Hoppa till huvudinnehåll

Styrkelyftaren Elin Hassel: ”Jag ser inget fel med att kvinnor ska få vara lite starka”

Elin Hassel tävlade i bodyfitness med bikini och klackar. Nu är det styrkelyft som gäller.

Vi träffar Elin Hassel på det allmänna gymmet där hon tränar. Det är beläget i ett hus med gamla squashsalar – nu fyllda med vikter och skivstänger. Hit kommer man bara för en sak, och det är att bli stark.

- Har du inte grinat ordentligt så har du inte tränat. Du måste utmana dig själv för att bli bättre, säger Elin.

Elin ska få berätta om varför hon bytte ut bikinin mot knästöd och midjebälte, och även ge oss gymfegisar lite välbehövlig pepp när det kommer till att våga lyfta tungt.

Just i dag tränar hon sin favoritgren bänkpress och den gren hon tycker minst om: knäböj.

Elin och sambon Christoffer Löfqvist börjar med lättare vikter och ökar sedan gradvis, men så tungt som hon lyfter under en tävling gör hon oftast inte på en träning.

- Det ger inte så mycket. Jag får mer ut av träningen på det här sättet, säger hon.

Bytte bikinin mot midjebälte

Nu när Elin tränar styrkelyft går allt ut på att bli så stark som möjligt. När hon tränade bodyfitness handlade det mest om hur musklerna såg ut. Två helt olika saker alltså.

- När du bygger kroppen fokuserar du på en kroppsdel i taget, men i styrkelyft ska du bara ta i. Det hade jag svårt med i början, för jag var så van vid att fokusera på en viss muskel. Men i styrkelyft är det ingen skillnad var det känns, stången ska bara komma upp, säger hon.

Det här är styrkelyft

  • En kraftsport där du tävlar i tre grenar: knäböj, bänkpress och marklyft.
  • I en tävling kommer grenarna i ordningen ovan och de tyngsta lyften från respektive gren räknas ihop till en total vikt.
  • Du har tre försök på dig för varje gren.
  • Är du lite sämre i en gren kan du kanske rädda resultatet med en gren du är bra på.
  • Elin är bäst på bänkpress. Bästa godkända tävlingslyftet är 92,5 och under sin träning har hon lyft 100 kg.
  • I styrkelyft delas man in i kön-, vikt- och åldersklasser. I den högsta åldersklassen tävlar personer som är över 70 år. I den lägsta klassen unga i åldern 14 till 18.
  • I klassisk styrkelyft kan du tävla med knästöd, bälte och handledslindor (så tävlar Elin).
  • I styrkelyft med utrustning kan du också använda en tröja eller en dräkt som hjälper till i lyftet. Med en sådan tröja har till exempel Fredrik Smulter lyft 400 kg, som då blev ett nytt världsrekord.
  • Ifall du vill tävla i styrkelyft måste du skriva under ett antidopningskontrakt. Du måste också betala licens och tillhöra en förening.
  • Till finska mästerskapen finns en resultatgräns men till andra tävlingar finns ingen viktgräns. Däremot måste din utrustning vara godkänd av IPF (International Powerlifting Federation) och så måste du kunna alla regler. Gör du ett rekordlyft men bryter mot någon regel så räknas inte lyftet.

I bodyfitness handlar mycket om hur kroppen ser ut, och Elin berättar att hon i princip hade två olika kroppar: En för tävling och en för vardag.

Tävlingskroppen skulle ha så låg fettprocent som möjligt medan vardagskroppen var den som byggde musklerna. För att klara av förändringen gällde det att fokusera på rätt saker och inte blanda ihop tävlingskroppen med vardagskroppen.

- Fastän jag tävlade med min kropp och den blev kritiserad på scenen så kände jag aldrig att jag som person inte dög. Jag kopplar inte ihop mina prestationer med hur jag är som person, säger Elin.

En kvinna och en man i ett gym. Kvinnan gör knäböj med en stång och vikter på axlarna som väger sammanlagt 80 kg. Mannen tittar på.
Elin Hassel tränar grenen hon tycker minst om: knäböj. En kvinna och en man i ett gym. Kvinnan gör knäböj med en stång och vikter på axlarna som väger sammanlagt 80 kg. Mannen tittar på. Bild: YLE / Ann-Catrin Granroth styrkelyft,elin hassel

När man tränar bodyfitness är kroppen är ett verktyg och det är inte meningen att man ska se ut som sin tävlingskropp hela tiden. Elin tror att man lätt kan få ätstörningar om man inte kan skilja på de två momenten.

Elin själv har ändå aldrig haft problem med det, och därför var det heller aldrig svårt att lämna bodyfitness för att isället fokusera på styrkelyft.

Skip Instagram post

Elin har alltid gillat bänkpress

Första gången Elin tävlade i FM i bänkpress tog hon silver. Det är hennes absoluta favoritlyft, och har faktiskt funnits med henne länge.

- Jag tävlade en gång för många år sedan när det i Jakobstad ordnades en tävling för amatörer. Jag tyckte det var jätteroligt, men då hade jag redan ställt in siktet på bodyfitness, berättar hon.

Elin tävlade sedan i bodyfitness i många år och tog hem flera medaljer, bland annat VM-brons, EM-brons, FM-guld i juniorklassen och FM-silver i damklassen.

En kvinna ligger på en bänk. Hon svankar väldigt mycket och håller i en skivstång med vikter på. Hon "bänkpressar".
Genom att skjuta upp ryggen förkortas lyftsträckan. Ett klassiskt styrkelyftsknep. En kvinna ligger på en bänk. Hon svankar väldigt mycket och håller i en skivstång med vikter på. Hon "bänkpressar". Bild: YLE / Ann-Catrin Granroth styrkelyft,elin hassel

När hon skulle byta från juniorklassen till damklassen ville hon ta en liten paus för att bygga upp kroppen ytterligare, och då kom bänkpress in i bilden igen.

- Det var spännande när jag skulle på första tävlingen i bänkpress. Inför en tävling i bodyfitness stiger jag upp ganska tidigt på morgonen och sminkar mig, gör håret och sprayar kroppen med färg. Det är mycket som ska förberedas. Till styrkelyftet flätade jag håret och så var det klart. Det var ganska skönt att inte behöva förbereda sig så mycket.

Pausen blev ett längre uppehåll och nu fokuserar Elin bara på styrkelyft.

Att kunna lyfta tyngre och tyngre sporrar

Elin var runt 18 när hon började bygga upp sina muskler och skulle fylla 20 när hon deltog i sin första bodyfitnesstävling.

- Jag såg mig inte som stark när jag tävlade i bodyfitness eftersom jag inte tränade för att bli stark, men det var roligt när jag märkte att jag började klara av saker i vardagen som andra inte klarade av.

Hon upptäckte att hon kunde lasta på större vikter hela tiden och det sporrade henne.

- Det var en tävlingsinstinkt som gick igång, säger hon.

En passare gör att man vågar ta i

Elin har ofta någon med sig när hon tränar och just nu tränar hon mest tillsammans med sin sambo Christoffer. Det är också han som gör upp träningsprogrammen.

- Vi passar varandra. Har någon ett tungt knäböjssett kan den andra stå bakom och hjälpa till om det behövs. Eftersom jag oftast har någon med mig har jag aldrig varit rädd för att ta i, säger hon.

"Som kvinna blir du inte muskulös i misstag"

Om våra rädslor för att lyfta tungt.

Det finns säkert många som inte riktigt vågar välja de där tyngre vikterna under träningen. En orsak är kanske en rädsla för hur kroppen ska börja se ut – att man ska börja se ut som en bodybuildare.

När vi nämner det här för Elin brister hon ut i skratt och säger att man absolut inte ska tänka så.

- Speciellt som kvinna så blir du inte stor i misstag. Det händer inte. Det är en myt och jag vet inte ens varifrån den kommer, säger hon.

Många ser muskulösa kvinnor på sociala medier men inser kanske inte hur mycket arbete som ligger bakom allt. Som kvinna tar det dessutom mycket längre tid att bygga muskler.

- Det är inte bara det att du lyfter tungt som gör att du blir större. Det ska nötas in under flera år, du ska äta bra mat och du ska sova ordentligt. Det ska vara en livsstil för att du ska bli stor. Det är ingen orsak till att undvika tunga vikter. Om du är rädd att bli för stor så blir du inte för stor, säger Elin.

Själva tanken då om att bli ”för stor” - varför får man inte bli stor som kvinna?

- Jag tycker ju det är snyggt, till en viss gräns förstås. Jag vet inte varför folk är rädda för att se muskulösa ut, speciellt när det kommer till kvinnor. Idealet kanske är att man är lite skörare som kvinna. Det kan vara något med det. Men jag ser inget fel med att kvinnor ska få vara lite starka.

Nästan alla kan lyfta tungt

En annan orsak till att man kanske inte vågar lyfta tungt är att man tror att man inte kan. Att ens kropp för evigt är svag eftersom den inte är byggd för att lyfta tungt. Men det är inte heller någon giltig orsak till att titta skeptiskt på bänkpressen.

- Vissa är kanske byggda för att lyfta rekordvikter, men det beror så klart på vad du definierar som tungt. Är det 400 kg du menar, eller är det att du utvecklas och blir bättre och bättre?

Så här kommer du igång med tunga lyft

  • Be någon som kan om hjälp så att du lär dig rätt teknik.
  • Bra övningar att börja med är styrkelyftets tre grenar: Bänkpress, knäböj och marklyft. De tränar stora muskelgrupper och ger bra grund för andra övningar.
  • Ifall du vill träna stora delar av kroppen ska du satsa på så kallade flerledsövningar, alltså övningar där du böjer flera leder. Ett exempel är knäböj där du böjer både knäleden och höftleden.
  • Vad som är en tung vikt är högst personligt. En bra måttstock är att du ska klara av tre till sex repetitioner. Ifall du gör sex repetitioner ska de tre sista vara sådana som du nästan inte orkar lyfta.
  • Ifall du vill se resultat ska du helst träna minst tre gånger i veckan.
  • Det är också viktigt att du äter ordentligt: En redig frukost, två hälsosamma mål mat om dagen plus mellanmål. Proteinshaken direkt efter träningspasset är däremot inte så viktig. Så länge du äter bra mat klarar du dig fint.
  • För en träningsdagbok så håller du koll på dina framsteg. Genom att gå tillbaka i dagboken kan du bli peppad av dig själv när du ser hur du utvecklas.

Tungt för en person kan vara 20 kilo medan det för en annan är 120 kilo. Det är högst personligt.

- Jag har inte hört om en skadefri och frisk människa som inte klarar av att lyfta tungt. Det är bara inställningen, och tiden du ska sätta på det. Men jag tror inte det är någon specifik människotyp som kan bli starkare.

Tekniken är väldigt viktig

En tredje orsak till att en del inte vågar lyfta tungt är rädsla för skador, och det är en ganska befogad rädsla.

- Om man lyfter tungt och inte vet vad man håller på med finns nog risken att man skadar sig. Där måste man se till att tekniken är i skick. Att du kanske har någon med dig som ser till så att du lyfter på rätt sätt, säger Elin.

En kvinna och en man i ett gym. Kvinnan har en skivstång på axlarna och mannen står bakom och vaktar så hon inte tappar stången.
En partner kan passa dig och samtidigt hålla koll på tekniken. En kvinna och en man i ett gym. Kvinnan har en skivstång på axlarna och mannen står bakom och vaktar så hon inte tappar stången. Bild: YLE / Ann-Catrin Granroth styrkelyft,elin hassel

När tekniken är i skick kan du lasta på fler vikter. Ett sätt att kolla den är att se på ditt lyft i efterhand.

- Jag och min sambo har jobbat mycket med att vi filmar våra lyft och tittar på dem efteråt. Att titta i spegeln kan störa själva prestationen. Men att filma och sedan analysera är bra. Då kan du korrigera dina övningar, säger Elin.

När du sedan har koll på tekniken och har någon med dig med som kan hjälpa till ifall du förlorar dina krafter, ska du inte vara rädd för att ta i.

- Du måste ta i för att utvecklas. Gör du bara samma saker blir du inte bättre, säger Elin.

Fråga om hjälp av de mer erfarna

Om jag vill komma igång och bli stark, utmana de där biffiga männen på gymmet, vad ska jag göra?

- Om de här männen är sakkunniga kan du ju fråga dem om råd. Jag har upplevt att flera av dem är ganska trevliga, så du kan ofta fråga hjälp av andra på gymmet. Om någon frågar av mig så hjälper jag gärna, för kan man inte tekniken finns det en skaderisk.

Att ihärdigt hålla ut är också viktigt.

- Under de tre senaste tävlingarna har jag i bänkpress fått resultatet 90 kg, så jag har inte gått framåt på flera månader, och det är väldigt störande. Jag vill bara komma över platån, men fastän det kanske stannar upp nu så kan jag inte ge upp. Varje dag måste jag jobba igenom det. Du blir inte stark av att bara träna sporadiskt. Du måste sätta manken till.

Fler kvinnor vill träna styrkelyft

Det blir allt mer intressant att vara stark.

Fler kvinnor vill träna styrkelyft

Styrkelyft lockar fler män än kvinnor, men Elin tror att intresset bland kvinnor växer allt mer.

- I helgen tävlade jag på SFI-mästerskap och då var vi sex kvinnor och runt 20 män. Det kommer med fler och fler kvinnor och jag tror sporten växer lite. Det blir mer intressant för kvinnor att vara starka.

En av orsakerna till det ökade intresset är kanske att det dyker upp allt fler förebilder inom sporten.

- Vi har fina landslagskvinnor i Finland som klarat sig bra i tävlingar utomlands. Till exempel Susanna Törrönen som tog finskt rekord i helgen och Stina Lindell från Åland.

Sociala medier har också en roll i det hela, tror Elin.

- Starka kvinnor kommer fram i sociala medier och folk börjar se att det inte bara är en mansgrej, att kvinnor också kan. Jag tror det har en stor inverkan. Det är kanske inte heller så häftigt nu längre att vara pinnsmal, det är kanske inte längre idealet.

Styrkelyft inte bara för unga personer

Eftersom man tävlar i olika vikt- och åldersklasser kan dessutom kvinnor i alla åldrar och storlekar delta.

- Man behöver inte se ut på ett visst sätt eller vara född på ett visst årtal. Det inspirerar säkert folk – att du kan tävla i FM till och med som 70-åring.

I förgrunden syns en rund vikt på en skivstång. I bakgrunden står en kvinna och spänner på sig ett brett midjebälte.
Elin hoppas kunna spänna på sig bältet även som pensionär. I förgrunden syns en rund vikt på en skivstång. I bakgrunden står en kvinna och spänner på sig ett brett midjebälte. Bild: YLE / Ann-Catrin Granroth styrkelyft,elin hassel

Styrkelyft förutsätter inte heller att du börjar träna redan från barnsben. Du kan träna upp dig ändå.

- Det finns veteranklasser och de som tävlar där är nästan mest inspirerande. Kvinnor som är 50, 60, 70 och till och med 80 år gamla klarar av att hålla kroppen i skick och de kan tävla fastän de blivit lite äldre och det är häftigt.

Är det ditt mål att kunna tävla som 80-åring?

- Det skulle nog vara imponerande. Att man även på äldre dar klarar av att idrotta och vara frisk.

Fem tävlingar under ett år är lite för mycket

Det här året deltar Elin i fem tävlingar. I början av året deltog hon i bänkpress- och styrkelyft-FM och förra helgen i SFI-mästerskap i bänkpress. Under Jakobsdagar ordnas en tävling i styrkelyft i Jakobstad som Elin också deltar i och har gjort i många år. Och så blir det SFI-mästerskap i styrkelyft till hösten.

Att delta i så många som fem tävlingar under ett år är lite i överkant för en styrkelyftare.

- Nu deltog jag i tävlingar med bara tre veckors paus emellan, och det blev nog tight. Jag hann inte riktigt återhämta mig och ladda om, säger Elin.

Egentligen borde hon ha några månader mellan tävlingarna.

- Det sliter på kroppen att tävla, och mycket handlar också om psyket. Man har laddat upp och tänker på tävlingarna hela tiden.

Väl på plats måste Elin ladda inför varje lyft och vara på helspänn en stor del av tiden.

- Huvudet ska vara med hela tiden och det är tungt att ladda om. Efteråt brukar jag vara ganska trött både fysiskt och psykiskt.

Det är bara att hålla ut och kriga varje dag

Trots en psykisk trötthet tvivlar Elin inte på sig själv och sin förmåga att lyfta tungt.

- Det är bara att hålla ut och kriga på varje dag. Emellanåt kan det kännas jobbigt och som att du inte orkar, men det lönar sig nog i slutändan.

En kvinna sitter bredvid en skivstång med en vikt på. Hon ler.
Elin Hassel - din tunga vikt-peppare. En kvinna sitter bredvid en skivstång med en vikt på. Hon ler. Bild: YLE / Petter Sandelin styrkelyft,elin hassel

Det viktiga är att inte vara rädd för att lyfta de där tunga vikterna.

- Du ska inte vara rädd för större vikter för du klarar mer än du tror. Du kan ju alltid tänka att Fredrik Smulter har bänkat 400 kg, så det går nog om du vill.

Du kan också leta efter inspiration på Instagram – det finns massor. Men då är det viktigt att se på bilderna som motivation och inte något att jämföra dig med.

- Du ska bara jämföra dig med dig själv, säger Elin.

Och absolut inte med Fredrik Smulter.

Kommentarer