Hoppa till huvudinnehåll

Undret i Nystad eller berättelsen om den superhemliga Saab-motorn

Saabar på saabträff i Vasa
Saabar på saabträff i Vasa Saabar på saabträff i Vasa Bild: Yle/ Malin Hulkki Saab,veteranbil

I slutet av 80-talet skrevs det motorhistoria på Saab-Valmets fabrik i Nystad. Ett hemligt motorprojekt hade på rekordtid rotts i land.

- Allt är sant, betygar författaren Mikael Niemi och ser så finurlig ut, att jag omedelbart börjar tvivla på sanningshalten i hans ord.

Mikael Niemi är känd för sina skrönor och dråpliga romaner, men i romanen Fallvatten (2012) finns ändå ett uns sanning när det kommer till det flyktfordon som huvudpersonen använder för att undkomma en flodvåg.

Författaren Mikael Niemi i tallskogen
Mikael Niemi är en svuren Saab-vän. Författaren Mikael Niemi i tallskogen Bild: Piratförlaget författare,Pajala,Saab,Mikael Niemi,Lule älv,Stormflod

- Ska man köra undan en skenade Lule älv ska man helst ha tillgång till en finsktillverkad Saab 9000 turbo med en unik V8 motor under huven.

En välbevarad hemlighet

Bokens specialtillverkade modell har faktiskt funnits, men aldrig i serieproduktion, tillägger Mikael Niemi och ser plötsligt lite besviken ut som om han önskade prototypen ett lyckligare öde.

Nu blev det bara en legend, tusentals testkilometrar och ett misstroende av den nya amerikanska delägaren som istället för den finska innovationen valde att satsa på sina egna betydligt ålderdomligare motorer.

Pärmbild av Mikael Niemis roman "Fallvatten"
I Mikaels Niemis roman har Saaben en central roll. Pärmbild av Mikael Niemis roman "Fallvatten" Bild: Piratförlaget Mikael Niemi,författare,roman,Lule älv,Stormflod,Saab,Norrbotten

Mikael Niemis roman är en hyllning till den finska bilindustrin och det ingenjörskunnande som renodlats i Nystad allt sedan starten 1969. Här satte de finska ingenjörerna sin prägel på den svenska bilen, medan monteringspersonalen skruvade ihop delar med en stolthet och ett kunnande som enligt redaktören och bilskribenten Jonas Fröberg, alltjämt ger upphov till konstateranden om att de finsktillverkade Saab-bilarna är både bättre och felfriare än de svenska motsvarigheterna.

Redaktören Jonas Fröberg har skrivit en bok om Saab.
Redaktören Jonas Fröberg har skrivit en bok om Saabs uppgång och fall. Redaktören Jonas Fröberg har skrivit en bok om Saab. Bild: Massolit Förlag Saab,bilindustri,konkurs,Sverige,Folkhemmet,facklitteratur

Saab siktar mot USA

Det var också i Nystad som det hemliga projektet TF sparkades igång av ett gäng finska ingenjörer, som var övertygade om att Saab borde ha en betydligt snabbare och sportigare bil för att matcha den amerikanska marknaden.

I bakgrunden låg också det faktum att cabrioletversionen som blivit en stor succé i USA i början av 80-talet, behövde uppdateras enligt amerikanska önskemål till ett snabbare och tuffare fordon.

Ledningen gav projektet sin välsignelse och i all tysthet påbörjades utvecklandet av en unik V8 motor som skulle göra den trygga familjebilen till ett fartvidunder med en topphastighet på långt över 250 km/h.

Saabs unika V8 motor finns till påseende på bilmuseet i Nystad.
V8:n (till höger i bild) utvecklades i Nystad i all tysthet. Saabs unika V8 motor finns till påseende på bilmuseet i Nystad. Saab,motor,V8,bilindustri,bilmuseer,Nystad,Mikael Niemi

Tidtabellen var extremt kort, resurserna begränsade, men andan och tillförsikten verkade det inte ha varit något fel på, när den femhövdade kärntruppen tog sig an uppdraget år 1988.

Utmaningarna var många. Den större motorn skulle rymmas under huven på den serietillverkade 9000 modellen. Motorn skulle gärna matcha befintlig utväxling och fjädring och helst skulle den också bygga på befintlig teknologi.

- Man tog helt enkelt två fyrcylindriga motorer och fogade dem samman till en dubbelt så kraftig helhet, säger Mikael Niemi och skrattar.

Tillvägagångssättet är udda, men i Nystad lyckades man med konststycket att förena två motorer till en superkraftig V8-motor som hade den effekt man eftersträvade.

Att göra det omöjliga

- I Sverige skakade nog de lokala ingenjörerna på huvudet och utdömde projektet som ogenomförbart, men under Mauno Ylivakeris vakande öga gjorde man det tillsynes omöjliga och fick fram en motor som enligt alla invigda var både effektiv, smart och utvecklingsduglig.

Det enda som krävdes var ett stycke finsk ingenjörskonst, lite fördomsfrihet, envishet och kanske en gnutta tur. På sensommaren 1989 var den topphemliga motorn klar och redo att testas på landsvägar och i extrema ökenförhållanden i Spanien.

V8:an utvecklades i hemlighet på Saabs bilfabrik i Nystad
Under motorhuven döljer sig ett stycke finsk ingenjörskonst. V8:an utvecklades i hemlighet på Saabs bilfabrik i Nystad Bild: Ilkka Ruohonen / Uudenkaupungin automuseo Saab,motor,V8,bilmuseer,Nystad,Mikael Niemi

- Det berättas att ingenjörerna var ute och provkörde sin nya skapelse och att de blev haffade av polisen för fortkörning. Dryga böter blev det för att man körde 180 på ett vägavsnitt där endast 100 var tillåtet och mer att betala blev det för Saabs konstruktörer, när de trots polisens begäran vägrade att öppna motorhuven under vilken den hemliga produkten låg.

Motgångar och avund

Saabs hemliga projekt att ta klivet in i sportbilsklassen kantas av många dråpliga och fantastiska incidenter som författaren Mikael Niemi delvis återbrukar i sin roman. På en punkt skiljer sig ändå sanningen från Mikael Niemis skruvade fiktion.

Den revolutionerande motorn nådde aldrig en serieproduktion. Den lovande nya produkten blev aldrig något annat än en fotnot i Saabs långa historia och ett utställningsföremål på bilmuseet i Nystad.

Saab 9000 modellen har en unik V8 motor under huven.
På bilmuseet i Nystad finns den unika Saab 9000 Turbon till påseende. Saab 9000 modellen har en unik V8 motor under huven. Bild: Ilkka Ruohonen / Uudenkaupungin automuseo Saab,Nystad,personbilar,Mikael Niemi,V8,bilmuseer

V8:an fick aldrig sitt genomslag trots att det funnits potential i synnerhet i USA för vilken motorn ursprungligen designades. Inte ens en årlig uppskattning på 30 000 sålda cabrioletmodeller bara i USA, lyckades övertyga beslutsfattarna om att motorn var värd att satsa på.

När konjunkturerna i början av 90-talet svängde och Saab fick ekonomiska problem, rensade man bort kostsamma och udda projekt. Den nya delägaren GM satsade hellre på sina egna motorer och föredrog att använda V6:or framom udda hybrider som på nolltid tagits fram i Finland.

Presidentti Urho Kekkonen painaa käynnistysnappia Saabin tehtailla
President Urho Kekkonen tilldelades den första Saaben som gjordes i Nystad. Presidentti Urho Kekkonen painaa käynnistysnappia Saabin tehtailla Bild: Yle kuvanauha Urho Kekkonen

Kanske motgångarna till en del också berodde på att man i Sverige kände en viss avund över att de finska ingenjörerna på ett väldigt elegant sätt löst ett problem som de själva gått bet på.

I Mikael Niemis roman kan man ändå glädja sig åt Saabs revansch och det faktum att familjebilen Saab i sina bästa stunder även kunde förvandlas till ett fartvidunder med till synes övermänsklig prestanda.

Här kan du ta en nostalgisk trip med SAAB genom tiderna

Kommentarer

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje