Hoppa till huvudinnehåll

Hemfärden med bilen tog ett halvt dygn i tjugo graders kyla – men nu är Kurt Andersson nöjd med sin nya elbil

En man står framför sin elbil intill en åker i gråmulet väder.
Kurt Andersson framför sin bättre begagnade elbil. En man står framför sin elbil intill en åker i gråmulet väder. Bild: Amanda Vikman/Yle elbilar,kurt andersson

Elmotorn har alltid varit populär inom industrin tack vare färre rörliga delar än förbränningsmotorn. Det var också elbilar som dominerade vägarna i USA fram till 1915.

Men när vägnätet utvecklades ansågs inte elmotorn räcka till och oljepriset var då heller inget problem så förbränningsmotorn tog över.

Elbilen har inte sålts i någon större utsträckning sedan dess. Men nu med bland annat biltillverkaren Teslas stora synlighet i medier och batteriernas snabba utveckling har elbilsförsäljningen tagit fart igen.

Ironiskt nog har regeringen i oljelandet Norge infört stora subventioner för elbilsköparna. Enligt statistiska centralbyrån har man nu över 100 000 elbilar registrerade i landet. Där står elbilarna för cirka 30 procent av nybilsförsäljningen.

I Finland har elbilsförsäljningen varit blygsam men den ökar hela tiden. I fjol ökade försäljningen med 129 procent, fast totalt sett trafikeras de finska vägarna för tillfället endast av 1449 elbilar.

Äventyrlig hemfärd

En av dessa bilar tillhör alltså Kurt Andersson och hans fru på Kimitoön. Först och främst köpte de en elbil för att det var ett bättre klimatval än förbränningsmotorn.

– Jag måste ändå poängtera att hela bilägandet är ett dåligt klimatval. Men eftersom vi har byggt upp ett samhälle som kräver att man har en bil om man bor på landet så kändes elbilen som ett bättre val för oss.

Men det var inte så enkelt som att gå till närmaste bilbutik och köra hem. För att spara lite pengar åkte Kurt till Estland och hemresan blev något av en mardröm.

Kurt Andersson sitter inne i sin elbil. Utanför ett landskap med åker i gråmulet vårväder.
Ljudmiljön i bilen är tyst. Kurt Andersson sitter inne i sin elbil. Utanför ett landskap med åker i gråmulet vårväder. Bild: Amanda Vikman/Yle elbilar,kurt andersson

– Jag råkade åka på en tisdag då båtarna har speciellt dåliga tidtabeller så jag hade bara 45 minuter på mig i Tallin. Antingen var jag galen, eller så hade jag tur då jag hittade den här bilen på så kort tid.

Efter en hektisk shoppingtur skyndade han sig till båten och gjorde misstaget att inte ladda bilen när han var ombord. Väl i Helsingfors var batteriet ganska långt urladdat och han måste stanna flera gånger på vägen hem.

– När man ska ladda på diverse laddningsstationer så behöver man hantera lite teknik i bilen och det kunde jag inte. Jag fick inte heller igång värmen och frös och stannade flera gånger under natten. Det var 20 grader kallt, säger Kurt och skrattar.

I Raseborg fick han ordning på laddningen och värmesystemet och kunde till slut utmattad köra hela vägen hem, där han bytte bil och åkte sömdrucken direkt till ett möte i Dalsbruk.

Bilen kostade 9000 euro, och nu väntar Kurt på skattebeslutet.

– Eftersom skatten baserar sig på utsläppsnivån så blir det nog inte så mycket. På lite längre sikt tror jag nog att elbilen kommer att bli lite billigare i drift än en vanlig bil, säger Andersson.

Olika räckvidd

Räckvidden för den här enkla modellen är ungefär 150 km, men det varierar mycket mellan olika bilar och man kan även spara mycket energi beroende på hur man kör.

– Jag har alltid funderat på hur energieffektivt jag kör, men med elbilen har det blivit mycket tydligare. Jag är noggrannare med däckens lufttryck och håller ekonomiska körhastigheter.

Det dyrbaraste i elbilen är batteriet. På Anderssons bil blir det en kostnad på 5-6000 euro att byta det.

Men något som har överraskat både elbilsförarna och biltillverkarna är att batterierna verkar mycket hållbarare och bättre än väntat.

Enligt Kurt mår batterierna bäst av att användas, och det är inte bra om bilen står helt fulladdade eller urladdade längre perioder.

– Bäst mår faktiskt bilen av att användas. Då är den nästan aldrig helt fulladdad någon längre tid och batteriet mår bra att vara i drift.

Laddningen är enkel

Kurt drar fram en kabel ur bakluckan, den ena änden är en vanlig stickkontakt. Med den här kabeln kan han ladda bilen var som helst där det finns ett eluttag.

– Det är en rekommendation att man kontrollerar sitt laddningsuttag med en elektriker eller går och känner på det efter 15 minuter för att kolla om det verkar blir hett.

Kurt Andersson intill sin bil med bilens laddningskabel i handen.
Bilen går att ladda i ett vanligt vägguttag. Kurt Andersson intill sin bil med bilens laddningskabel i handen. Bild: Amanda Vikman/Yle elbilar,kurt andersson

Anderssons bil har en inbyggd navigator som själv föreslår lämpliga laddningsplatser på vägen om den ser att rutten är så lång att bilen måste laddas under färden.

En snabbladdning tar ca 15-30 minuter. Tekniskt kan man inte snabbladda elbilen till hundra procents kapacitet och det är för att skona batteriet. Vill man ladda bilen till 100% så bör man göra det med det vanliga eluttaget.

– Att stanna på vägen och ladda är något man vänjer sig vid och inget som vi tänker på särskilt mycket längre. Dessutom är det bra för kroppen att sträcka på sig emellanåt.

Kimitoön funderar på hybrider

Kimitoöns nya infra- och fastighetschef Jonas Pomrén säger att man på Kimitoön är medveten om att mängden elbilar ökar och man har också lagt fram ett förslag att skaffa hybrider till kommunen.

– I vår har kommunernas gemensamma köpkraftsprojektet dragit igång och där diskuterar vi om man skulle gå med och upphandla och ta in offerter via dem.

Just nu har bilarna inom vården leasing-avtal.

– Man kunde börja sakta med ett par bilar, även till fastighetssidan på tekniska sidan. Samtidigt försöker vi minska elförbrukningen i kommunen och då blir det lite motstridigt att skaffa elbilar, men å andra sidan minskar vi då på koldioxidutsläppen.

Huruvida kommunen skulle erbjuda laddningsposter för sina invånare har han inte funderat över. Han riktar också uppmärksamhet mot den privata sektorn som de lokala matbutikerna eller simhallen i Kasnäs.

Ändring: Vi ändrade meningen "Teslas hårda marknadsföring" till "Teslas stora synlighet i medierna", eftersom Tesla inte gör reklam i traditionell mening

Läs mera:

Laddning av elbil

Hur mycket ska miljövänliga bilar få kosta? Långa avstånd och ekonomin styr Pargas stads bilval

Staden borde ta i bruk biogas i sina dieseldrivna bilar och satsa på hybridbilar då man förnyar leasingbilparken. Det anser Houtskärsbon och fullmäktigeledamot Christer Friis.

Läs också

Åboland

Bekanta dig med hur vi jobbar med Ansvarsfull journalistik

Nyligen publicerat - Åboland