Hoppa till huvudinnehåll

Så här kommer du igång med att löpa på skogsstigar

En man springer på skogsstig. I högra nedre hörnet logon för kampanjen Vi drar till skogs.
En man springer på skogsstig. I högra nedre hörnet logon för kampanjen Vi drar till skogs. Bild: Kollage: Yle/Sebastian Dahlström terränglöpning,Vi drar till skogs

Det finns olika typers löpare men också olika typers stigar att löpa på. Det finns mjuka barrstigar, stigar med slingrande rötter, stigar på spångar, branta uppförsbackar och fartfyllda nedförsbackar. Då du springer på stigar klarar du dig bra med vanliga springskor och ytterkläder. Men ifall du blir riktigt ivrig finns det en hel del kläder och skor som utvecklats uttryckligen för så kallad traillöpning.

Terränglöpning kallar man den formen av löpning som sker i naturen. Men i till exempel löparkretsar kan man också höra begreppet trailrunning eller traillöpning (trail är det engelska ordet för stig) som uttryckligen syftar till att löpa på skogsstigar.

Lördagen den 14 april inleds terränglöpningsturnén som är en del av Yles kampanj Vi drar till skogs. Hundratals människor förväntas delta i en gemensam löprunda på skogsstigar i Noux. Evenemanget direktsänds på Svenska Yle arenan och TV1.

Med den här utrustningen kommer du igång med traillöpning

Nybörjare

För att springa på skogsstigar behöver du bra skor som stödjer foten och kläder som lämpar sig för motionering utomhus. I skogen är du inte lika utsatt för regn och vind som i öppen terräng. På samma sätt kan temperaturen i skogen variera eftersom det ofta är mer skugga inne i skogen.

Det finns otaliga varumärken så det är bara att pröva sig fram till det som passar just dig.

Utrustning för en nybörjare som vill börja springa på skogsstigar.
Olika typs löparkläder: tröja, keps, jacka, byxor, ärmlös skjorta, shorts, en annan typs skjorta, sockor, skor och en lätt jacka. Utrustning för en nybörjare som vill börja springa på skogsstigar. terränglöpning,löpning,sportkläder

Avancerad

Som en aktiv terränglöpare är ditt viktigaste uppköp ett par traillöpningsskor. De är stadigare på en ojämn yta och har ett bättre grepp på hala klippor. Dessutom är skor som uttryckligen designats för traillöpning mer slittåliga och suger inte i sig fukt.

Det finns flera olika modeller och märken - lättast är att testa sig fram vilken typ som passar bäst ens fot. Flera stiglöpare föredrar också att ha långa löparsockor och tekniska idrottsplagg.

Sportkläder för löpare: skjortor, skor, jackor, handskar och sockor.
En andningsbar skjorta, ärmlös kompressionströja, tubskarf, varm löparjacka, trikåer, shorts med kompressionsdel på insidan, handskar, vindtäta byxor, löparskor, långa sockor, tåstrumpor, kompressionsstrumpor och traillöpningsskor. Sportkläder för löpare: skjortor, skor, jackor, handskar och sockor. terränglöpning,löpare,sportkläder

Specialutrustning

Då du deltar i längre terränglöpningstävlingar hör det till att du som löpare bär på dig all utrustning du behöver. Med hjälp av olika vattenväskor eller -bälten kan du bära både vätska och energi för att orka loppet men du får också annan utrustning att rymmas.

Med en pannlampa kan man springa på stigar ännu långt in på hösten. Du kan fortsätta även på vintern med spikskor.

Special utrustning för att springa på stigar, bland annat pannlampa, karta, vattenväska och ett vattenbälte.
Till en special utrustning ingår: vattenbälte, smartklocka, extra batteri, solglasögon, vattenväska, karta, mjuk flaska med energigel, damasken, glukospastiller, sportdryckstablett, pannlampa, aluminiumfilt, gasbinda, löparbälte och gelflaska. Special utrustning för att springa på stigar, bland annat pannlampa, karta, vattenväska och ett vattenbälte. terränglöpning,sportkläder,löpning

Löpteknik för skogsstigar

Det bästa sättet att utveckla sin teknik är genom att springa. Börja med att promenera så vänjer du fötterna vid de olika underlagen du kan stöta på i skogen. Då din koordination utvecklas kan du börja öka på farten och lyfta blicken uppåt från stigen.

När du löper på en skogsstig ska du hålla blicken snett neråt, ta korta steg och håll rytmen med händerna.

I en nedförsbacke ska du inte bromsa med låren utan låt benen avslappnat rulla på ner för backen. Ta kortare steg och öka på stegrytmen. Sök med blicken lämpliga ställen att placera foten på. För att hålla balansen får du hjälp av armarna.

Det är fullständigt ok att promenera i en uppförsbacke. Använd armarna och händerna för att få en bra rytm. Du kan använda stavar, de gör uppförsbackarna lättare.

Artikeln är en versionering av en finskspråkig artikel som skrivits av Marko Krapu vid Yle Uutiset. Den ursprungliga artikeln hittar du här.

Läs också

Natur

Vi drar till skogs registrerade 775 996 skogsbesök under två veckor!

Här har flest skogsbesök gjorts

Nyligen publicerat - Natur