Hoppa till huvudinnehåll

Viking Line börjar segla - Grace blir världens första passagerarfartyg med ett mekaniskt rotorsegel

Illustrationsbild på nya rotorsegeln som installeras på Viking Grace
Illustrationsbild på det nya rotorseglet som installeras på Viking Grace. Illustrationsbild på nya rotorsegeln som installeras på Viking Grace Bild: Norsepower rotorsegel

Viking Grace blir det första passagerarfartyget i världen som börjar utnyttja vindkraft med hjälp av ett mekaniskt rotorsegel. På torsdagen gör fartyget sin första vindassisterade resa mellan Åbo och Stockholm.

Fartyget förses med ett mekaniskt rotorsegel, som ska spara bränsle och minska utsläppen.

Det 24 meter höga och fyra meter breda rotorseglet, som installeras på M/S Viking Grace, bygger på Magnuseffekten. När seglet roterar drar dess yta till sig luft med mindre tryck på ena sidan än på den motsatta. Den här tryckskillnaden ger upphov till en dragkraft som får fartyget att röra sig.

Viking Grace med rotorsegel
Rotorseglet är 24 meter högt och fyra meter brett. Viking Grace med rotorsegel Bild: Viking Line M/S Viking Grace,rotorsegel

Med hjälp av rotorseglet kan koldioxidutsläppen, beroende på vindförhållandena, minska med upp till 900 ton per år.

- Vi vill vara föregångare när det gäller att utnyttja lösningar som minskar miljöbelastningen. Det finländska företaget Norsepower har utifrån det mekaniska rotorseglet utvecklat en världsledande innovation som kan minska bränsleförbrukningen. Vi tycker det är jättefint att vi kan ta i bruk denna innovation på M/S Viking Grace, säger Viking Lines verkställande direktör Jan Hanses i ett pressmeddelande.

Rotorseglet har utvecklats i fem år

Norsepower har utvecklat sitt rotorsegel under fem års tid. Idén med rotorsegel i sig är redan runt hundra år gammal, men i takt med att miljökraven har skärpts och de teknologiska lösningarna har utvecklats, har den här lösningen blivit aktuell.

- För Norsepower är det en stor glädje och ära att få göra Viking Lines M/S Viking Grace ännu mer miljövänlig med hjälp av vår nya rotorsegelteknik, säger Norsepowers verkställande direktör Tuomas Riski.

Rotorsegel på Viking Grace
Rotorsegel på Viking Grace Bild: Jesper Alm / Yle M/S Viking Grace,Viking Line,rotorsegel
Rotorsegel på Viking Grace
Seglet, som har utvecklats av finländska Norsepower, sparar bränsle och minskar utsläppen. Rotorsegel på Viking Grace Bild: Jesper Alm / Yle M/S Viking Grace,Viking Line,rotorsegel

Fotnot: Förutom rotorseglet, som nu installeras på M/S Viking Grace, kommer även Viking Lines nya fartyg, som färdigställs år 2020, att utnyttja vindpropulsion. Passagerarfartyget, som ska byggas i Kina, kommer att förses med två av Norsepowers mekaniska segel.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland