Hoppa till huvudinnehåll

Personalen stressar då Sibbo växer: "Psykiskt tungt att säga att vi har kö"

Bodil och Susann sitetr i soffa och tittar in i kameran med ganska allvarlig min.
Bodil Grön och Susann Holst har flera förklaringar på att kommunens personal uppger sig vara stressad på jobbet. Bodil och Susann sitetr i soffa och tittar in i kameran med ganska allvarlig min. Bild: Yle/ Heini Rautoma Sibbo,socialvårdare,susann holst

Sibbo är en av de snabbast växande kommunerna i hela landet. Då Sibboborna blir fler ökar pressen på personalen. Mängden tjänster släpar efter i utvecklingen, och dessutom är det arbetsdrygt att hitta och utbilda ny personal.

Som en av de snabbast växande kommunerna i landet har Sibbo utmaningar med att få personalen att orka. I en enkät kommer det fram att personalen upplever sig vara stressad.

Också kommundirektören Mikael Grannas sa under våren att kommunens personal får ett stort tryck på sig då kommunens tillväxt är så stor som 1,9 procent per år.

Enligt enkäten upplever de anställda att arbetsbördan är för stor, men att de kan utvecklas i sina jobb. En rundringning visar att trycket ökat inom byggplaneringen, förvaltningen, bildningen och social- och hälsovården.

Nya problem stressar både chefer och arbetare

Bodil Grön, servicechef för tjänster för barn, unga och familjer, säger att socialvården belastas då kommuninvånarna blir fler. De problem som kommunen kämpar med kallar hon "nya moderna problem", och avser att de inte fanns för fem-tio år sedan i lika stor skala.

Bodil och Susann glada i soffan.
Bodil Grön och Susanna Holst funderar på hur man kan samarbeta ännu mer mellan olika avdelningar inom Sibbo kommun. Bodil och Susann glada i soffan. Bild: Yle/ Heini Rautoma hälsovård,Sibbo,susann holst

En ny utmaning är lagstiftningen inom socialvården. Den har ändrats under de gångna fem åren, och gjort att familjer söker hjälp med lägre tröskel.

Då ny personal ska anställas och skolas in i nya rutiner ökar chefernas och mellanchefernas arbetsbörda.

– Det räcker inte med att man anställer proffs inom social- och hälsovård. Man måste också se till att alla vet hur vi jobbar i den här kommunen och se till att alla är a jour med lagstiftningen, säger Grön.

Man vänjer sig vid att jobbet aldrig är klart när man går hem, och att det är svårt att fara på semester och lämna allt

En annan utmaning är integrering och boende för minderåriga asyssökande. För tre år sedan fick Sibbo ensamkommande flyktingbarn.

– Först bodde de på privata mottagningshem, men när de fick uppehållstillstånd grundade kommunen gruppfamiljeboenden. Det här fick lära oss på kort tid, eftersom som kommunen inte tidigare haft liknande.

Yle Östnyland skrev tidigare i vintras om hur de unga trivs på gruppboendet i Nickby.

En tredje utmaning är då byggnader har problem med inneluften. Då måste nya lösningar för skolor och daghem funderas ut.

Kvinna i vårduniform
Då kommunen växer snabbt får bland annat social- och hälsovårdspersonalen för mycket att göra. Kvinna i vårduniform Bild: Yle/ Mika Kanerva vårdanstalter,vårdpersonal,stress

En fjärde utmaning är det förändrade behovet av service.

– Man vill ha mer information på nätet, service på kvällar och så vidare.

En femte utmaning är att det blir kö.

– Det är psykiskt belastande för den enskilda arbetaren att vara tvungen att säga att vi har kö. Hittills har vi kunnat erbjuda tjänster snabbt, och många klienter blir inte alls glada när de måste vänta.

En sjätte utmaning är att många familjer som flyttar längre i från till Sibbo saknar sociala nätverk.

– Föräldrarna kan ha lång arbetsresa till huvudstadsregionen och så är de helt slut när de kommer hem. De som flyttat från mellersta eller norra Finland efter jobb har kanske inga sociala stödnät i Sibbo, ingen farmor eller mormor nära. De behöver ibland hjälp till och med samma dag, säger ledande socialarbetare Susann Holst.

En sjunde, åttonde och kanske nionde utmaning är att kommuner inte genast får nya tjänster att tillsätta. Tjänster upprättas då kommunen kan påvisa att det finns behov. I praktiken släpar mängden tjänster efter, säger Grön.

Ibland är hjälpbehovet inte att träffa en socialarbetare, utan att man får mat på bordet, så att man kan umgås med sina barn i stället för att stå vid spisen

I Sibbo är utmaningen också att hitta kompetent personal. För tillfället är en och en halv socialarbetartjänst lediganslagen. Man har inte hittat kompentent perosnal som kan jobba på både finska och svenska.

När personalen anställts ska den skolas in. Ju oftare personalen byts, desto mer tar det på chefernas krafter.

Till dagens utmaningar räknar Grön också ensamhet, utanförskap och att erbjuda sådan service som egentligen inte hjälper. Vården korrelerar inte alltid med stora insatser, och det gäller att fundera ut strukturer som faktiskt hjälper människorna.

– Någon kan bli hjälpt på ett alternativt sätt. Därför frågar vi våra patienter och klienter vad som kunde hjälpa dem. Ibland är hjälpbehovet inte att träffa en socialarbetare, utan att man får mat på bordet, så att man kan umgås med sina barn i stället för att stå vid spisen.

Mindre administration leder till sekreterarjobb för alla

Grön säger att Sibbo har mindre administration än stora kommuner.
Asssitenter och kanslister anser hon att det finns ganska lite av. Det innebär att personalen själv ska knacka in information.

Ett par glasögon ligger på en hög med papper i en mapp.
I en liten kommun har arbetaren fler byråkratiska arbetsuppgifter, vilket kan vara både stressande och bra. Ett par glasögon ligger på en hög med papper i en mapp. Bild: Simone Voigt/Mostphotos glasögon,pappersarbeten,kontorsarbete,stress,Byråkrati,administration,information,skatteredovisning,skatt,skattebyråer,mappar

– På samma sätt som vi nuförtiden inte längre går till banken och sköter räkningar, så knapprar var och en nu själv in sina räkningar. Det betyder också att den enskilda medarbetaren gör mera sekreteraruppdrag.

Å andra sidan säger Holst att kan det vara bra att ha erfarenhet av mångsidiga uppdrag, inte minst inför den kommande social- och hälsovårdsreformen.

Jobbet tar aldrig slut

Holst säger att det är vanligt med övertid. Och speciellt inom barnskyddet finns också ett ansvar som blir en psykisk stress, som inte går att mäta.

– Jag tror inte att det finns en enda som jobbar på sociala sidan som inte har för mycket att göra. Man vänjer sig vid att jobbet aldrig är klart när man går hem, och att det är svårt att fara på semester och lämna allt.

Enligt Holst är arbetsbördan på sociala sidan sådan att personalen alltid har för mycket. Men det handlar om vad man personligen klarar av. Det måste finnas tid att reflektera, man behöver kollegor att fundera tillsammans med.

–Vi kan inte lämna saker. Stressen är att om jag inte gör tillräckligt så kan ett barn fara illa. Frågan är vad man ska prioritera, vad är det mest bråttom med.

Hjälp under samma tak – också för personalen

Utmaningarna är stora, men Holst och Grön menar att de går att lösa genom att arbetade tillsammans. Till exempel vi på sociala sidan måste jobba ihop med bildningsssidan och andra avdelningar.

Fasaden till Nickby hälsocentral.
I Nickby kan social- och hälsovårdspersonal stöda varandra eftersom de finns under samma tak. Fasaden till Nickby hälsocentral. Bild: Yle/ Heini Rautoma Sibbo,hälsovård,nickby hälsocentral

Både Grön och Holst är nöjda med att flera tjänster finns under samma tak i Nickby social- och hälsostation.

– Vi har läkare i nedre våningen och kan ta hjälp av kolleger och det är lätt att reda ut vem som kan hjälpa. Inom barnskyddet använder vi också köptjänster.

Många saker fungerar alltså bra i det snabbt växande Sibbo.

– Det har varit fantastiskt att jobba i Sibbo. Det finns sådana traditioner och ett sådant klimat att man inte behöver jobba ensam. Man får idéer av andra, till exempel har vi fått idéer av dem som jobbar med äldre och personer med funktionsnedsättning, säger Grön.

– Om jag skulle veta vad jag behöver för att arbetet skulle vara mindre stressande så tror jag att Sibbo är kommunen där det skulle ordnas, säger Holst.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland