Hoppa till huvudinnehåll

Regeringens normtalko fortsätter: Radiokanalerna kan nu fyllas av reklam

Barn som lyssnar på radio.
Mer reklam att vänta på kommersiella stationer – eller mindre? Barn som lyssnar på radio. Bild: Yle barn som lyssnar på radio

I juni får de kommersiella radiokanalerna börja sända så mycket reklam de vill. Det enda kravet som blir kvar är att reklamen måste kunna särskiljas från programinnehåll.

Förändringen är ett led i regeringens normtalko, att avveckla onödiga regelverk. Senast var det alkoholrestriktionernas uppluckrande i januari och mars, och nu är det dags för radion.

Hittills har kommersiella radiokanaler inte fått ha mer än en femtedel av sändningstiden, det vill säga 12 minuter i timmen, men den begränsningen försvinner nu, eller rättare sagt alltså i juni.

Yle har inte rätt att sända reklam och berörs därför inte direkt av lagändringen.

Trafik- och kommunikationsministeriet säger att målet med lagändringen är att öka radions möjligheter att tjäna pengar.

Men radiobranschens paraplyorganisation RadioMedia tror inte att det här leder till en märkbart längre reklamtid. Vd Stefan Möller säger att få kanaler ens i nuläget säljer hela sin reklamtid.

- Samarbete mellan radiokanalen och dess samarbetspartner fokuserar mer på evenemang och programsamarbeten, säger Möller.

"Kan skrämma bort lyssnare"

Det finns enligt docenten och universitetslektorn Marko Ala-Fossi vid Tammerfors universitet två utfall av den nya lagen, om inte status quo åtminstone delvis bibehålls.

- Vissa radiostationer kan gå på övervarv och sälja så mycket reklam att det kan skrämma bort lyssnare, säger Ala-Fossi.

Den andra möjligheten som han ser är att reklamtidens pris sjunket då utbudet ökar. Finland har ungefär hundra kommersiella stationer och om alla börjar sälja mer reklamplatser sjunker priset och intäkterna stiger inte.

Ala-Fossi säger att en kanal kan stå ut ur massan genom att minska på reklamerna, så som amerikanska televisionsgiganten Fox som planerar sända bara två minuter reklam per timme från 2020.

De som lyssnar på reklamradio byter kanal oftare än Yles lyssnare.

Reklamerna skapar också en nomadkultur bland lyssnarna. Mätningar visar att reklambaserade radions lyssnare byter kanal oftare än de som lyssnar på Yles reklamfria kanaler.

- Det blir spännande att se hur lagändringen påverkar lyssnarnas zappande mellan kanalerna, konstaterar Ala-Fossi.

Radioreklamens värde i Finland stiger. Förra året var värdet på radioreklamen 64 miljoner euro, fem procent av all marknadsföring i media.

Källa: STT

Kommentarer

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes