Hoppa till huvudinnehåll

Lojobor behöver inte längre förklara hundra gånger hur ont barnet har i örat - artificiell intelligens ska sköta en del av vården

Lojo sjukhus
Artificiell intelligens hjälper patienter i Lojo. Lojo sjukhus Bild: Yle/Robin Lindberg lojo sjukhus

Nu kan Lojoborna sköta de vanligaste hälsovårdsärendena på nätet. Den nya elektroniska servicen som baserar sig på artificiell intelligens (AI) ska göra det enklare, snabbare och behagligare att få rätt vård vid hälsovården i staden.

Jari Linden som är ledande överläkare vid Lojo sjukhus berömmer den nya serviceformen.

- Tidigare har man varit tvungen att förklara sina krämpor åt flera olika personer; först i telefon, sedan vid mottagningen och så vidare.

- Nu försvinner allt detta. Lojoborna styrs direkt till rätt vård och de rätta undersökningarna, säger Linden.

Processen kan börja när som helst

Föräldern till ett barn som har till exempel öroninflammation kan redan under natten påbörja processen att få barnet till vård.

Vårdpersonalen får via den elektroniska anmälan de första uppgifterna om vilken åkomma patienten har.

Den artificiella intelligensen (AI) i den elektroniska servicen märker genast om det är frågan om en krämpa som kräver snabb vård.

Via den elektroniska servicen går det också till exempel att förnya recept, avboka en tid, reservera tid eller boka tid för fysioterapi.

Den här servicen är utvecklad av det finländska bolaget Klinik Healthcare Solutions. Den artificiella intelligensen används på över 50 hälsovårdscentraler i landet.

Kunderna når den artificiella intelligensen via Lojo stads webbplats.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland