Hoppa till huvudinnehåll

Hemliga läsare hjälper gymnasister i Borgå att hitta läslusten: "Nu hinner vi läsa annat än bara skolböcker"

Rasmus Svedberg och Julia Halttunen
Julia Halttunen och Rasmus Svedberg har nyligen läst Johanna Holmströms "Själarnas ö". Rasmus Svedberg och Julia Halttunen Bild: Yle / Fredrika Sundén Borgå gymnasium,gymnasister,elever,modersmålet (läroämnen),hemliga läsaren

Då man går i gymnasiet är det svårt att hinna läsa för nöjets skull. Det här vill Borgå gymnasium råda bot på genom Hemliga läsares klubb. Eleverna har varit så ivriga att kursen blir en favorit i repris.

I Borgå gymnasium har elevernas läslust väckts genom bokklubben Hemliga läsares klubb under det gångna läsåret.

Maria Grandell-Strömgård är modersmålslärare i Borgå gymnasium och berättar att idén stals från Tölö gymnasium, som hade ett liknande upplägg i fjol.

– Vi tyckte att det lät roligt, och så gjorde vi vår egen variant av konceptet. I den ingår också lite teaterbesök och en Sverigeresa med gruppen i maj, säger Grandell-Strömgård.

Maria Grandell-Strömgård
Maria Grandell-Strömgård. Maria Grandell-Strömgård Bild: Yle / Fredrika Sundén Borgå gymnasium,modersmålet (läroämnen),modersmålslärare,maria grandell-strömgård

I korthet går konceptet ut på att Borgå gymnasium har vidtalat åtta hemliga läsare som har fått välja ut en bok var. Av de åtta böckerna har eleverna sedan fått välja tre stycken att läsa.

– De vet inte vem den hemliga läsaren som har valt boken är. Under läsåret har vi haft åtta träffar, där den hemliga läsaren dyker upp för att diskutera boken tillsammans med eleverna.

Rasmus Svedberg och Julia Halttunen
Rasmus Svedberg och Julia Halttunen. Rasmus Svedberg och Julia Halttunen Bild: Yle / Fredrika Sundén Borgå gymnasium,gymnasister,elever,modersmålet (läroämnen),hemliga läsaren

Julia Halttunen och Rasmus Svedberg är andra årets gymnasister och två av deltagarna i kursen. Halttunen säger att hon tycker att idén är rolig.

– När lärarna presenterade den här idén för första gången ville jag och några av mina kompisar genast gå med. Nu har man faktiskt en orsak att läsa i skolan och jag har tyckt att det har varit trevligt att få diskutera böckerna.

Svedberg håller med.

– En orsak till att jag ville vara med var att de sa att man behöver ett pass för att gå kursen. Jag tyckte att det lät intressant och gissade att vi kanske ska resa någonstans. I maj åker vi till Sverige.

Böcker i bokhylla
Det finns en hylla för bokklubbens böcker i Borgå gymnasiums bibliotek. Böcker i bokhylla Bild: Yle / Fredrika Sundén Borgå gymnasium,gymnasister,elever,modersmålet (läroämnen),skolbibliotek,böcker,hemliga läsaren

Läsningen har varit en viktig del av Julia Halttunens liv ända sedan hon lärde sig att läsa, men efter att hon började i gymnasiet har hon inte haft lika mycket tid att läsa.

– Därför är den här kursen så bra. Man hinner läsa mera sådant som man vill och inte bara skolböcker hela tiden, säger Halttunen.

Rasmus Svedberg säger han också läste mycket mera förr. När han började i gymnasiet föll nöjesläsningen ändå bort.

– Under den här kursen kan man läsa mer igen.

Kursdeltagarna har fått läsa allt mellan himmel och jord under kursen.

Julia Halttunen räknar bland annat upp biografin Jag är Malala samt Johanna Holmströms Själarnas ö och Mikael Crawfords En liten bok om nästan ingenting.

Valet har varit ganska fritt.

Händer håller i böcker
Händer håller i böcker Bild: Yle / Fredrika Sundén Borgå gymnasium,gymnasister,elever,modersmålet (läroämnen),Johanna Holmström,själarnas ö

– Nu har vi läst Själarnas ö, säger Rasmus Svedberg. Jag tyckte att boken var riktigt bra, faktiskt. Jag har också tyckt att våra samlingar har varit roliga eftersom man har fått höra alla andras åsikter om böckerna.

Också Halttunen tyckte om Själarnas ö. Hon säger att hon hade hört om den tidigare och tyckte att den lät intressant. När det visade sig att boken var ett av alternativen i läsklubben blev hon genast taggad.

– Jag blev jätterörd. Den var så otroligt bra att jag tror att jag läste den i ett sträck.

Både Julia Halttunen och Rasmus Svedberg säger att de tänker försöka fortsätta läsa för nöjets skull också efter att kursen är slut.

Julia Halttunen och Rasmus Svedberg bläddrar i böcker
Julia Halttunen och Rasmus Svedberg förbereder sitt bokprat. Snart ska de gå runt i olika klasser och berätta vad de tyckte om Själarnas ö. Julia Halttunen och Rasmus Svedberg bläddrar i böcker Bild: Yle / Fredrika Sundén Borgå gymnasium,gymnasister,elever,modersmålet (läroämnen),hemliga läsaren

Modersmålslärare Maria Grandell-Strömgård säger att läsningen av skönlitteratur under modersmålskurserna vanligtvis är väldigt nyttoinriktad och att böckerna ska analyseras noggrant för att hitta stilmedel.

Men det finns för lite lustläsning i gymnasiet, och nu vill Borgå gymnasium lyfta fram att det är roligt att läsa.

– Alla möjliga människor läser och får mycket ut av det och våra hemliga läsare är väldigt olika.

Under en längre tid har det talats mycket om att speciellt pojkar läser väldigt lite. Har den här kursen främjat pojkars läsande här på Borgå gymnasium?

– Efter det här lilla första försöket kan vi inte säga så mycket. Men vi har ju pojkar med och de har tagit emot det här väldigt bra. Vi hoppas att det blir ringar på vattnet. Om vi får pojkar med så kanske andra också blir intresserade.

Man hinner läsa mera sådant som man vill och inte bara skolböcker hela tiden― Julia Halttunen

På måndagen hade kursdeltagarna vårens näst sista träff med en av de åtta hemliga läsarna, den Borgåbördiga journalisten Sebastian Backman som hade valt ut Bea Uusmas Expeditionen.

En träff återstår i maj.

Den här veckan satsar Borgå gymnasium dessutom lite extra på läsning, eftersom Världsbokdagen inföll på måndagen.

Eleverna som är med i läsklubben fick bland annat besöka klassrum för att berätta om böckerna de läst för andra gymnasister som inte är med på kursen.

Läs också

Östnyland

Bekanta dig med hur vi jobbar med Ansvarsfull journalistik

Nyligen publicerat - Östnyland