen eller på flygbolagens webbplatser.

– Eftersom vi inte har så många inkvarteringsmöjligheter i Sibbo för tillfället handlar det kanske mest om att få folk att komma hit för en dag eller någon timme. Då är det viktigt att produkterna marknadsförs utanför Sibbo.

Elina Dureault, näringschef i Sibbo
Elina Dureault, näringschef i Sibbo Bild: Yle/ Stefan Paavola Sibbo,tjänsteman,Näringschef

Sibbo ligger mellan Borgå och Helsingfors som är utpräglade turistorter. Hur har du tänkt få turisterna att stanna i Sibbo?

– När det gäller utländska turister ser vi oss som en del av Helsingfors. För turister som kommer till den här delen av Finland spelar kommungränsen ingen roll, säger Elina Duréault.

Med bil tar det bara 20 minuter att ta sig från Helsingfors till Sibbo. Ur de utländska turisternas synvinkel är Sibbo storskog och skärgården en del av Helsingforsområdet.

– När vi marknadsför våra turismprodukter åt utlänningar så är det ingen idé att vi har Sibbo som varumärke. Kanske vi i stället borde fokusera på att vi ligger nära flygplatsen och kajen i Nordsjö.

Hon ser att det finns en skillnad mellan till exempel Borgå och Sibbo, då Borgå har en mer uttalad historia.

– Jag vill inte säga att Sibbo inte har en historia, men utlänningarna kanske inte känner till den på samma sätt. De åker till Borgå för att se just Borgå, medan de vill ha någon naturupplevelse i Sibbo.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland