Hoppa till huvudinnehåll

Precisionsförmåga testas i EM för spårvagnsförare

Lördagen den 5 maj går de sjunde europeiska mästerskapen för spårvagnsförare anno 2018 av stapeln. Ett lag bestående av två förare från Helsingfors är med och representerar Finland.

Det krävs god bedömning, precisionsförmåga och att man har tungan rätt i mun då man framför en spårvagn genom de ibland trånga gatorna i Helsingfors.

Två förare som har just de egenskaperna är Oskar Sjöholm och Mari-Anne Dzanko som också kommer att representera Helsingfors och Finland i Tram-Em, alltså Europamästerskapen i spårvagnskörning.

– Det är en stor ära att bli vald. Jag ser nog fram emot tävlingen, säger Oskar Sjöholm.

Han berättar att det är svårt att förbereda sig inför mästerskapen eftersom arrangörerna är hemlighetsfulla kring vilka grenar som ingår.

– Vi har sett lite klipp på Youtube från tidigare år och övat på det, berättar han.

En spårvagn i färd med att köra över en planka med siffror på.
En av grenarna brukar vara att parkera spårvagnen så att den bakre ändan stannar så nära mitten av den numrerade plankan som möjligt. Förarna får inte använda sig av speglar eller hastighetsmätare under tävlingen. En spårvagn i färd med att köra över en planka med siffror på. Bild: Yle/Christoffer Kaski spårvagnsförare,spårvagnar,spårvagns-em

Köra över en planka bland grenarna

Då Yle Huvudstadsregionens reporter följer med förberedelserna är det precisionskörning som står på schemat i depån i Forsby.

I tur och ordning kör Sjöholm och Dzanko spårvagnen över en numrerad planka som ligger mellan tågskenorna. Målet är att utan hastighetsmätare eller speglar försöka få spårvagnens bakre del att stanna så nära plankans mitt som möjligt.

Ju närmare mitten, desto fler poäng får laget.

I följande övning kör den ena lagmedlemmen spårvagnen medan den andra försöker placera en docka så nära den annalkande spårvagnen som möjligt, men utan att den snuddar i spårvagnen.

Ju närmare dockan är, desto fler poäng får laget. Helsingforsteamet lyckades placera dockan 2,5 centimeter från sidan på vagnen, så man är på god väg.

Övningen med dockan, som de har döpt till Irmeli, är den roligaste hittills, tycker Sjöholm.

Spårvagnsförarna Mari-Anne Dzanko och Oskar Sjöholm med övningsdockan Irmeli.
Spårvagnsförarna Mari-Anne Dzanko och Oskar Sjöholm med övningsdockan Irmeli. Spårvagnsförarna Mari-Anne Dzanko och Oskar Sjöholm med övningsdockan Irmeli. Bild: Yle/Christoffer Kaski spårvagnsförare,spårvagnar,spårvagns-em

– Det är inte så noga om jag träffar Irene så jag kan testa gränsen på millimetern. I trafiken får man ju absolut inte träffa någon förbipasserande, säger han.

Mästerskapen ordnas för sjunde gången

I den sjunde upplagan av mästerskapen är 25 lag från 19 europeiska länder med och gör upp om titeln.

Under tävlingen kör lagen längs en hinderbana där de ger prov på sin precisionsförmåga, hastighetsbedömning och andra lekfulla tester.

I fjolårets tävling på ön Teneriffa var det teamet från Paris som drog det längsta strået, följt av lagen från Berlin och Frankfurt.

Då var ingen förare från Helsingfors med i tävlingen, men i år gör helsingforsarna comeback.

En spårvagnsförares vardag

En spårvagnsförares dag börjar ofta mellan klockan fem och sex på morgonen eller på eftermiddagen och efter en kort förberedelse rullar spårvagnen ut ur depån.

Sedan kör man ett par timmar och sedan en kort paus och därefter är det lunch och sedan kör man lite till, berättar Sjöholm. En vanlig dag är ungefär 8–9 timmar lång.

Men hur gör du om du behöver gå på toaletten?

– Det är bäst för dig att du inte blir toanödig, säger han skämtsamt och tillägger att det nog finns toaletter vid många ändstationer.

– Som längst blir man tvungen att knipa igen i en timme, så man klarar nog sig så länge man inte dricker för mycket kaffe, säger han och skrattar.

"En spårvagnsförare ska vara lugn"

Sjöholm berättar att en spårvagnsförare ska vara lugn i alla situationer, förutseende och tåla stress.

Mitt motto är att ta det säkra före det osäkra― Oskar Sjöholm, spårvagnsförare

– Det händer så mycket i trafiken så du måste alltid vara på alerten, säger han.

Spårvagnsförare Oskar Sjöholm i förarhytten i en spårvagn.
Oskar Sjöholm är en av de tävlande förarna och hans motto är att alltid ta det säkra före det osäkra. Spårvagnsförare Oskar Sjöholm i förarhytten i en spårvagn. Bild: Yle/Christoffer Kaski spårvagnsförare,spårvagnar,spårvagns-em

Till sina egna styrkor räknar Sjöholm en stark kännedom om Helsingfors och dess trafik.

– Jag har rört mig så många år i trafiken i Helsingfors så jag vet hur staden fungerar och kan läsa trafiken. Jag blir inte förvånad om någon gör en plötslig u-sväng.

Han säger att det svåraste med att köra spårvagn i Helsingfors är att det finns så mycket att tänka på i början.

– Det finns smala gator med mycket trafik. På grund av havet i söder finns här mycket bilar. Mitt motto är att ta det säkra före det osäkra, säger Sjöholm.

Det kan vara ett bra motto att följa också i spårvagns-em på lördag.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen