Hoppa till huvudinnehåll

Han kör sin bil på potatisskal och grispiss – allt fler väljer gasdrivna bilar

Jan-Ove Nyman.
Jan-Ove Nyman är nöjd med att köra miljövänligt. Jan-Ove Nyman. Bild: YLE/Ida-Maria Björkqvist biogas,Karleby,nyman

I dag finns omkring 3700 gasdrivna bilar i Finland, och antalet väntas öka med minst 1000 i år.

Men ännu ligger Finland långt efter till exempel Sverige med över 55 000 gasdrivna bilar.

I till exempel Karleby finns tre gasbilister. Jan-Ove Nyman är en av dem och han är nöjd över att spara både på bränslepengar och miljö.

- I princip är det koldioxidneutralt att köra med biogas. Första året jag körde med gas så sparade jag drygt sex ton koldioxidutsläpp och man räknar att en resa till Thailand är tre ton ungefär. Så jag skulle få resa två gånger dit med gott samvete.

Tankar gas 60 km hemifrån

På drygt ett år har antalet gasdrivna bilar fördubblats i Österbotten, och de är nu totalt 51. Men för att de gasdrivna bilarna ska bli fler behövs fler tankstationer, påpekar biogasexperten Erkki Rautio.

I dag finns två tankstationer för gas i Österbotten. En i Jeppo i Nykarleby och en vid Stormossen i Korsholm.

För Jan-Ove Nyman innebär det till exempel att närmaste tankställe finns i Jeppo, 60 km från hemmet i Karleby. För Nyman är det ändå inget problem eftersom bilen också kan köra på vanlig bensin.

- Jag kan tanka på alla vanliga stationer i landet och på alla tankstationer för gas.

Jan-Ove Nyman.
Jan-Ove Nyman ser inga praktiska problem med att köra på biogas. Jan-Ove Nyman. Bild: YLE/Ida-Maria Björkqvist Karleby,biogas,nyman

Men en förutsättning för att antalet gasdrivna bilar ska växa är ändå fler tankstationer, säger biogasexperten Erkki Rautio.

I dag finns cirka 40 tankstationer för gas i Finland. Statliga bolaget Gasum har lovat att bygga 10 till i år, bland annat i Seinäjoki.

- I fjol ökade antalet gasbilar jättesnabbt. Nya tankställen är en orsak, säger Rautio.

Billigare än bensin

Dessutom säljs gas i dag för fast pris till exempel i huvudstadsregionen, och enligt Rautio ökar det också intresset för gasdrivna bilar.

- För 89 euro per månad får jag tanka hur mycket jag vill, och det betyder att jag sparar ganska mycket, säger Rautio.

Också annars är gasen billigare än vanlig bensin. Gas säljs i kilogram men räknar man om priset ligger det på knappt 95 cent per liter.

Få 1000 euro av staten

Enligt Jan-Ove Nyman är det inte alls dyrare att köpa en hybridbil än en vanlig bensindriven. Nyman köpte sin bil som begagnad från Sverige.

- Den blev billigare än jag hade räknat med. Importskatten räknades utgående från koldioxidvärde så skatten blev lägre än jag trott.

Nya gasbilar är också i samma prisklass som bensindrivna.

Ett annat sätt att börja köra på gas är att göra om sin vanliga bil till en hybrid. För cirka 3000 euro kan en verkstad lägga in en gasbehållare. Gör man det får man 1000 euro tillbaka från staten.

Orättvis beskattning?

Däremot är skatten för en gasbil inte så låg som den borde, enligt Rautio. Alla gasbilister betalar i dag skatt som baserar sig på koldioxidutsläppet från naturgas.

- Så det är inte riktigt rättvist, för en gasbil som körs med biogas har betydligt lägre koldioxidutsläpp än bilar som körs med naturgas. Därför borde man kanske ändra på det.

Växlar från gas till bensin i farten

Nyman räknar med att han på grund av gasen sparar mellan 500 och 1000 euro per år i bränslekostnader.

- Skulle tankstället finnas närmare skulle jag spara ännu mer.

I dagsläget kör Nyman ungefär hälften av kilometrarna på gas och hälften på bensin. Bilen kör alltid först på gas och när det är slut slår den över till bensin.

- Den slår om i farten, så man märker det inte ens.

Nyman kan köra cirka 450 kilometer på gastanken och ytterligare 450 på bensintanken.

Hans bil ser helt vanlig ut förutom att avgasröret kommer ut vid sidan av bilen och i bakluckan finns en gasbehållare i stället för ett extradäck.

Hybridbil som kan tanka biogas eller vanlig bensin.
Bilen går på såväl bensin som gas, därav två tankhål. Hybridbil som kan tanka biogas eller vanlig bensin. Bild: YLE/Ida-Maria Björkqvist biogas,hybridbil

Och öppnar man tankluckan finns två hål att tanka i.

Tankstation till Karleby?

Nyman hoppas på att snart få en tankstation för biogas till Karleby. Han driver ett bolag och förhoppningen är att öppna en tankstation i höst.

Men då krävs att han får med sig till exempel en taxifirma eller ett transportföretag. Tre eller ens 30 bilister räcker inte långt om man vill ha lönsamhet i gasförsäljningen.

- Det finns många uträkningar på det där. En del säger att man ska ha 200 privatbilister eller 100 taxibilar eller budbilar som alltså kör mycket, säger Janne Käld som är driftchef på Jeppo Biogas.

Enligt Nyman har intresset för gas vaknat, även om det ännu går långsamt. Men företag inom transport är intresserade av att tanka gas, i synnerhet om man kan påvisa att det blir billigare.

- Det finns ett intresse. Får jag med några storkonsumenter så lyckas det nog. Och när det väl finns en station så tror jag starkt på att privatbilisterna kommer att skaffa gasbilar så småningom.

4 kunder per dag i Jeppo

I dag finns två tankstationer för gas i Österbotten. Förutom vid Jeppo Biogas finns en station vid avfallsbolaget Stormossen i Korsholm. Stormossen planerar att bygga en tankstation i Vasa i höst.

Mellan 3 och 5 bilar tankar varje dag i Jeppo. I Vasa tankar fler, inte minst för att Vasa stad har 12 biogasbussar.

Bil som tankar biogas.
Tanka biogas kan man göra på två ställen i Österbotten. Bil som tankar biogas. Bild: YLE/Ida-Maria Björkqvist biogas,bilar,Tanka,jeppo biogas

Lönsamheten i Jeppo kommer främst från att största delen av gasen säljs till industrin och från den gödsel som man producerar efter att gasen utvunnits.

Jeppo Biogas har planer på att öppna en tankstation i Jakobstad, men det blir inte i år ännu.

Bakterier skapar gasen

Vid Jeppo biogas är det bakterier som framställer rå biogas, eller metan, i stora reaktorer. Råvaran är organiskt avfall.

- Största delen är grissväm. Och resten är från företag i nejden som kör hit sina bioprodukter, säger Käld.

Det handlar om till exempel slaktavfall, sallad och potatisskal.

Reaktorer vid Jeppo Biogas.
Reaktorerna på Jeppo Biogas. Reaktorer vid Jeppo Biogas. Bild: YLE/Ida-Maria Björkqvist biogas,Nykarleby,jeppo biogas

Inne i reaktorerna är det 39 grader varmt, mörkt och syrefritt. Den råa biogasen som produceras luktar illa, men den renas innan den hamnar i någons tank.

- Då luktar den inte, utan då lägger vi i stället till lite gaslukt så att man ska känna att det luktar om man till exempel har en läcka i bilen.

Bilen spränger i luften?

Janne Käld har kört gasdriven bil i fyra år. Både han och Jan-Ove Nyman har fått ta del av en del förutfattade meningar om gasdrivna bilar.

- Folk är rädda att bilen ska spränga av någon orsak. Eller att man ska lämna på vägen, att ska de nu fungera. Men de är lika säkra som alla andra bilar. Det finns mer än 20 miljoner bilar i världen som går på gas.

Men folk är rädda att de ska sprängas i luften, ligger det något i det?

- Det finns säkert en liten, liten risk. Men risken finns också med bensinbilar att de får ångor och spränger.

Janne Käld.
Janne Käld. Janne Käld. Bild: YLE/Ida-Maria Björkqvist biogas,Nykarleby,jeppo biogas

Nyman har flera gånger svarat på om gasen passar för våra vintrar.

- Jag brukar säga att för diesel är köldgränsen minus 35 grader, för bensin minus 60 grader. Och gas har ungefär en köldgräns på minus 160. Så det kommer nog andra problem innan det är bränslet som är problemet, säger Nyman.

Att det ännu finns få tankstationer för gas är heller inget problem för Nyman.

- Inte alls. Jag kan ju tanka vid alla bensinstationer plus alla gasstationer.

Läs också