Hoppa till huvudinnehåll

Dina inköp avslöjar din relationsstatus och ditt sociala liv - från och med i maj kan du se din information med ett klick

Frukt och grönsaker i en butik.
Beroende på vad du köper med ditt förmånskort analyserar en algoritm dig och avgör om du är singel eller nygift, potentiell storkund med mera. Frukt och grönsaker i en butik. Bild: YLE/ Tiina Grönroos supermarket

I och med den nya dataskyddslagen som träder i kraft i slutet av maj kommer det att bli lättare än någonsin att få veta vad ett företag vet om dig. Mycket lättare. Kauri från Uleåborg väntade tre månader på sitt utdrag från dagligvaruhandelskedjan Kesko.

Kauri Tervashonka bad i mitten av januari Kesko om att få se den information som samlats om honom. Informationen, som registrerats via hans Plussa-förmånskort under några års tid, damp ner med posten tre månader senare.

Mängden överraskade Tervashonka.

- Med tanke på att K-affärerna inte är de butiker jag vanligtvis använder, så är mängden ganska stor, säger Tervashonka.

Han fascinerades av Keskos klassificering av honom som kund. På Twitter delade han bilder på några av dokumenten, och konstaterar att de plötsligt, under bara en månad i 2016, klassade honom som "singel" i stället för "i ett förhållande".

- Jag köpte väl extra mycket mikropizza och öl den månaden, gissar Tervashonka, som inte tänker yppa om det var parförhållandet eller singelstatusen som var rätt.

- Men jag säger bara att de hade fel i det ena påståendet, säger han och skrattar.

Livlig Twitterdiskussion

Twitter uppmärksammade ganska snart Tervashonkas inlägg, och i allmänhet väckte uppgifterna munterhet. Flera konstaterade att det ju inte är så överraskande att Plussakortet samlar in information.

- Om jag inte vill att min information ska samlas in så använder jag ju inte Plussakortet, konstaterar Tervashonka själv.

Andra tog fasta på hans inköp. Han utnämndes av en medanvändare till klipsk konsument då han köpt en viss kexsort.

En annan användare påpekade att den breda allmänheten, av vilka en enorm andel har förmånskort, inte kanske vet om att kortbruket lämnar dataspår.

Den samlade Twitterskaran verkade ändå överens om att riktad marknadsföring inte är så dåligt. Kauri Tervasjoki kommer inte att ändra sina vanor, och inte heller att sluta använda sitt Plussakort.

- Inte påverkar det här mina inköpsvanor, det var bara intressant att veta vad de sparar.

Vi sparar all den information som kan användas i marknadsföringssyfte.

Outi Nylund är chef för den datadrivna marknadsföringen på Kesko. Enligt henne sparar kedjan inte information som inte behövs för riktad marknadsföring.

- Redan då kunden skaffar förmånskortet får vi en hel del information, som kan användas för att göra skräddarsydd reklam.

- Vi sparar all den information som kan användas i marknadsföringssyfte, det vill säga uppgifter om produkter, tidpunkter och plats, säger Nylund.

Den här informationen körs sedan igenom algoritmer som avgör vilken typ av kund du är, och vilken typ av reklam du kan utsättas för. Köper du mycket öl kan du få hem ett speciellt reklamblad för öl, och köper du avokado, choklad och jordgubbar kanske du anses leva i ett förhållande.

Snart kan du se dina uppgifter otroligt enkelt

Både EU:s nya dataskyddsförordning och Finlands nya dataskyddslag ställer nya, strikta krav på att företag inte ska få spara onödig information. Det ska också bli avsevärt lättare att ta sig en titt på sin egen information i företagens databaser. För den skull öppnar Kesko en onlineportal för ändamålet i slutet av maj.

- Där kommer just den här typen av information att finnas tillgänglig. Alla ska med hjälp av bankkoder kunna gå in och se sina personliga data, det är avsikten, säger Outi Nylund.

Eftersom GDPR ställer samma krav på alla, är det också möjligt att allt fler portaler dyker upp, för många olika företag.