Hoppa till huvudinnehåll

Alertes första år – "mycket har gått över förväntan"

Sopmaskin i Jakobstad.
Sopmaskin i Jakobstad. Bild: Håkan Forss. Alerte,servicebolag,Jakobstad,Sopmaskin

Drygt ett år har gått sedan servicebolaget Alerte tog över en rad uppgifter i Jakobstad. Enligt vd Håkan Forss har det gått bra för det nya bolaget.

Det var i början av 2017 som de tekniska stödtjänsterna bolagiserades i Jakobstad. Servicebolaget Alerte sköter idag bland annat städning, matlagning, skötsel av fastigheter, parker och idrottsanläggningar i staden.

Första året hade Alerte en omsättning på 13 miljoner euro och en vinst på 55 000 euro. Bolaget hade 260 anställda.

- Vi är inte ute efter att göra ekonomisk vinst, utan målsättningen är att producera tjänsterna effektivare än tidigare. I mycket har det gått över förväntan, säger Forss.

Anställda med på noterna

Forss hade väntat sig att det skulle vara svårare att få med de anställda i det nya bolagets tankegång. Början var osäker då personal som skulle flyttas över till Alerte bland annat demonstrerade mot en bolagisering.

Men de flesta anställda har varit med på noterna.

- Visst har vi en lång väg att gå och det finns mycket att utveckla, men vi ser att det finns större potential att lyckas än vad det fanns förr.

Lägre sjukfrånvaro bland anställda

Till exempel har sjukfrånvaron bland de anställa minskat. Man har enligt Forss jobbat på att öka motivationen bland de anställda för då gör de också ett bättre jobb.

- Vi måste se till att personalen har de verktyg de behöver för att göra ett effektivt jobb. Vi har till exempel investerat i moderna maskiner för att underhålla gator. När medarbetarna ser att vi använder medel för att underlätta för dem ökar motivationen och det blir en positiv spiral.

Mer omväxlande jobb

En orsak till att Alerte kan jobba effektivare än när personalen jobbade för staden, är att det inte längre är någon stor sak om en anställd tillfälligt jobbar på en annan avdelning.

En anställd kan helt enkelt jobba där personens kunskap behövs mest just då.

- Vi jobbar över gränserna. Vi har haft en som sköter om idrottsanläggningar som också har byggt eftersom han råkar ha kunskap om den sidan.

På samma sätt har trädgårdsmästare skött underhåll vid idrottsanläggningar i perioder då det funnits mindre att göra för de som sköter parkerna.

- Och de anställda gör det här gärna. De tycker till och med att det är omväxlande och roligt.

Håkan Forss, Alerte
Alertes vd Håkan Forss är nöjd över bolagets första år. Håkan Forss, Alerte Bild: Nathalie Lindvall jakobstad

Positiv respons

De som använder sig av tjänsterna och alltså vistas i fastigheter, parker och äter skolmat verkar enligt Forss också ha märkt en skillnad.

- Vi har fått otroligt mycket positiv feedback för både fastighetsunderhåll och gatuskötsel. Det var en utmanande vinter med vädret. Ibland har resurserna inte räckt till för allt som vräkt ner, men överlag har det varit positivt.

Responsen har också varit positiv gällande till exempel skötsel av friluftsleder, skidspår och idrottsanläggningar.

Matlagningen löper bättre nu

Vad gäller matlagningsmetoden cook and chill fick man till en början kritik.

- Vi hade en del problem i starten och det blev för mycket på en gång med nya recept, ny teknik och så vidare. Nu löper det som det ska och det är sällan vi får klagomål.

Målet är att också framöver utföra jobbet så effektivt som möjligt.

- Vår målsättning är att bli så pass bra att nät Finland är ett fullständigt konkurrenssamhälle och bolagen slåss på den fria marknaden, så ska vi vara ett sådant bolag att vi klarar av det.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten