Hoppa till huvudinnehåll

Om fem år vill Niclas Grönholm vara världsmästare i rallycross

Rallycrossbilar kommer in i en kurva med hög fart.
Niclas Grönholm gjorde en bra tävling i Barcelona. Rallycrossbilar kommer in i en kurva med hög fart. Bild: @mckleinphotography rallycross,Ingå,Västnyland,Niclas Grönholm,racerförare

Ingåbon Niclas Grönholm kör som bäst tredje hela säsongen i VM-serien i rallycross. Om fem år ska han vinna serien.

Niclas Grönholm säger att han inte har funderat så mycket över målsättningen för VM-serien i rallycross säsongen 2018.

- Det har inte varit lätt de här två första åren i den här serien. Jag har haft stora problem med starterna.

Porträttbild på Niclas Grönholm.
Niclas Grönholm har klara målsättningar - på längre sikt. Porträttbild på Niclas Grönholm. Bild: Christopher Marins/ Yle rallycross,bilsport,motorsport,Ingå,Västnyland,Niclas Grönholm

Han säger att starterna redan går bättre och då den delen av loppen lyckas perfekt kan han ha som målsättning att komma till semifinal i varje tävling.

- I semifinalerna kan det sedan hända vad som helst. Det är då man börjar köra på allvar, det blir krockar och så.

På längre sikt, till exempel med ett fem års perspektiv, har Grönholm ett klart mål:

- Om fem år vill jag vara världsmästare i rallycross.

Fjärde plats i första deltävlingen

Säsongen 2015 fick Ingåbon Niclas Grönholm köra en deltävling i VM-serien i rallycross. De två efterföljande säsongerna körde han hela serierna – med varierande framgång.

Nu har Grönholm en ny bil, ett nytt stall och en ny stallkamrat. Och i säsongens första deltävling kom han i mål på fjärde plats i finalen.

Den placeringen är den bästa någonsin för honom.

Jag somnade lite i starten och kom inte iväg tillräckligt snabbt― Niclas Grönholm om starten i Barcelona

I VM-deltävlingen i Barcelona misslyckades starten en aning för Grönholm, men han säger att det egentligen inte påverkade slutplaceringen.

- Jag somnade lite i starten och kom inte iväg tillräckligt snabbt, småler den sympatiske 21-åringen.

I rallycross är starten oerhört viktig. Niclas Grönholm säger att en miss i starten kan betyda flera sekunders tapp under ett enda varv.

Det är inte heller särskilt lätt att köra förbi i rallycross.

- Det beror på banan förstås. Vissa banor har flera ställen där det är möjligt att köra om någon, vissa banor är väldigt tajta, säger han.

Gillar banan i Portugal

Trots missen i starten är Grönholm nöjd med tävlingen i Barcelona.

- Allmänt sett var det ett riktigt bra veckoslut för oss. Finalplatsen var en liten överraskning för mig.

På veckoslutet körs den andra deltävlingen i Portalegre i Portugal. Grönholm har inte lagt upp någon målsättning för tävlingen.

- Det är roligt att åka dit för jag gillar banan. Den banan är en av de bästa i hela serien.

- Det är bra för mig och jag tror att bilen passar bättre på den banan än banan i Barcelona. Jag har inga stora förväntningar, men jag tror det kan bli riktigt bra, säger han.

Grönholm gillar banan i Portalegre främst för att den har höjdskillnader och den har mera grus än till exempel banan i Barcelona.

Hyundai är lättare att köra

Den här säsongen rattar Niclas Grönholm en Hyundai i VM-serien. I fjol och säsongen före det körde han en Ford Fiesta.

En rallycrossbil åker i hög fart på banan.
Niclas Grönholm säger att den nya bilen är lättare att köra än den han körde med i fjol. En rallycrossbil åker i hög fart på banan. Bild: @mckleinphotography rallycross,Ingå,Västnyland,Niclas Grönholm,racerförare

Han säger att bilarna skiljer sig mest utseendemässigt från varandra.

- Den baserar sig på den bil Hyundai hade i rallyns VM-serie för två år sedan. Den här bilen har många likadana delar som Ford Fiestan har, säger Grönholm och nämner bland annat motorn och växellådan.

- Den här bilen är lite lättare att köra, den har bättre motor och den är bättre i starten. Bilen är kanske mera hållbar än rallyversionen av bilen.

Det skulle vara dumt om den ena föraren får bättre behandling än den andra― Niclas Grönholm om rangordningen i stallet

Grönholm har en ny stallkamrat i det nygamla stallet GRX Tanaco team. Erfarne ryske föraren Timur Timerzyanov och Grönholm kör i teamet.

- Han är bland annat trefaldig europeisk mästare i rallycross och han kan säkert hjälpa mig en hel del att gå framåt. Vi kan jämföra data och så vidare.

Ingendera av GRX:s förare läggs före i hierarkin inom teamet.

- Vi är likvärdiga. Våra bilar är likadana och vi blir behandlade på samma sätt av de övriga i teamet.

- Det viktiga är att båda bilarna går bra och gör ett bra resultat. Det skulle vara dumt om den ena föraren får bättre behandling än den andra, säger Grönholm.

Större budget i stallet

Budgeten i GRX-stallet är större den här säsongen än till exempel i fjol.

- Vi har en bil extra i år så redan det kräver lite mer pengar. Också stallets personal är större i år.

- I övrigt fungerar det mesta på samma sätt som i fjol.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland