Hoppa till huvudinnehåll

Lider Finlands spelindustri av ett Nokia-syndrom? Succéspel som Fortnite slår Rovio och Supercell: ”De stampar på stället rent kreativt”

Fortnite Battle Royal
Det utländska spelet Fortnite Battle Royale är inne just nu - särskilt bland tonåringar och unga vuxna. Fortnite Battle Royal Fortnite

Amerikafinländaren Tero Kuittinen, känd som investerare och analytiker, varnar för att den finländska spelbranschen inte har satsat tillräckligt på helt nya spelkoncept. Branschen slutade växa i fjol.

Den finländska spelbranschen har inte varit tillräckligt modig på sistone och man är dålig på att följa nya trender, menar Tero Kuittinen.

– De senaste två till tre åren har det varit stappligt och trögt. Många ledande spelföretag i Finland har i praktiken stampat på stället rent kreativt, säger han.

Kuittinen säger att det är ett stort bekymmer för år 2010–2014 gick det mycket bra för den inhemska spelbranschen och företagen var innovativa. Men läget är nu dramatiskt annorlunda, åtminstone bland äldre spelföretag, menar han.

Kuittinen har följt med spelindustrin i många år från New York i USA, där han är bosatt. Han är analytiker inom teknikbranschen och jobbar också för två mindre finländska spelföretag.

Vi har inte råd att bli högfärdiga och tro att vi har hittat ett framgångsrecept som fungerar i all framtid― Koopee Hiltunen

Han är bland annat rådgivare till Nextgames, ett finländskt spelföretag som startades av anställda vid Rovio, Supercell och Disney.

Kuittinen anser att spelbranschen i Finland delvis har gjort samma slags misstag som Nokia gjorde - till exempel att den har varit förblindad av sin egen storhet.

– Den stora framgången som branschen har haft gör lätt att man håller fast vid sådant som har fungerat hittills, säger han.

Branschen ned med sex procent

Siffror från den finländska spelbranschen visar att dess omsättning minskade i fjol för första gången på åtminstone 14 år - till 2,35 miljarder, från 2,5 miljarder året innan. Det är alltså en nedgång på sex procent.

– Det är en trend som vi måste ta på allvar. Vi har inte råd att bli högfärdiga och tro att vi har hittat ett framgångsrecept som fungerar i all framtid, säger Koopee Hiltunen, direktör på den finländska spelbranschens paraplyorganisation Neogames.

Hiltunen förklarar samtidigt att det alltid är en risk att satsa på något helt nytt.

– Man vill gärna vara säker på att det finns utrymme och intresse på marknaden för det man utvecklar.

Koopee Hiltunen
Koopee Hiltunen på Neogames. Koopee Hiltunen Bild: Yle/Niklas Fagerström porträtt,KooPee Hiltunen

Tero Kuittinen anser för sin del att det stora finländska spelföretaget Rovio har mjölkat spelet Angry Birds för långt - alltså att man gav ut alltför många liknande spel.

– Det ser ut som om Angry Birds i dagens läge har förlorat sin viktiga ställning bland barn, påpekar han.

Angry birds
Ett av flera Angry Birds-spel. Angry birds Bild: Rovio Angry Birds,appar

Också Finlands största spelbolag Supercell valde att vidareutveckla sin stora kassako Clash of Clans till ett liknande spel som heter Boom Beach.

Clash of clans
Clash of Clans Clash of clans Bild: CC/ Themeplus clash of clans

Boom Beach-spelet.
Boom Beach Boom Beach-spelet. Bild: Flickr/kawabata Boom Beach

Kuittinen är nu oroad över att Supercells spel Clash of Clans och Clash Royale har sjunkit kraftigt på försäljningslistorna under de senaste veckorna.

Fortnite är för tillfället ofantligt populärt bland tonårspojkar och yngre män― Tero Kuittinen

En stor orsak till det är det nya utländska spelet Fortnite som bara ökar i popularitet. Det verkar ha slagit igenom på lika bred front som mobilspelet Pokémon Go gjorde sommaren 2016.

– Fortnite är för tillfället ofantligt populärt bland tonårspojkar och yngre män. Många av dem spelar det flera timmar varje dag. Och de har varit Supercells viktigaste betalande kundgrupp, kommenterar Kuittinen.

I Fortnite-versionen Battle Royale, som kan spelas till exempel med en spelkonsol, en dator eller på mobilen, spelar 100 spelare mot varandra samtidigt, och bara en person eller ett lag kan vinna.

– Man gjorde för första gången ett skjutspel i stor skala så roligt och lätt men ändå djupt att det intresserar folk i stor skala, kommenterar han.

Vice News rapporterade till exempel på tisdagen att en pojke i USA till och med fortsatte spela Battle Royale när en tornado slog till, efter att ha sett att några av grannarnas tak flög av.

Stefan Fröjdman.
Stefan Fröjdman. Stefan Fröjdman. Bild: Yle/Niklas Fagerström porträtt,Fortnite

Stefan Fröjdman, 17 år, är en av många finländare som spelar Fortnite Battle Royale.

– Det är ett nytt spel och det är ganska roligt, särskilt när man spelar tillsammans med vänner. Jag spelar inte själv hemskt mycket för jag upplever att det är mycket beroendeframkallande.

Jämnårige Elliot Bergström spelar däremot Fortnite ett par timmar per dag.

– Jag tycker att det är bra för det är inte ett så kallat pay-to-win-spel utan det går ut på ens talang. Det är intressant att utveckla sin talang och bli bättre på spelet.

Och när du säger "pay-to-win", vad menar du alltså då?

– Det finns sådana spel som till exempel Fifa 18 eller NHL 18 där du kan köpa saker i spelet för att kunna klara det bättre. I Fortnite är det inte möjligt.

Bergström påpekar att just överlevnadsspel har blivit populära.

– Sådana spel där man blir sist vid liv så de utmanar kanske en mera och därför motiverar en att vara bäst. Nummer ett.

Också Fröjdman gillar Fortnite till stor del för att det är ett överlevnadsspel, på ett stort område.

– Det är ungefär som i filmen Hungerspelen. Du måste överleva och vara den som vinner. Det finns 100 spelare med. Och beroende på vilken "mode" du spelar i så kan du spela i ett lag på fyra personer, eller så kan du spela med en vän, eller själv. Och sedan ska du leta efter vapen. Det är spännande att överleva.

Många vuxna är alltså också ivriga Fortnite-spelare - till exempel Jenny Kåla i Karleby. Hon spelar det 10–20 timmar i veckan.

Kåla gillar att man kan spela ensam eller i lag och att spelet inte är så realistiskt - grafiken är lite som i en tecknad serie.

– Grafiken ser inte så farlig ut som i en del andra spel, till exempel Counter-Strike, eller PlayerUnknown's Battlegrounds.

Spelet Fornite Battle Royale på mobilen.
Fortnite Battle Royale på mobilen. Spelet Fornite Battle Royale på mobilen. Fortnite,Fortnite Battle Royale

Det aktuella spelet lanserades för Apples Iphone och Ipad förra månaden och har redan dragit in motsvarande 20 miljoner euro i intäkter. Fortnite Battle Royale är gratis men man kan köpa saker i spelet. Sakerna ger en ändå inte direkta fördelar, utan handlar om kosmetiska förändringar.

Analysföretaget Sensor Tower beräknar att endast Fortnites mobila app kommer att generera 400 miljoner euro i år, särskilt om den utlovade Android-mobilversionen av spelet lanseras före sommaren.

Streamningen har avgörande betydelse

Det är också viktigt att inse att spels storhet nuförtiden påverkas av hur populära de är på streamningsplattformar, där folk kan se videor på när andra spelar.

Fortnite är för tillfället det överlägset mest populära spelet på den populära streamningssajten Twitch.

Till exempel Twitch-spelaren Ninja spelade Fortnite tillsammans med kändisen Drake förra månaden och hade vid ett tillfälle 628 000 samtidiga tittare under direktsändningen, vilket spräckte alla tidigare rekord rejält.

Ninja har också fem miljoner följare, en siffra som har vuxit kraftigt på sistone.

– Om det är en känd streamer som man har tittat på i många år som spelar ett spel som är ganska populärt just nu så är det en ganska bra kombination, kommenterar Fröjdman.

Framtiden är utmanande

Kuittinen säger att om den finländska spelindustrin inte vaknar upp till den ökande globala konkurrensen så kan det gå riktigt illa.

– Gamla speljättar kan kollapsa. Det här är på det viset som ett stort test för spelbranschen i Finland.

Koopee Hiltunen, som alltså representerar den finländska spelbranschen, är ändå inte så oroad över framtiden för företagen är i princip medvetna om läget, menar han.

Dessutom växer antalet finländska spelföretag stadigt och det finns nu flera medelstora aktörer än förr. Det gör att hela branschen har blivit mer stabil.

I ett pressmeddelande som spelindustrin paraplyorganisation Neogames skickade på torsdagen - efter att den här artikeln först hade publicerats - så betonar man att de medelstora aktörerna med över 50 anställda och mer än 10 miljoner euro i omsättning ökar hela tiden, och också antalet anställda hos dem.

Fyra finländska spelföretag har listat sig på börsen i fjol: Rovio, Remedy Entertainment, Next Games och Nitro Games.

Vi måste säkert ändra på många saker och förnya oss. Men vi måste hitta våra egna sätt att göra det på― Koopee Hiltunen

Hiltunen medger samtidigt att den finländska spelbranschen måste förnya sig för att hänga med i utvecklingen och i den ökande globala konkurrensen.

– Förändringar är på kommande. Vi måste säkert ändra på många saker och förnya oss. Men vi måste hitta våra egna sätt att göra det på, säger han.

Nästa stora framgångsspel kan redan vara under utveckling. I medeltal ges det ut ungefär 150 nya finländska spel varje år.

– Det skulle vara faktiskt roligt att ha ett trendigt finländskt spel. Jag tror att det kan vara möjligt i framtiden. Det hoppas jag på, men vi får väl se, kommenterar Stefan Fröjdman.

19.4.2018 kl. 13.04, 14.03 och 15.24: Artikeln uppdaterades med ny information från ett Neogames-pressmeddelande, ett stycke om streamning samt med citat av finländska Fortnite-spelare.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes