Det första av en ny generation kryssningsfartyg, som byggs vid Åbovarvet, överläts till beställaren i dag, onsdag.
Det 315 meter långa fartyget Mein Schiff 1 är ett resultat av planeringssamarbetet mellan varvet och rederiet TUI Cruises.
Det är det femte fartyget som Åbovarvet byggt för rederiet. En del förbättringar har gjorts efter respons från passagerare som åkt med rederiets tidigare fartyg byggda i Åbo.

Bland annat är fartyget nu 20 meter längre än sina föregångare. Passagerarutrymmen har också byggts om.
– Det här är starten på en ny generation kryssningsfartyg, säger TUI Cruises verkställande direktör Wybcke Meier.

Innovationer en del av varvets trumfkort
Mein Schiff 1 har rum för 3 100 passagerare och en besättning på 1 100 anställda. Ombord finns bland annat en 400 meter lång löpbana, en idrottsanläggning och en teater.

Det största intresset på presskonferensen fick ändå aktern. Rederiet ville ha ett stort panoramafönster i aktern, så att man från restaurangen på flera våningar kan se ut över havet.
Men i aktern finns motorerna och de stora propellrarna. Under hårt väder kan sjögång och stormar pressa på från alla håll. Det uppstår stora vibrationer, så ur varvets synvinkel skulle en fast stålkonstruktion vara det säkraste.

Det innebar en innovationsprocess där arkitekter från både TUI och Meyer Turku försökte hitta en lösning. Med datoranimationer lyckades man skapa en stor glasvägg, som är flexibel och kan böjas.
- Det behövdes nytänkande för att kunna bygga det här. Vi är säkra på att vi behöver innovationer också i framtiden, säger Meyer Turkus vd Jan Meyer.
- Vi har hela tiden uppfinningar och nya idéer, men jag kan inte avslöja någonting nu. Det är en kunds hemlighet som han vill överraska marknaden med, säger Meyer med ett finurligt skratt.
Idrottshall i egen vagga
En annan innovation är den stora idrottshallen. Då fartyget blev 20 meter längre kunde idrottshallen placeras i fartygets längdriktning.

- Det innebär att vi har en basketbollsplan, en stor idrottsarena med läktare. Men den stora utmaningen var att isolera golvet, för under hallen finns en matsal, dit idrottsljuden inte ska höras, berättar inredningsarkitekt Patrick Terranova.
Resultatet blev en cirka 40 centimeter tjock isolering under golvet, som ligger i en egen vagga. Man hör garanterat inget ljud av basketbollarna som studsas i idrottshallen ovanför.
- I konkurrensen om att bygga nya fartyg måste vi vara innovativa, säger Jan Meyer.

Innovationerna kommer helt säkert att utnyttjas på andra fartyg som byggs i Åbo.
Full sysselsättning på varvet till 2024
Vid Åbovarvet fortsätter nu arbetet med systerfartyget Mein Schiff 2, som ska överlämnas i början av år 2019.
- Vi är helt enligt tidtabellen just nu. Det finns fullt med jobb för våra 1 900 anställda till år 2024. I år kommer vi att anställa 200 personer till, förutom alla underleverantörer som vi anlitar, säger Meyer Turkus kommunikationschef Tapani Mylly.

Tanken är att ytterligare ett fartyg i samma klass, Mein Schiff 7, levereras till TUI Cruises 2023.
Mein Schiff 1 avseglade på onsdag kväll från Åbo med ett 50-tal av TUI:s bästa resebyråtjänstemän. Och det var troligen sista gången fartyget besöker Åbo, för så stora kryssningsfartyg ryms inte in i Åbo hamn.
De första passagerarna får stiga ombord på Mein Schiff 1 i Hamburg i mitten av maj efter invigningsfestligheterna.
Artikeln har 26.4.2018 klockan 9:05 uppdaterats med bilder och med kommentarer av Jan Meyer och Patrick Terranova.