När säsongen för Borgbacken år 2019 inleds kan du komma förbi kön till attraktionen Taiga, förutsatt att du betalar extra. I år satsar nöjesparken på förfriskningar och ett nytt clownhus.
Förväntningarna på Taiga är påtagligt höga hos ledningen på Borgbacken.
- Det blir det tuffaste åket i Norden och det kommer också att märkas i köerna. Vi har valt att införa ett så kallat "ilpass" för besökare som vill komma förbi kön till Taiga, berättar Borgbackens vd Pia Adlivankin.

Den nya attraktionen byggs under den här säsongen och det märks hos besökarna.
- Vi försöker göra allt så smidigt som möjligt och själva bygget är avskärmat från den övriga verksamheten, så jag hoppas det stör kunderna så lite som möjligt, säger Adlivankin.
Satsning på restaurangerna
För i år har Borgbacken satsat på mat och dryck. Restaurangerna har till en stor del gjorts om.
- Vi ska till exempel öppna en ny terass. Den är delvis intäckt och för att skydda kunderna från hungriga måsar drar vi linor över den delen som inte har tak, förklarar Adlivankin.
Vekkula borta, clownhus ersätter
För alla som sörjer det gamla lustiga huset Vekkula erbjuds ett nytt trevåningar högt clownhus som plåster på såren.
- Det är ett samarbete med Tivoli Seiterä, vi köpte huset tillsammans med dem och i clownhuset finns en del samma element som fanns i Vekkula. När det nya Vekkulahuset blir klart får Tivoili Seiterä ta clownhuset till sitt förfogande, berättar Pia Adlivankin.
I och med att Vekkula revs försvann också Kotkot-tåget. Det har väckt bestörtning hos en del besökare.
- Folk har hört av sig och frågat vad som hänt med de små kycklingarna som fanns längs med banan. Vissa har önskat få köpa de små kycklingarna av oss. Men de finns ännu kvar. Vi har gömt dem runt omkring i nöjesparken och nu får barnen leta efter dem och sen vinna ett litet pris ifall man hittar alla.
Priset hålls på fjolårsnivå
- Visst kan det kännas dyrt för en ensamstående föräldrer eller en familj med många barn men allting kostar ju pengar nuförtiden. Dessutom går ju pengarna till barnskyddet så det kan man ju alltid tänka på. I fjol donerade vi 4,5 miljoner euro och vårt mål är det samma för den här säsongen, berättar Borgbackens vd Pia Adlivankin.