Hoppa till huvudinnehåll

Casper von Koskull: Nordea ska satsa på kunderna igen

Nordeas vd Casper von Koskull
Nordeas vd Casper von Koskull Bild: EPA Casper von Koskull

Finanskoncernen Nordea ska igen börja satsa på sina kunder, sade verkställande direktören Casper von Koskull i samband med att delårsrapporten för årets första kvartal publicerades på onsdag morgon.

- Under åren 2016 och 2017 satsade vi mycket på interna angelägenheter som riskhantering och regelefterlevnad, men nu är det dags att se över kundrelationerna igen, sade von Koskull.

Riskhanteringen har gällt bland annat Ryssland och shippingverksamhet. Samtidigt har Nordea sålt sin internationella private banking-verksamhet.

Rörelsevinsten sjönk

Under början av året, perioden januari-mars, minskade Nordeas rörelsevinst med tre procent från i fjol till drygt en miljard euro.

Intäkterna blev mindre än vad banken hade förväntat sig. Räntenettot sjönk med fem procent jämfört med föregående kvartal, bland annat på grund av längre bolånemarginaler.

- Också för hela året väntas intäkterna bli mindre, varnar von Koskull.

Tidigare har banken flaggat för något högre intäkter 2018.

von Koskull berömmer ändå Nordeas kreditkvalitet och kapitaltäckning som är på hög nivå.

Läs mera:

Nordea försöker dölja hur många kontor som lagts ned i Sverige: "Bankens kommunikation är en katastrof"

Nordeas bolagsstämma den 15 mars blir den sista i Stockholm. Men blir det myteri mot styrelseordförande Björn Wahlroos plan att flytta huvudkontoret till Helsingfors? Den svenska kritiken mot Nordea har ökat sedan flyttbeskedet i höstas. Både kunder och ägare är missnöjda.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes