Hoppa till huvudinnehåll

När ska skolan börja? I Raseborg börjar högstadieeleverna i Ekenäs klockan åtta - i Karis en timme senare

Sömnproblem.
För dem som har lång skolväg kan väckningen bli väldigt tidig om skoldagen börjar åtta. Sömnproblem. Bild: Igor Stevanovic Väckarklocka,sömn

I Karis svenska högstadium börjar skoldagen klockan nio och i Höjdens skola kvart i nio för att elever och lärare ska orka. I Ekenäs är åsikterna delade ifall en sovmorgon eller tidigare avslut på dagen är att föredra.

Längden på elevernas skolväg är orsaken till att man valt att inleda skoldagen klockan kvart i nio i Höjdens skola i Tenala.

- Om vi började tidigare skulle eleverna vara tvungna att starta så tidigt hemifrån, förklarar rektor Jennie Ahtola.

I Karis svenska högstadium har det funnits ett önskemål att gymnasie- och högstadieeleverna skulle inleda skoldagen samma klockslag.

Gymnasiets starttid klockan 08.15 anses ändå vara för tidig för högstadiet.

- Vi är inte intresserade av att börja så tidigt, men egentligen har det inte så stor skillnad när man börjar utan snarare när eleverna går och lägger sig på kvällen, menar rektor Andreas Hollsten.

En del vill sova ut - andra sluta tidigare

Forskning har visat att elever presterar bättre om de får inleda skoldagen lite senare, speciellt i tonåren.

Åsikterna är ändå delade bland eleverna i Ekenäs högstadieskola.

Eddie Engdahl går sjunde klass och skulle gärna sova längre på morgonen.

- Åtta är lite för tidigt, jag skulle vilja börja klockan tio. Då skulle jag klara skolan lite bättre för då skulle jag vara piggare, säger han.

Närbild av eleven Eddie Engdahl i Karis högstadieskola.
Eddie Engdahl skulle gärna sova längre på morgonen. Närbild av eleven Eddie Engdahl i Karis högstadieskola. Bild: Nicole Hjelt / Yle Ekenäs,pojke

Engdahl berättar att han vanligtvis lägger sig mellan 22 och 23 på vardagar. Trots att han medger att tidiga morgnar skulle vara lättare om han sov längre nätter så menar han att en tidigare läggdagstid inte är ett alternativ.

- Jag är bara pigg då, säger han om sena kvällar.

Amelie Hyytiäinen i åttan berättar att hon är ganska morgonpigg och att tidiga morgnar inte stör henne nämnvärt.

- Jag har vant mig vid det så jag är helt pigg, säger hon.

Dessutom gläder hon sig över att tidiga skolmorgnar också innebär att skoldagen slutar tidigt.

Närbild på eleverna Amelie Hyytiäinen och Cecilia Westerholm i Ekenäs högstadieskola.
Amelie Hyytiäinen och Cecilia Westerholm har båda vant sig vid tidiga morgnar. Närbild på eleverna Amelie Hyytiäinen och Cecilia Westerholm i Ekenäs högstadieskola. Bild: Nicole Hjelt / Yle Ekenäs,Flicka,Cecilia Westerholm

För Hyytiäinens klasskompis Cecilia Westerholm innebär morgnarna en större utmaning då hon kommer ända från Snappertuna.

- Det är jobbigare för mig för min buss går redan klockan sju så jag måste stiga upp före klockan sex för att hinna, förklarar hon.

Åtta är helt bra för då slutar man tidigare, men det skulle vara roligt att variera så att man skulle börja nio ibland

Helt förkastligt upplever hon inte att det är att börja skoldagen klockan åtta, men hon önskar att det fanns dagar då de började lite senare.

- Åtta är helt bra för då slutar man tidigare, men det skulle vara roligt att variera så att man skulle börja nio ibland, säger hon.

Både Hyytiäinen och Westerholm säger att de går tidigt och lägger sig.

- Jag är tvungen att vakna så tidigt så jag går nog tidigt och sova, berättar Westerholm.

Daniela Karjalainen och Tilda Degerlund går båda i sjuan.

Ingendera upplever det problematiskt att skolan börjar klockan åtta.

- Annars slutar man senare och det är inte kul, förklarar hon.

Närbild på eleverna Daniela Karjalainen och Tilda Degerlund i Ekenäs högstadieskola.
Daniela Karjalainen och Tilda Degerlund försöker se till att få tillräckligt med sömn på natten. Närbild på eleverna Daniela Karjalainen och Tilda Degerlund i Ekenäs högstadieskola. Bild: Nicole Hjelt / Yle Ekenäs,Flicka,Tilda Degerlund

I de lägre klasserna började dagen ibland klockan nio, berättar Karjalainen.

- Det var lite skönare när man fick sova längre, men inte spelar det så stor roll, säger hon.

Degerlund säger att hon strävar efter att få mellan åtta och nio timmar sömn per natt.

Lärare: Halv nio skulle vara en bra kompromiss

Noora Fleen, lärare i geografi och biologi, är en stark anhängare av sovmorgnar.

- Jag tycker att klockan åtta är ganska tidigt att börja. När jag gick i högstadiet så började vi halv nio för att de som hade lång skolväg inte skulle behöva starta så tidigt, berättar hon.

Närbild av lärare Noora Fleen i Ekenäs högstadieskola.
Lärare Noora Fleen skulle gärna börja dagen senare. Närbild av lärare Noora Fleen i Ekenäs högstadieskola. Bild: Nicole Hjelt / Yle Ekenäs,Kvinna,noora fleen

Fleen tycker att en bra kompromiss kunde vara att inleda skoldagen klockan halv nio. Klockan åtta tycker hon eleverna är ganska trötta.

- Forskningen visar att det skulle vara bra att börja senare så de skulle ta in mera information, poängterar hon och berättar att hon försökt få igång en diskussion bland kollegerna om att börja dagen senare.

Fleen pendlar själv från Hangö och skulle uppskatta en senare väckning, och det tror hon flera av ungdomarna också skulle göra.

- Jag tror att ganska många elever skulle tycka att det skulle vara ok att börja senare, säger hon.

Kommer an på transporterna

Bob Karlsson, rektor i Ekenäs högstadieskola, är bekant med studierna som stöder senare skoldagar och säger att det är ett alternativ som de har övervägt.

- Det handlar mycket om våra transporter. De vi har för tillfället är upphandlade så de kommer till klockan åtta, förklarar han.

Närbild av rektor Bob Karlsson utanför Ekenäs högstadieskola.
Rektor Bob Karlsson berättar att de funderat över alternativet att inleda skoldagen senare. Närbild av rektor Bob Karlsson utanför Ekenäs högstadieskola. Bild: Nicole Hjelt / Yle Ekenäs,man,Rektor,bob karlsson

För ett par år sedan gjordes en utredning ifall det vore möjligt att börja klockan nio men då gjorde upphandlingen det omöjligt.

- Vi är också beroende av de andra skolorna. Det kommer elever med gemensamma transporter till flera skolor i centrum. Där vi anlitar allmänna bussar har tiden gjort det möjligt för personer i periferin att pendla till arbetsplatsen, så det är en större fråga än bara hur vi vill ha det, säger Karlsson.

Jag skulle inte ha något emot att börja senare. Då skulle det vara möjligt att hålla korta möten på morgnarna

Åsikterna är också delad inom lärarkåren. Vissa föredrar att ta det lugnt på morgonen medan andra vill avsluta arbetsdagen tidigare.

- Jag skulle inte ha något emot att börja senare. Då skulle det vara möjligt att hålla korta möten på morgnarna, säger Karlsson.

Ekenäs högstadieskola.
Transporten till Ekenäs högstadieskola gör att det är svårt att ändra klockslaget för när dagen börjar. Ekenäs högstadieskola. Bild: Yle/Veronica Montén Ekenäs högstadieskola,Ekenäs,Västnyland

Vid Ekenäs högstadieskola har man försökt finna andra lösningar till att höja på elevernas energinivå.

- Den här terminen har vi infört en lång rast innan lunch då vi försöker aktivera eleverna i gymnastiksalen och ute på gården. Det gör nog gott. Nästa år försöker vi ha längre arbetspass men också längre pauser, berättar Karlsson.

Elever hinner inte äta frukost på morgonen

Skolläkaren Åsa Westerlund säger i tidningen Västra Nyland att det skulle vara bra om skoldagen inleddes klockan 9.

Tidningen har tittat närmare på statistik från Ekenäs högstadieskola som visar att inemot 40 procent av eleverna slopar frukosten på vardagar.

Siffran för alla elever i årskurs 7-9 i Raseborg är 44 procent. Statistiken är från 2017.

Tidningen skriver att många ungdomar inte hinner äta frukost på morgonen.

- Jag anser att högstadieelever skulle må bra av att börja skoldagen klockan 9. Då finns det en större chans att de skulle hinna äta frukost, säger skolläkaren Westerlund i Västra Nyland.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland