Hoppa till huvudinnehåll

Christoffer Strandberg: "Humorn i Svenskfinland är ultralokal"

- Finlandssvensk humor är ultralokal, säger skådespelaren och komikern Christoffer Strandberg som i många år jobbat med att roa finlandssvenskar - såväl i radio och tv, i kortvideor på nätet som på olika teaterscener.

Just humorn har fört Christoffer till alla finlandssvenska regioner, dels till exempel via regionalt kopplad videohumor på Yle X3M men också helt fysiskt.

- Då jag turnerat i Svenskfinland har jag märkt att de skämt som fungerar bäst är de som är improviserade i stunden och som berör just den aktuella publiken. Man skrattar helt enkelt mest åt sådant som är den gemensamma nämnaren för minsta möjliga grupp. Därför roar helt olika saker i västra Nyland och Österbotten.


christoffer strandberg med yletornet i bakgrunden




christoffer strandberg med yletornet i bakgrunden
Bild: Yle/ Ulrica Fagerström
Christoffer Strandberg

Gemensamt för orterna utanför Helsingfors är... Helsingfors!

- Det finns en stor rikedom av dialekter att ösa ur. Men folk älskar också stereotyper och Helsingfors är alltid en gemensam nämnare utanför Ring trean. Man kan alltid skratta åt helsingforsarna.

Den lilla gruppen

Då man framför humor för en svenskspråkig publik i Finland, vare sig det är radiohumor, videosketcher, revyer eller annan scenkonst - vad skämtar man överlag gärna om?

- Självironi fungerar bra. Att med hjälp av humor reflektera över sin egen position som finlandssvensk är tacksamt. Likaså att ta upp den finska kulturen och kanske ställa den finlandssvenska och den föreställda finska kulturen mot varandra eller bredvid varandra.

- Men på Yle X3M har jag märkt att det också fungerar bra att göra stora världshändelser till lokala, något med Donald Trump till exempel.
Skip Instagram post

Finlandssvenska glashus

Vad låter man helst bli att skämta om då man har en finlandssvensk publik framför sig?

- Jag har inte tänkt så mycket på vad man eventuellt lämnar bort, men jag har märkt att för mig fungerar det att göra humor med värme.

Värme ökar toleransen.

- Jag kan gå ganska långt och vara ganska fräck om det med publiken hela tiden är underförstått att "jag är här med er, för er, jag är inte emot er". Att det egentligen är mig själv och mina egna föreställningar jag driver med.


christoffer strandberg med parabol i bakgrunden




christoffer strandberg med parabol i bakgrunden
Bild: Yle/ Ulrica Fagerström
Christoffer Strandberg

Alla finlandssvenskar är inte likadana och kanske finns det ämnen som blir känsliga just för att de delar publiken?

- Jo det finns ett ämne just nu - vargen! Vargen kan man hur bra som helst skämta om i Helsingfors, men man behöver inte åka hemskt långt för att vargen ska bli ett rött skynke.

Svenska språket är också en öm tå.

- Om man driver med svenskan på ett sätt som är ifrågasättande kan det vara tungt för många, vilket är begripligt. Så det är ett tacksamt men också farligt ämne.

Det är alltid en fråga om vem som skämtar om vem.

Regionala frågor kan likaså vara känsliga.

- Jag gjorde en serie som hette Kommunreklamen på Succémorgon, morgonshowen på X3M. Och det tog en stund för publiken att förstå att det var framförallt mig själv jag drev med. Jag är ju hemma från Sjundeå men uppfattas av många som en helsingforsbo och att en helsingforsbo driver med Närpes - det är inte en succé från början.

Pengar är skoj

- Kanske det har att göra med det finlandssvenska konceptet om att “pappa betalar” så det kan man skämta om. Sen vet jag inte om man kan tala om pengar på allvar. Och visst kan det hända att pengar är skämt vi alla skrattar artigt åt men sen kanske man tänker en hel del bakom det skrattet.

Politiska skämt är rätt omtyckta just nu.

- De amerikanska talkshowerna som gör det lever just nu en guldålder och det har smittat av sig på resten av världen. Ett exempel hos oss är Noin viikon uutiset. (Efterföljaren Noin viikon studio kan du se här.)

Politisk satir gjorde Christoffer Strandberg på teaterscenen för ett antal år sen.

- "Valet och kvalet", en satirisk revy tillsammans med Marika Parkkomäki och Robert Kock på Teater Viirus handlade om rikspolitiker. Och den var väldigt rolig att göra, bland det roligaste jag gjort.


christoffer strandberg med min




christoffer strandberg med min
Bild: Yle/ Ulrica Fagerström
Christoffer Strandberg

Christoffer Strandberg är utbildad skådespelare och har gjort en mängd olika saker efter att han blev klar från Teaterhögskolan.

Efter hand har han utvecklat en stil som är en blandning av standup, imitation och drag.

Skip Instagram post

Många sanningar

Den finlandssvenska identiteten är i ständig förändring. Hur är det att skämta om den idag?

- Vi har ett rikt galleri av finlandssvenska stereotyper. Några som jag har skapat är till exempel Gusi från Kulturfonden och Väder-Bosse från Karis. Men jag tror att identiteten är bredare och luddigare än någonsin och det tycker jag är bra. Det finns en styrka i det. Vi måste inte längre hålla oss till en sanning om vad det är att vara finlandssvensk utan det kan betyda en massa saker. Precis som att vara finländare - det måste inte finnas en enda sanning.


collage av humorprogram på svenska i finlandssvensk tv.




collage av humorprogram på svenska i finlandssvensk tv.
män,humor

En vecka har man på Yle Arenan och på svenska.yle.fi kunnat se snuttar av gammal tv-humor från åren 1977-2005 samt rösta på de program man gärna skulle se återpublicerade.

Det går att rösta fram till och med söndag kväll.

Christoffer Strandberg ombads titta på de fem arkivklippen som alltså utgör inledningen på fem olika finlandssvenska humorprogram av lite olika slag.

kent från jakobstad med kent och hans mamma
Kent från Jakobstad, 2005 kent från jakobstad med kent och hans mamma humor

- Den enda av dem som jag stött på tidigare är Kent från Jakobstad från år 2005. Till exempel då Reservtanken kom år 1997 var jag bara åtta år.

Någon spontan favorit?

- Ja Skämt å sido från 1993 känns lite spännande, starkt absurdistisk, en slags fysisk humor. Lite Monthy Pythonskt. Det får mig att tänka på Ted och Kaj och Radio Pleppo. Jättestarka karaktärer och atypisk dramaturgi. Lite min humor, absurt och uppskruvat.

person trasslar in sig i gamla kassettband
person trasslar in sig i gamla kassettband humor,Skämt å sido

Vad ser du generellt i de fem klippen som du upplever som tidstypiskt?

- Ja till exempel Kryddhulta från 1977. Den känns väldigt 1977... Det är ´goa gobbar´ som spionerar på ´gummona´ som står halvnakna vid vattenbrynet. Det känns väldigt förlegat. Samtidigt finns det något fint i karaktärerna och den är också tekniskt väldigt påkostad, vilket hörde till det vanliga då.

män tjuvkikar på kvinnor vid stranden
Krambambuli i Kryddhulta, 1977 män tjuvkikar på kvinnor vid stranden humor,Krambambuli i Kryddhulta

- I dagens läge när vi gör humor filmar vi klipp med våra telefoner och en sketch kan produceras inom loppet av en väldigt kort tid.

Idévärlden förändras efter hand

- Det är till exempel väldigt klart att det är män som gjort humor för män i de här 70-tals sketcherna.

- Men Skämt å sido har gått ganska långt framåt. Där finns en kvinna som är en stark karaktär.

polis i humorprogram
Skämt å sido, 1993. polis i humorprogram humor,Skämt å sido

Överlag de här humorprogrammen, de är nog männens marknad ganska långt.

- Definitivt och fortfarande idag. Men det håller på att förändras.

två figurer i reservtanken spelade av max forsman och riko eklundh
Reservtanken, 1997. två figurer i reservtanken spelade av max forsman och riko eklundh humor,reservtanken

Christoffer ser i klippen fler skillnader i sättet att göra humor.

- Reservtanken från 1997 känns manustung, väldigt skrivna ord, medan Skämt å sido känns som att man haft en idé och sen improviserat sig fram.

andre wickström i humorprogrammet fyra sånger från finland
Fyra sånger från Finland, 2004. andre wickström i humorprogrammet fyra sånger från finland humor,André Wickström,fyra sånger från finland

- Fyra sånger från Finland. Det korta klippet gör det svårt att få en bild av vad det riktigt är för form. Det här är dramanarrativ, spännande.

- Samma sak med Kent från Jakobstad, det är en längre story kring en karaktär mer än ett uppspjälkt sketchprogram.

kents mamma dansar på gatan i folkdräkt
Kent från Jakobstad, 2005. kents mamma dansar på gatan i folkdräkt humor,kent från jakobstad

Arkivguld

- Det som överraskade mig med klippen var att det existerar en sådan rikedom, en humorskatt som jag har gått miste om. Mitt finlandssvenska humoruppvaknande kom egentligen först med Radio Pleppo. Men det har ju funnits massor före det. Det är roligt att märka.


christoffer strandberg




christoffer strandberg
Bild: Yle/ Ulrica Fagerström
Christoffer Strandberg

Skip Instagram post

Humorns många roller

- Humor är något starkt mänskligt, identitetsskapande och ger oss möjlighet att reflektera över våra samhällen. Humor är också djupt filosofiskt. Även den värsta bajshumorn kan vara det. Den berättar något om vilka vi är - som gör det och som tittar på det.

I skrattet finns också en lättnad.

- Man kan ta upp otroligt viktiga saker utan att gräva ner sig.

Något så viktigt skulle gärna kunna få en större plats, funderar Christoffer.

- Det är synd att vi inte gör mer finlandssvensk humor. Det är ganska lite resurser som satsas på det. Därför gör fria grupper som KAJ den finlandssvenska kulturen en enorm tjänst genom att behandla framför allt finlandssvenska och lokala frågor.

KAJ på Norrvalla sommarfest 2.7. 2015
Humorgruppen KAJ. KAJ på Norrvalla sommarfest 2.7. 2015 Bild: Yle/Sara Bergström humorgruppen kaj

I de här klippen kommer det även fram saker mellan raderna. Som i Kryddhulta. Det känns som att det sätt på vilket man skämtar om män och kvinnor där inte riktigt skulle låta sig göras idag…

- Jo och det är jag nog glad för. Jag skulle bra kunna se en sketch som i Kryddhulta med ett gäng gubbar men det skulle behövas en enormt viktig twist på slutet. Så det är väldigt viktigt att fundera på vem som gör humor och för vem. Och vem som får höras i humor. Det tror jag att vi kunde bli ännu bättre på. Att se till att det blir mer balanserat.


christoffer strandberg




christoffer strandberg
Bild: Yle/ Ulrica Fagerström
Christoffer Strandberg
Det är väldigt viktigt att tänka på vem jag är som skämtar och om vad.

- Humor kan också ha en väldigt destruktiv kraft. Om vi bara går på “det här är kul, det här funkar”, då kan också humorn bli en del av ett berättande som är väldigt snävt och i värsta fall rasistiskt och sexistiskt.

Klippen vi ser i humoromröstningen, visserligen enbart de första 2-3 minuterna av varje titel men dock, ger en känsla av att humor förr ändå var ganska snäll. Men det handlar väl snarare om att regleringen av humorn var strängare förr, eller vad tror du?

- Jo det tror jag. Och efter hand har Yle också varit tvunget att lösa på tyglarna, till exempel på grund av sociala medier. Språk och format där är så annorlunda, det är ett helt annat skapande. Då tv:n var det enda visuella mediet var den lättare att reglera.

- Men så tänker jag på Monthy Python där gruppen fick fria händer av BBC som inte visste vad de beställde och så blev det vad det blev. Så det är nog bra ibland att saker släpps igenom som man kanske inte på förhand vet vad det blir.

Skip Instagram post

Vad är det som händer tror du då man upplever att ett humorprogram blivit gammalt?

- Det som man alltid tampas med som skapare av humor är att publiken alltid är steget före. Antingen accepterar man det och så serverar man det som de redan vet på ett snyggt sätt eller så måste man dra mattan under publiken.

- I den gamla humorn har man en känsla, delvis på grund av den tekniska utformningen, att jag ser vart du är på väg. Jag har redan hört poängen före den kommer. Det tycker jag att syns här.

- Men också innehållet, frågor som inte längre är aktuella känns förlegade.


christoffer med parabol bakom sig




christoffer med parabol bakom sig
Bild: Yle/ Ulrica Fagerström
Christoffer Strandberg

Även det som görs idag kommer att ha ett bäst före-datum.

- Idag tycker jag att vi har en trend att politisk humor går hem. Det kommer att vända i något skede. Då kommer man inte att vilja höra något om Donald Trump längre.

Fast hur det går är svårt att säga.

- Den främsta plattformen jag skapar humor för just nu är Instagram, vilket känns absurt då jag kommer från teatervärlden som är den äldsta av världar. Utvecklingen har gått väldigt snabbt, så snabbt att det känns lite förvirrande, som ett slags upptäcktsresande.

- Samtidigt har humorgruppen KAJ just sålt sjutusen biljetter till en musikal med lokal folklig humor. Vilket visar att väldigt olika typers humor kan samexistera och göra succé, både det brännande aktuella och det tidlösa.

Via denna länk kan du rösta på finlandssvensk tv-humor från förr. Det går att rösta fram till och med söndag kväll 22.4.18.