Hoppa till huvudinnehåll

“Vi får sova lite mera men kunden får det sämre” – skärgårdens taxichaufförer kritiska till taxireform

två hybridbilar av lolas service & taxi fint uppradade i landsbygden
Taxibilar från Lolas Service & Taxi, som företagaren Rolf Schwartz kör med på Iniö. två hybridbilar av lolas service & taxi fint uppradade i landsbygden Bild: Lolas Service & Taxi taxi,Iniö, Pargas,taxibilar,Skärgård,lolas service & taxi

Likgiltigheten bland skärgårdens taxiföretagare är stor då det kommer till den nya taxireformen som träder i kraft i sommar. Många är dåligt insatta och de som vet något är mestadels negativt inställda.

Yle Åboland ringde runt till flera yrkeschaufförer i Åbolands skärgård för att höra hur de uppfattar den nya taxireformen, som träder i kraft den 1 juli i år.

De flesta hade inte alls satt sig in i reformen.

Alla var ändå överens om att de inte tror att taxireformen kommer att påverka deras vardag i någon större utsträckning och om den påverkar, så är det kunderna som lider mest.

“Reformen behövs inte”

Anders Karlsson har som företagare kört taxi i snart 18 år och har tre taxibilar. Han är även ordförande för Kimitoöns taxiförening.

Han ser inte många ljusglimtar i den nya lagen.

– Det är ju ganska ovisst med allt. Det ska väl klarna nog men får se vad som komma skall.

Inte vågar man göra några investeringar i alla fall, det är helt uteslutet― Anders Karlsson

Karlsson tycker inte att reformen är nödvändig. Han anser att man kunnat ändra en del och luckra upp vissa regler, som exempelvis att det bara får finnas ett visst antal taxibilar på en viss ort.

Men pristaket, som slopas i och med reformen, tycker Karlsson borde ha fått vara kvar.

– Det har ju gjort att det känns tryggt att ta en taxi. Nu blir det ju lika vilda västern som i våra grannländer när man inte vet vad det kommer att kosta från punkt A till punkt B.

Det är många dåliga saker som finns med i den här reformen, men vi kan inte göra annat än att godkänna den
Ett ankare på klipporna vid Utö badar i kvällssolen.
En vacker sommarkväll kan det vara svårt att få en taxi om man bor ute i skärgården eller på landsbygden. Ett ankare på klipporna vid Utö badar i kvällssolen. Bild: Yle/Linus Hoffman Utö,Åboland,Skärgård,Skärgårdshavet,Ankare

Tajt tidtabell – “Allt borde vara klart”

Finns det då någonting positivt med den nya taxireformen, sett ur skärgårdens eller landsbygdens perspektiv?

– Inte på landsbygden, säger Karlsson.

Han tycker också att tidtabellen är ganska tajt, eftersom det ännu finns oklarheter. Reformen ska alltså träda i kraft den 1 juli.

– Om man är riktigt ärlig, så borde ju allt vara klart redan. Det skulle inte behöva finnas någonting som är oklart utan allt borde vara fastspikat redan tycker jag i alla fall och mången annan med mig.

Då jourskyldigheten försvinner kan man bli utan taxi

I och med reformen kommer också jourskyldigheten att försvinna, vilket betyder att det efter den 1 juli kan vara omöjligt att få tag på en taxi under en viss tid, ifall chaufförerna väljer att inte vara i tjänst.

– Det kan ju hända att alla chaufförer tar ledigt en fin sommarkväll under en vardag och då finns det inga lediga taxibilar.

Reformen, som öppnar marknaden, gör det också fritt för företagare på landsbygden att idka verksamhet i städerna om de så vill. Varsomhelst egentligen.

– Men det betyder att om alla tänker så, så då är vi utan taxi på landsbygden.

Lockar inte att som skärgårdsföretagare börja konkurrera i staden

Rolf Schwartz, som i tio år jobbat som taxichaufför och sex år som egenföretagare i Iniö, kommer i alla fall inte att jobba i Åbo även om möjligheten finns.

– Jag tror att de flesta, i alla fall här i skärgården, har sina egna grejer de håller på med så det finns inga större behov att ta sig till Åbo och börja konkurrera med andra. Jag ser det inte som lockande för mig i alla fall.

Rolf Schwartz
Rolf Schwartz Rolf Schwartz Bild: Yle/Nina Bergman Iniö, Pargas,femtioelva frågor

Han tror inte heller att den nya taxireformen ändrar så mycket på hans eller andras verksamhet.

– Här på Iniö är det så pass liten marknad att det kanske är tio gånger per år som vi har egentliga taxikörningar. Annars är det avtalskörningar som gäller.

Men han nämner, precis som Karlsson, att det troligtvis blir svårare för taxikunderna efter reformen.

– Tidigare har alla haft egna taxistationer på olika orter och det har reglerat mängden bilar till ett lagom antal, men nu försvinner det.

– Alla taxibilar i Egentliga Finland kan till exempel placera sig i Åbo om de vill och då kan det bli svårt att få en taxi i glesbygden.

"Jobbigt när priserna kan variera från taxibil till taxibil"

Schwartz tänker också på sig själv som kund och att det blir svårt att i framtiden veta hur han ska ta sig tillbaka från exempelvis Åbo efter en kväll i staden.

– När man i Åbo som privatperson behöver ta en taxi så kanske det blir så att man ser tio taxibilar på rad och alla tio har olika priser. Sedan går man och frågar från taxi till taxi om priser och så vidare. Det blir ganska jobbigt.

Lite smidigare upplever Schwartz att det ändå blir som taxiföretagare, då tvånget att erbjuda taxi försvinner.

– På ställen där det erbjudits flera taxiaktörer har de turats om så att någon kör på morgonen, någon på dagen, någon på kvällen och någon på natten. Och även om det varit en lång period med få körningar, exempelvis endast en nattetid, har ändå någon behövt vara vaken.

– Men det försvinner nu så alla kan ju sova gott på natten och det erbjuds ingen taxi då på natten. Så eventuellt får företagarna sova lite mera, men för kunden är det ju en försämring.

“Tydligen fanns det ett behov att ändra på systemet”

Schwartz förstår ändå inte riktigt varför lagen ändras.

– Jag har inte sett ett behov av att ändra på ett enligt mig helt fungerande system. Men tydligen fanns det ett behov.

– Men här i Iniö kommer det inte att bli några större skillnader i alla fall.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland