Hoppa till huvudinnehåll

Syateljéägare: Reparera dina jeans - du gör planeten en tjänst

Terhi Valkola, Tiina Västi och Maria 'Mia' Holm arbetar på Marias syateljé.
Terhi Valkola, Tiina Västi och Maria 'Mia' Holm arbetar på Marias syateljé. Terhi Valkola, Tiina Västi och Maria 'Mia' Holm arbetar på Marias syateljé. Bild: Marica Öst sömmerier, syateljéer,reparation,kläder,Vasa

Knytblusar, t-skjortor med bandtryck och palestinasjalar – med kläderna kan du uttrycka åsikter och politiska ställningstanden. Och genom att låta lappa hål och sy om byxbenen efter modets växlingar på dina jeans kan du signalera att du är miljömedveten.

- Vi brukar lägga upp före- och efterbilder på Facebook och Instagram när vi reparerar jeans. Varje gång leder det till att det kommer in massvis med jeans för reparation, säger syateljéägaren Maria Holm, vars ateljé är med i den internationella Fashion Revolution Week som pågår 23-29.4.2018.

Många är inte medvetna om att man kan reparera jeans på ett snyggt och närmast osynligt sätt. Maria Holm påpekar att reparera och lappa inte betyder att vi inte har råd att köpa nytt.

- Det betyder att vi inte har råd att kasta bort kläder. Slit- och slängmarknaden är ohållbar i längden. Vi måste lära oss att reparera och ta vara på det vi har och använda det så länge som möjligt.

Kunder vill ge långt liv åt plaggen

Maria Holm hade inte planerat att bli företagare, men nu har hon varit syateljéägare i dryga sex år. Hon var ute i rätt tid när hon tillsammans med en kollega startade företaget.

Metoden att på ett snyggt sätt lappa jeans, liksom kundernas intresse för återanvändning och reparerationer, bidrar till att Maria Holm lyckats som ung företagare.

Maria Holm driver en syateljé i Vasa.
Maria Holm driver en syateljé i Vasa Maria Holm driver en syateljé i Vasa. Bild: Marica Öst reparation,sömmerier, syateljéer,kläder,Vasa

- Folk har alltid varit medvetna och velat reparera, men det blir mer och mer trendigt. Våra kunder är väldig medvetna och vill reparera och sy om sina kläder så att kläderna får en lång livscykel. Vi syr om kläder av alla kvaliteter. Det är ju ofta frågan om favoritplagg som vi får in.

Maria Holm och hennes personal diskuterar både vad man signalerar med sina kläder och klädernas ursprung med kunderna. Kunderna vill också ha tips på hur de ska vårda sina kläder för att få en hållbar garderob.

- Jag rekommenderar kunderna att köpa färre plagg, men av bättre kvalitet så att kläderna går att använda längre.

Egen teknik för lappning av jeans

Maria Holm har också ett modernt grepp på företagande. Ateljén är synlig i sociala medier och man samarbetar med grafiker och fotografer när det gäller marknadsföring.

Nu kan också kunder som bor på annan ort boka reparationer och syarbeten via webben och skicka in plaggen per post. Det här är en tjänst som syateljén är först med i Finland.

Att lappa eller sy om sina jeans är att göra planeten en tjänst

När det gäller jeansen har syateljén utvecklat en egen teknik för att lappa jeans. Lagningen görs så att den blir i det närmaste osynlig.

Vissa kunder vill hålla kvar det nötta utseendet, men genom att förstärka området kring lagningen så håller byxorna.

jeans med klackskor
jeans med klackskor Bild: x3m jeansguide

- Vid tillverkningen av ett par jeans går det åt närmare 10 000 liter vatten. Så att lappa eller sy om sina jeans är att göra planeten en tjänst, säger Maria Holm.

Också annat än kläder behöver repareras. Till det ovanligaste ateljén fått in för lagning är båtpresenningar.

Ta ställning med klädesplagg

Hur ser Maria Holm på att ta ställning och visa åsikter med sina kläder? Som att knytblusen häromveckan fick symbolisera ett ställningstagande för Svenska Akademiens avgående ständiga sekreterare Sara Danius.

- Det är en väldigt enkelt metod att ta till. Alla använder kläder och det är lätt att utrycka sig och visa sina ställningstaganden genom kläderna man använder, både personliga och politiska.

När det gäller just knytblusen är det ett plagg som ganska många kvinnor har och många använde sig också av knutna scarfar, säger Maria Holm.

Fashion Revolution Week

Fashion Revolution Week sammanfaller med datumet för olyckan i Rana Plaza-fabriken i Bangladesh år 2013. Fabriken rasade samman och över 1100 arbetare dödades och många fler skadades.

Genom att ta foto på klädetiketten och hastagga bilden med #whomademyclothes uppmanas klädköpare att fråga vem som tillverkat deras kläder.

Tiina Västi, Terhi Valkola och Maria 'Mia' Holm.
Tiina Västi, Terhi Valkola och Maria 'Mia' Holm. Tiina Västi, Terhi Valkola och Maria 'Mia' Holm. Bild: Marica Öst sömmerier, syateljéer,Vasa,Repa

På så sätt visar man att man understöder kravet på hållbarhet och etik i modeindustrin och ökad transparens i produktionskedjorna.

- Man kan också mejla klädproducenten och fråga under vilka förutsättningar ett plagg blivit sytt – och hoppas på svar. Hos oss syr vi under mycket bättre förutsättningar än i många andra länder.

Genom att delta i kampanjen vill syateljén uppmuntra konsumenterna att göra varaktiga och etiska val, som att låta reparera söndriga plagg istället för att köpa nytt.

Inte allt går att reparera konstaterar Maria Holm. Ibland kommer folk in med välanvända älsklingsplagg som är så trasiga att de inte går att reparera.

- Kunden har faktiskt använt plagget så länge det gått, men i det läget är det bara återvinningen som återstår.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje