Hoppa till huvudinnehåll

"Kyrkogatan skulle kunna bli en gårdsgata" - mängden trafik i Gamla stan bekymrar Borgåbor

bild på en bil
bild på en bil Bild: Sandra Crawford/Yle Borgå,trafik,bilar,kyrkogatan i borgå

Många kör för fort på Kyrkogatan i Borgå. Invånare är bekymrade över att den smala gatan har så mycket trafik.

Kyrkogatan är smal och kantas av gamla trähus. Det tar inte lång tid förrän en bil sveper förbi.

- Det är bra att de har satt upp en hastighetsmätare som visar en röd gubbe om man kör över femton kilometer i timmen och en grön gubbe om man följer hastighetsbegränsningen, säger Anders Granfelt.

Anders Granfelt bor i Gamla stan i Borgå. Han anser att Kyrkogatan skulle kunna bli en gårdsgata vigas åt fotgängare i första hand.

bild på en man
Anders Granfelt har tidigare jobbat med trafikfrågor men är i dag i fastighetsbranschen. bild på en man Bild: Sandra Crawford/Yle Borgå,porträtt,kyrkogatan i borgå

I dag får lastbilar köra åt ena hållet längs med Kyrkogatan. Mätningar som invånarföreningen i Gamla stan gjorde sommaren 2017 visar på att 46 lastbilar och sex långtradare kör längs gatan per dygn.

- Min åsikt är att man borde begränsa trafiken mer. Turismen växer snabbt i Borgå så till exempel en gårdsgata skulle kunna vara en bra lösning. Det betyder att bilarna måste väja för fotgängarna. Bilar får köra på en gårdsgata men måste ta hänsyn till fotgängarna, säger Granfelt.

Enligt Granfelt skulle det leda till att en hel del bilar inte längre skulle köra längs Kyrkogatan eftersom det skulle gå långsammare.

bild på hastighets metare
Gubben får en sur min om bilisterna överskrider hastighetsbegränsningen på 15 kilometer i timmen. bild på hastighets metare Bild: Sandra Crawford/Yle körhastighet,Skylt,Borgå,kyrkogatan

När en gata görs till en gårdsgata definieras det i första hand med en skylt, berättar Anders Granfelt, som tidigare har jobbat i trafikbranschen.

- Man kan också sätta ut krukor och bänkar, så det blir mer som en gård. Slutresultatet är att det blir mycket lugnare. Servicetrafiken måste förstås fungera, men ändå skulle det vara bra om man i första hand skulle röra sig till fots här i Gamla stan och det skulle vara tryggt, säger Anders Granfelt.

bild på bilar som kör
När postens skåpbil stannat mitt på vägen får de andra bilarna krångla sig förbi på den smala gatan. bild på bilar som kör Bild: Sandra Crawford/Yle Borgå,bilar,trafik,kyrkogatan

Invånarföreningen i Gamla stan har samlat ihop en arbetsgrupp som tar fram lösningar för trafiken. Max Lundell som är med i arbetsgruppen framhåller att det inte borde finnas någon genomfartstrafik i Gamla stan.

- Mitt hus ligger inte precis vid Kyrkogatan men vi rör oss där dagligen. Det är ett hasardspel att röra sig där; man får hela tiden vara rädd att någon kör på en. Det är inte som det ska vara, säger Max Lundell från invånarföreningen.

bild på bilar som kör
Kyrkogatan är smal och möts två bilar blir det inte mycket plats för fotgängare. bild på bilar som kör Bild: Sandra Crawford/Yle bilar,trafik,Borgå,kyrkogatan

När föreningen i juli 2017 under två veckor följde med trafiken körde närmare hälften av bilarna för fort. Under ett dygn rörde sig mer än 1 800 bilar på Kyrkogatan.

Vi vill inte att det ska projiceras bara på Kyrkogatan, vi tycker att hela gamla stan ska fredas från trafik― Max Lundell, invånarföreningen i Gamla stan

Föreningen vill att trafikfrågorna i Gamla stan ska behandlas som en helhet.

- Vi vill inte att det ska projiceras bara på Kyrkogatan; vi tycker att hela Gamla stan ska fredas från trafik. Det kan vara alldeles bra att ha gågata också på Kyrkogatan som skulle kunna få ett nytt uppsving. Där är många fastigheter där man skulle kunna ha affärer. Nu är det mycket turister som går slalom mellan bilarna och det är bedrövligt att se, säger Lundell.

bild på en skylt
Hastighetsbegränsningen på 15 kilometer i timmen följs inte av alla bilar. bild på en skylt Bild: Sandra Crawford/Yle Borgå,körhastighet,Skylt,kyrkogatan

- Men det är inte bara Kyrkogatan det gäller utan vi tycker att Gamla stan som helhet få en lösning där man fredar den från trafik mer, säger Max Lundell från invånarföreningen i Gamla stan.

På Borgå stad berättar kommunteknikchef Kari Hällström att det inte just nu kommer att göras förändringar i trafiken på Kyrkogatan.

Om förändringar görs måste trafiken planeras om på ett större område som förutom Gamla stan också inbegriper Prästgårdsbacken, Prästgårdsåkern och Kvarnbacken.

- Det är en helhet som man måste behandla på en gång. Begränsar man trafiken på ett ställe så påverkar det hela området. Det går inte att begränsa trafiken på bara en gata, speciellt om det är en huvudgata som leder in på området, säger Kari Hällström.

Staden ska undersöka läget på Kyrkogatan under våren och sommaren.

Läs också

Östnyland

Bekanta dig med hur vi jobbar med Ansvarsfull journalistik

Nyligen publicerat - Östnyland