Hoppa till huvudinnehåll

"Livet och miljön på båtarna kan fortfarande ibland beskrivas som fylla och djungelregler, men kulturen har förändrats"

Viking Lines kryssningsfartyg M/S Amorella.
Viking Lines kryssningsfartyg M/S Amorella. Bilden togs från M/S Grace. Viking Lines kryssningsfartyg M/S Amorella. Bild: Yle/Peter Karlberg M/S Amorella,Viking Line,kryssningsfartyg,Passagerarfartyg

Högsäsongen för passagerarfartygen på Östersjön närmar sig med stormsteg. Att jobba på ett fartyg innebär en väldigt speciell arbetsmiljö. Både på gott och ont. Vi har träffat två åbolänningar som jobbar till sjöss.

Väldigt många åbolänningar har erfarenhet av att jobba på något passagerarfartyg på Östersjön. Lika många känner någon som har gjort det, eller som just nu gör det.

Personalen på båtarna förbereder sig som bäst för några väldigt intensiva månader. En tillvaro som kan vara väldigt rolig, men som samtidigt också ställer höga krav på alla som jobbar på båtarna.

Pargasbon Mats Keihäs har åtta års erfarenhet av att jobba på båt. För närvarande är han hovmästare på Viking Lines fartyg M/S Grace.

- Visst trivs jag med mitt jobb. Det här upplägget med tio dagars jobb följt av tio dagars ledighet är också en bra deal i den här branschen. För mig betyder tio dagar på båten 105 arbetstimmar och då är det också oftast bara kul att det händer mycket under en kort tid.

Mats Keihäs
Mats Keihäs från Pargas är hovmästare på M/S Grace. Mats Keihäs Bild: Privat Viking Line,Mats Keihäs

Han tycker att medierna har ett gammalmodigt tänk kring vad som händer på båtarna, och att man först borde testa hur det är att jobba på en båt innan man dömer yrket.

- Livet på en båt kan fortfarande ibland beskrivas med att man kommer till en båt och super sig full och att det är djungelregler som gäller på båten. Det håller jag inte alls med om, för världen förändras och tankesätten förändras.

- I dag är det till exempel mycket mer trendigt att dricka alkoholfritt. Visst ser man fortfarande partygäng på båtarna, men generellt sett tycker jag att kulturen på båtarna har förändrats på ett positivt sätt.

Livet på en båt kan fortfarande ibland beskrivas med att man kommer till en båt och super sig full och att det är djungelregler som gäller på båten. Det håller jag inte alls med om, för världen förändras och tankesätten förändras― Mats Keihäs

Mats Keihäs är småbarnspappa och har tre barn, så i hans fall får hans sambo ta ett stort ansvar när han är borta.

- Familjen hemma på land måste vara med på det hela, det är ju nästan det allra viktigaste. Det får jag sedan kompensera när jag är hemma. Börjar man att tycka att man måste vara mer på hemmaplan måste man börja titta efter andra jobbmöjligheter.

Foto från kommandobryggan på Viking Lines kryssningsfartyg M/S Grace.
Vy från kommandobryggan på M/S Grace. Foto från kommandobryggan på Viking Lines kryssningsfartyg M/S Grace. Bild: Yle/Peter Karlberg M/S Viking Grace,Viking Line

Pargasbon berättar att det finns gott om knep för att ladda batterierna mellan de olika jobbskiften på båten.

- Man kan gå på gymmet och man kan gå upp på däck där vi har ett eget utrymme. Man kan också ta en tupplur i sin hytt. Sedan kan man förstås också ringa hem och kolla hur allt är därhemma.

Mats Keihäs beskriver sin arbetsmiljö som väldigt utvecklande och rolig.

- Vi har svenska, finska och internationella kunder, så därför är det här ett väldigt mångsidigt jobb. Vi har också en bra anda här på vår avdelning.

Viktigt att reda ut konflikter snabbt

Ibland kan det uppstå konflikter, men enligt honom reds de oftast ut ganska snabbt.

- Sådant kan hända när människor är trötta, men då reder vi ut det och ser till att vara kompisar igen innan man går och lägger sig. På en båt är det också viktigt att man reder ut sådant snabbt.

- De flesta ur personalen på den här båten får också bo i en egen hytt. Det är ett plus, då det ibland kan vara tungt att se bara samma människor hela tiden.

Maud Holtegaard Andersen
Maud Holtegaard Andersen från Kimitoön är specialist i kallskänken på M/S Grace. Maud Holtegaard Andersen Bild: Privat Viking Line

En annan som stortrivs med att jobba till sjöss är Maud Holtegaard Andersen, som är från Kimitoön, men som numera bor i Kyrkslätt.

- Jag trivs jättebra. Det här jobbet är väldigt omväxlande. Men det bästa är nog ändå att man efter tio dagars jobb får vara hemma i tio dagar.

Tio dagars frånvaro innebär förstås en del utmaningar på hemmafronten.

- Man får föra hunden till hotellet. Man får också se till att vattna blommorna och hoppas på att de klarar sig tills man kommer hem igen, säger Maud Holtegaard Andersen med ett skratt.

Det här är en livsstil och jag kan inte tänka mig att göra någonting annat. Jag har testat att jobba i land, men livet till sjöss är bättre― Maud Holtegaard Andersen

Hon har jobbat på båt de senaste 16 åren och för tillfället jobbar hon som specialist i kallskänken på M/S Grace.

- Det här är en livsstil och jag kan inte tänka mig att göra någonting annat. Jag har testat att jobba i land och visst var det skönt att alltid få sova i sin egen säng, men livet till sjöss är ändå bättre.

Viking Lines kryssningsfartyg M/S Grace i Åbo hamn.
Viking Lines kryssningsfartyg M/S Grace i Åbo hamn. Viking Lines kryssningsfartyg M/S Grace i Åbo hamn. Bild: Yle/Peter Karlberg M/S Viking Grace

Samtidigt finns det givetvis även utmaningar i jobbet i kallskänken på ett fartyg.

- Personkemin är jätteviktig och ibland kan den biten skapa problem. Det är nog också det jobbigaste med det här jobbet. Vi jobbar så tätt inpå varandra och vi jobbar i tio och en halv timme. I mitt fall är vi fyra personer som jobbar ihop och med tanke på den matmängd vi producerar jobbar vi på en extremt liten yta.

- Och om du har en dålig dag eller om det händer något hemma i land så kommer du inte härifrån. Ibland kan det här också vara ett väldigt stressigt jobb.

Vy från en Viking Grace-hytt.
Eftermiddagsvy från en M/S Grace-hytt. Vy från en Viking Grace-hytt. Bild: Yle/Peter Karlberg M/S Viking Grace

Maud Holtegaard Andersen tycker överlag att hennes arbetsvillkor är bra, det vill säga allt från arbetstider till lönen.

- Det kan alltid vara bättre, men för det här jobbet är villkoren bra. Jag tycker också att det skulle vara lite långtråkigt om man skulle ha för korta arbetspass och för mycket fritid på båten. I mitt fall är mina tio och en halv arbetstimmar uppdelade i morgon-, dag-, och kvällsservice. Jag gillar det höga tempot och pulsen på båten.

Om du har en dålig dag eller om det händer något hemma i land så kommer du inte härifrån. Ibland kan det här också vara ett väldigt stressigt jobb― Maud Holtegaard Andersen

Hon lyfter också fram en del andra förmåner.

- I taxfree-butiken får vi lite rabatt och vi får också frukost, lunch och middag. Vill man ha städning i sin hytt är det bara att säga till. Du kan också få dina kläder tvättade och strykta. Det är nästan som att mamma är med och sköter en hela tiden, säger Maud Holtegaard Andersen med ett leende.

Vy över Åbo hamn från fartyget Viking Grace
Kvällsvy över Åbo hamn från M/S Grace. Vy över Åbo hamn från fartyget Viking Grace Bild: Yle/Peter Karlberg Åbo hamn
Vy över Stockholm från en Viking Grace-hytt
Morgonvy över Stockholm från en M/S Grace-hytt. Vy över Stockholm från en Viking Grace-hytt Bild: Yle/Peter Karlberg Stockholm

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland