Hoppa till huvudinnehåll

Hangö hamn blomstrar - arbetet med att utvidga i hamnarna är i full gång

En bild från luften över Västra hamnen i Hangö. På bilden syns båtar och områden som har sprängts bort.
Västra hamnen i Hangö En bild från luften över Västra hamnen i Hangö. På bilden syns båtar och områden som har sprängts bort. Bild: Christoffer Westerlund/yle Hangö,Hangö hamn,fartygstrafik,sjötrafik,drottningberg i hangö

För Hangö hamn går det mycket bra just nu. Bolaget ansvarar för tre hamnar som endera förnyas eller har förnyats under de senaste åren.

I Västra hamnen i Hangö har byggarbetet kommit väl i gång.

- Som bäst så har vi fått en ny strandlinje byggd och det har bildats en bassäng innanför den nya strandlinjen, förklarar Anders Ahlvik, vd för Hangö hamn.

- Så småningom fylls bassängen ut. Engelska magasinet kommer att rivas under sommaren och dumpas då i bassängen.

En bild på en man som står vid havet. Han lutar mot ett staket. Mannen heter Anders Ahlvik och han är vd för Hangö hamn
Vd Anders Ahlvik har tre hamnar på sitt bord - Västra hamnen, Koverhar hamn och Yttre hamnen. En bild på en man som står vid havet. Han lutar mot ett staket. Mannen heter Anders Ahlvik och han är vd för Hangö hamn Bild: Anna Björkqvist/yle Hangö,Västnyland,Hangö hamn,anders ahlvik

Projektet görs tillsammans med tyska Rostock hamn. Målet är att utvidga hamnen ut i havet.

- De nuvarande utrymmena i hamnen har varit problematiska kvällstid. Det är då som linjetrafiken har sin tyngdpunkt, säger han.

På kvällarna samlas mycket last på området och det gör att det blir trångt på kajerna.

Nästan klarsprängt

Västra hamnen ska vara klar år 2019.

- Det sista som görs är flyttandet av vågbrytarna. De kommer att flyttas på insidan av den nya väg som byggs ut till smörmagasinets kaj och Högholmen.

- Sprängningarna som är på gång där är så småningom slutförda. Det finns några små bergsknallar som ännu ska sprängas, men de största sprängningarna är förbi, säger Ahlvik.

Gruset från Drottningberg tas till vara och används sedan på området.

Prislappen för hela projektet landar på 23 miljoner euro. Hangö hamns investering är ungefär sju miljoner.

Mer gummihjulstrafik i Västra hamnen

I slutet av år 2017 blev det klart att Finnlines flyttar all sin Finlandstrafik från Rostock och Gdynia till Hangö. Det här gör att gummihjulstrafiken ökar i Västra hamnen.

- Vi hanterar i dagens läge cirka 200 000 gummihjulstransporter i Västra hamnen och den trafiken ökar nu med 10 till 20 procent. Vi talar om några tiotusentals trailrar till.

- Det är klart att det syns i gatubilden, men volymerna är inte så stora att det skulle bli problematiskt, intygar Ahlvik.

En bild på nio långtradare som står uppradade på en parkering. Bilden är tagen motljus och himlen är blå.
Långtradarna står uppradade vid Smörmagasinet i Hangö. En bild på nio långtradare som står uppradade på en parkering. Bilden är tagen motljus och himlen är blå. Bild: Yle/Anna Björkqvist Hangö,Parkering,hamn,lastbilar,långtradare,Lastbil & långtradare,Västnyland,smörmagasinet

Rör på rör i Koverhar

Hangö stad köpte Koverhar år 2015. Då tog Hangö hamn över Koverhar hamn.

- Sedan dess har vi utvecklat området. Vi har renoverat kajer och förlängt dem, säger Ahlvik.

Investeringarna görs i dialog med projektet Nord Stream 2. Cirka fem hektar planområde ska byggas ut i Koverhar hamn för Nord Streams räkning.

En bild på ett industriområde. Bilden är tagen från luften.
Koverhar hamnområde. En bild på ett industriområde. Bilden är tagen från luften. Bild: Christoffer Westerholm/yle Koverhar,Hangö,swecem

Projektet fick grönt ljus förra veckan.

Redan nu finns det gott om rör i Koverhar som ska användas i gasprojektet.

- Nord Stream 2-projektet använder nästan all kapacitet som Koverhar hamn kan erbjuda för de kommande åren, säger Ahlvik.

En bild på massor av stora rör som är uppradade innanför ett stängsel. Himmelen är blå.
Massor av Nord Streams rör finns uppradade på Koverhars industriområde. En bild på massor av stora rör som är uppradade innanför ett stängsel. Himmelen är blå. Bild: Anna Björkqvist/yle Koverhar,Hangö,Västnyland,Rör,Nord Stream,Nordstream2

Swecem verkar också i Koverhar hamn. Företaget importerar cement till Finland och Ahlvik upplever att deras verksamhet rullar på bra.

Arbetena i Koverhar hamn sysselsätter 50-70 människor varje dag.

Vad händer när projekten är klara?

- Vi för hela tiden diskussioner med potentiella kunder och aktörer i Koverhar hamn. Det finns ett stort intresse både i Finland och utomlands för hamnverksamhet i Koverhar.

Bild på rör inne på ett industriområde. I förgrunden syns träd
Rör i Koverhar hamn. Bild på rör inne på ett industriområde. I förgrunden syns träd Bild: Anna Björkqvist/yle Rör,Hangö,Koverhar,Västnyland,Nordstream2

Yttre hamnen har nyligen förbättrats.

Korrigering 16.4 08.48: Gnydia har korrigerats till Gdynia.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland