Hoppa till huvudinnehåll

Rostiga bilar ger sämre skydd för passagerarna - en ommålad bil kan vara en säkerhetsfälla

Ett rostigt bilskrot.
Ett rostigt bilskrot. bilar,Rost,skrot

Kraftigt rostiga bilar skyddar passagerarna sämre vid krockar. I unika tester har försäkringsbolaget Folksam krocktestat några rostiga bilar och jämfört dem hur samma bilmodeller klarade sig som nya.

Försäkringsbolaget Folksam har krocktestat några rostiga bilar på samma sätt som man testar nya bilar. De testade bilarna hade fram till köptillfället varit i trafik och var godkända på bilbesiktningen.

Kunskapen om hur rost påverkar en bils krockegenskaper är mycket begränsad. Det saknas studier eller tester på hur rost i en personbils energiupptagande struktur påverkar krocksäkerheten.

Eftersom en bil inte rostar lika mycket överallt är det svårt att få en uppfattning om hur stor påverkan en rostig sektion har för krockegenskaperna― Anders Ydenius

Hur nya bilar klarar sig i ett krocktest mäts i Europa enligt ett system som har utvecklats av European New Car Assessment Programme (NCAP).

I NCAP:s test får varje bil poäng som till slut sammanställs i ett resultat i form av stjärnor (1-5).

Den farliga rosten syns inte utåt

Den mest rostiga bil som Folksam testade hade både yttre rostskador och skador inne i krocksäkerhetsbalkarna. Som ny fick den här bilmodellen en svag fyra i NCAP:s testprogram.

- Krocktestet av ett rostigt exemplar av samma modell gav bilen en svag trea. Det motsvarar i verkligheten ungefär 20 procent högre risk för svåra eller dödliga skador, säger Anders Ydenius som är trafikforskare Folksam i Sverige.

För ett otränat öga såg båda bilarna rostiga ut. Men skillnaden var att krocksäkerhetsbalkarna i den andra bilen var rostfria

Man kan inte se på utsidan om en bil är för rostig eller inte. En annan bil som folksam testade såg på ytan lika rostig ut som den sämsta bilen. I den var ändå krockbalkarna i bättre skick.

- För ett otränat öga såg båda bilarna rostiga ut. Men skillnaden var att krocksäkerhetsbalkarna i den andra bilen var rostfria eller hade ytrost. Den fick lika bra poäng som modellen hade fått som ny, säger Anders Ydenius.

Det är ändå inte självklart att bilens krockskydd försämras om vissa av balkarna är rostangripna. Anders Ydenius säger att det beror på var rosten sitter.

- Eftersom en bil inte rostar lika mycket överallt är det svårt att få en uppfattning om hur stor påverkan en rostig sektion har för krockegenskaperna.

Besiktningens ansvar?

Anders Ydenius tycker att man i osäkra fall borde be om en extra bilbesiktning för att få en granskning av krocksäkerhetsstrukturen. En sådan kan privatpersoner i regel inte göra.

Problemet är att sådana granskningar inte är gratis. De som kör med rostiga bilar vill vanligen inte lägga ut en massa pengar på sin bil.

- De här bilarna kan ju kosta allt från 500- 4000 euro, och då är det klar att man inte är intresserad av att lägga ut 150 euro på en sådan undersökning. Bilbesiktningen borde i förlängningen kunna bli en garanti för att bilens krocksäkerhet inte har påverkats, säger Anders Ydenius.

Folksam har åtminstone i Sverige noterat att kriterierna för att underkänna en bil på grund rost är ganska generösa. Anders Ydenius tycker att ansvaret inte borde läggas på bilägaren eller säljaren.

Ommålade bilar kan vara en rostfälla

I de flesta fall borde man kunna lita på att en bil som inte är rostig på utsidan inte heller har rostiga krocksäkerhetsbalkar.

- Vi ser det som osannolikt att en bil är frisk på utsidan och rostig på insidan. I de flesta fall sprids rosten från utsidan inåt i bilen, säger Anders Ydenius.

I de flesta fall sprids rosten från utsidan inåt i bilen― Anders Ydenius

Han erkänner ändå att bilar som målats om då de börjat rosta kan innebära en risk.

- Det är klart att där kan finnas ett problem. Om man fusklagar den yttre rosten kan man dölja värre skador längre in i bilen. Då kan en rostig bil se rätt OK ut på utsidan.

Om man står i beråd att köpa en sådan bil tycker Anders Ydenius att man skall försöka avgöra om bilen är lagad tidigare.

- Då skall man nog försöka ta reda på hur den lagnigen är gjord.