Hoppa till huvudinnehåll

Carl Gustaf von Rosen – spökflygaren som hjälpte nationer i Afrika och lugnades ner av Mannerheim

Von Rosen vinkar från öppet fönster i cockpit.
Carl Gustaf von Rosen som pilot för KLM år 1938. Von Rosen vinkar från öppet fönster i cockpit. Bild: SVT Yle Fem,dokumentärprogram,Carl Gustaf von Rosen,4080 1832 000

Som passionerad flygpionjär hamnar svensken Carl Gustaf von Rosen (1909 - 1977) i de mest spännande och märkliga äventyr. Bland annat som ambulansflygare i Abessinien, flygvapenchef i Etiopien, bombflygare för Biafra i Nigerias inbördeskrig, matbombare i svältens Etiopien och frivillig bombare under Vinterkriget. Hans äventyrliga liv berättas i dokumentären Spökflygaren.

Carl Gustaf von Rosen växte upp på Rockelstad slott i Södermanland. Hans pappa Eric von Rosen var själv äventyrare och upptäcktsresande, men också egensinnig och sträng.

Han uppskattade inte Carl Gustafs tidiga experiment med flygplan byggda av lådor och sonens svaga läshuvud var också en ständig källa till hård bestraffning.

Om böcker inte var Carl Gustafs favoritintresse så var han desto mer intresserad av motorer. Och när hans pappa en dag flygs hem av tyska stridsflygaren Hermann Göring gör det stort intryck på den flygintresserade pojken.

Carl Gustaf och hans syster får till och med en flygrunda tillsammans med Göring.

Carl Gustaf von Rosen tillsammansmed sin son Eric och en tredje man framför ett flygplan.
Carl Gustaf von Rosen tillsammans med sin son Eric under matbombningarna i Etiopien 1975. Carl Gustaf von Rosen tillsammansmed sin son Eric och en tredje man framför ett flygplan. Bild: SVT Yle Fem,Carl Gustaf von Rosen,dokumentärprogram,Eric von Rosen

I ungdomen ägnar sig Carl Gustaf åt speedway och båtracing innan han på avbetalning skaffar sitt första plan. Han börjar uppträda som ”Spöflygaren” som låtsas bli träffad och störta brinnande mot marken.

Men med tiden blir uppvisningsflygningarna i folkparkerna allt färre. 1935 är han arbetslös när han av en slump lyssnar på ett föredrag av Röda Korset om deras engagemang i Abessinien som anfallits av Italienarna.

Det blir starskottet på hans karriär som ambulansflygare och hans stora engagemang för försvarslösa små nationer i Afrika som anfallits av stormakter.

Med tiden skall han bli flygvapenchef i Etiopien, bombflygare för Biafra i Nigerias inbördeskrig och matbombare i svältens Etiopien.

Trots att han är pacifist kan han inte passivt se på det lidande som dessa katastrofer orsakar civilbefolkningen. Han har inte alltid opinionen med sig, långt därifrån, men följer alltid sin egna starka övertygelse.

Riskerna känner han mer än väl till men konstaterar i en intervju att den goda saken uppväger riskerna.

Vi vågar utan vidare riskera våra liv på landsvägar och under alla möjliga förhållanden i vårt civiliserade liv här. Och det vore väl inte hela världen om det skulle gå illa. Då dör man väl hellre för en god sak, än för att sitta och köra en bil på en landsväg snabbt.― Carl Gustaf von Rosen

Efter tiden i Abessinien blir von Rosen pilot hos KLM som är den tidens stora pionjär bland flygbolag. Han flyger de nya långa rutterna till fjärran östern och njuter av tillvaron. Men när Helsingfors bombas 1939 följer han igen sitt kall.

Familjen von Rosen samlar ihop pengar till en DC 2:a som Carl Gustaf skall flyga för att hjälpa Finland. Han erbjuder sig till och med att bomba Kreml men Mannerheim säger nej. Istället blir det uppdrag över ett iskallt Karelen – insatser som gör att han beviljades Frihetskorset av 3:e klass.

I dokumentären får vi via rikt arkivmaterial följa von Rosen genom hans äventyrliga liv i luften.

Förutom intervjuer med Carl Gustaf von Rosen själv kommer hans flygintresserade släkt till tals. Inte minst hans son Eric som själv är pensionerad pilot och deltog i de strapatsrika matbombningarna av Etiopien.


En film av Birgitta Svensson.
Produktion: SVT, 2017 / Nordvision

Läs också