Hoppa till huvudinnehåll

Vem gillar teckningar av blodiga vampyrer? Konstnären Zacharias Holmberg söker sin publik via sociala medier

Zacharias Holmberg i munkjacka, t-skjorta och ett vargsmycke runt halsen står framför en vägg med ett gammalt trafikmärke.
Zacharias Holmberg är frilansande konstnär och i och med det också sin egen marknadsförare. Zacharias Holmberg i munkjacka, t-skjorta och ett vargsmycke runt halsen står framför en vägg med ett gammalt trafikmärke. Bild: YLE / Petter Sandelin man,zacharias holmberg

Idag måste en konstnär också vara ett geni på sociala medier och marknadsföring. Men vad händer med idéerna när man börjar räkna klick?

Zacharias Holmberg är konstnär, frilansande grafiker och illustratör. Han tecknar mytologiska fantasylandskap, blodiga vampyrer och säljer handbundna böcker. En av hans specialiteter är skivomslag till metalalbum.

Precis som alla andra småföretagare, från pizzabagare till kosmetologer, använder Zacharias Holmberg sociala medier för att få uppmärksamhet. Han är mer eller mindre tvungen att göra det för att nå ut.

- Det är ett sätt att bygga upp en publik. Eller en kundkrets. Det gäller att nå ut till en nischmarknad.

Känns nog äckligt för många konstnärer

För en konstnär kan det kännas märkligt att välja ut bilder och samla klick.

- Det är en sak att posta saker man tycker om själv, men om man är ute efter att marknadsföra och ska få ut något finansiellt så måste man arbeta med det på ett sätt som för många konstnärer nog känns väldigt äckligt.

Risken är att man märker vilka sorts bilder som är populära på sociala medier och börjar tänka i de banorna när man skapar.

- Men den risken är inte ny. Tidigare kunde man också bli påverkad av vad som var populärt.

Zacharias bilder och tips

Ge bilden en historia

Visa upp skisser och ofärdiga bilder. Om man kan följa med då bilderna skapas blir det intressantare och personligare.

Skip Instagram post


Skip Instagram post

While Fal Narn is a part of the Rakkhari Commonwealth, it is by no means a stable arrangement. The Flower Crown and the title of Rajal is notoriously avoided, being seen more as a punishment than a reward among the higher families. This results in a curious balance of power, where everyone tries to make sure their rivals end up on the throne, watched by the Rakkhari occupants... Want know more? Check it out on www.projectserenai.com/Menidiath/cult/cul_falnarn.html or check out an intro on youtube ( youtu.be/fZZ7YI6G3NA ) . . . #art #artist #artists #fantasy #worldbuilding #fiction #illustration #illustrator #artstagram #artlovers #artcollective #digitalart #digitalartist #artistsoninstagram #artistsofinstagram #color #digitalpainting #photoshop #storytelling #writing #nature #landscape #fantasyart #royal #throne

A post shared by Zacharias Holmberg (@zachholmberg) on

Gå med i kampanjer

Att haka på en ny tagg eller kampanj kan vara ett sätt att få synlighet och i bästa fall kan det inspirera dig till något nytt.

Skip Instagram post


Skip Instagram post

Instagram eller Vero?

Zacharias Holmberg använder olika medier för olika syften.

- Just nu använder jag främst Instagram, även om det är en “uphill battle”. Sen har jag Facebooksidan där jag samlar verk.

Han hakade på den nya Instagramutmanaren Vero, men är skeptisk till att det blir någon succé. Efter en kort våg av enorm uppmärksamhet har Vero tampats med dålig publicitet. Han är också aktiv på art amino där han får kontakt med andra konstnärer och bygger nätverk.

Amerikanska börsbolag styr vardagen

När man jobbar med sociala medier är man beroende av saker som händer långt från en. För en tid sedan förändrade Instagram algoritmen som väljer vilka bilder som visas i flödet. Det fick genast en effekt på Zacharias konto.

- Det var en skarp skillnad i interaktioner före och efter. Eftersom mitt konto klassas som litet är det extremt svårt att få tillväxt jämfört med större konto.

Nuförtiden prioriterar Instagram bilder som redan är populära i användarnas flöden. Det gör de här bilderna ännu mer populära. Men om man inte är populär är det svårt att bli det.

- Instagram bygger på att visa de mest populära så man kan drunkna i strömmen. De som varit med på Instagram väldigt länge har varit med om tider när det var enklare att nå ut. Det är helt enkelt svårare nu.

Du är mer än dina gillningar

Zacharias råd till andra konstnärer och företagare i kreativa branscher är enkelt, men svårt att följa i praktiken: Stirra dig inte blind på antalet klick.

- Som konstnär är det alltid en fara i att börja jämföra sig med andra, och sociala medier lägger dessutom siffror på popularitet.

Det är lätt att man blir lite besatt av antalet klick när man samtidigt jobbar med marknadsföringm men det är inte gillningarna som definierar dig. Ett bra konstverk får inte automatiskt många klick. Ibland kan det till och med vara tvärtom.

30 arbetstimmar är inte värt mycket på Instagram

För en tid sedan jobbade Zacharias med en hyfsat komplicerad tuschteckning.

- Jag hade en bild som jag satte 30 timmar på. Det var mycket planering. Jag lade upp den och tänkte att det här är påkostat.

Bilden fick precis samma respons som andra bilder han publicerat. Lite senare publicerade han en mycket enklare bild av ett landskap

- Den använde en väldigt enkel geometri. Det var ett simpelt landskap.

Den här bilden fick fem gånger så mycket uppmärksamhet som andra bilder. Zacharias gissar att det är en kombination av slumpen och att den enkla formen stack ut i flödet av bilder.

Men gör det bilden till ett bättre konstverk?

Nyligen publicerat - X3M