Hoppa till huvudinnehåll

Filmen The Death of Stalin - politisk satir som Ryssland förbjudit

Bild från filmen The Death of Stalin
Kulturdepartementet har beslutat att filmen The Death of Stalin inte ska visas på ryska biografer. Bild från filmen The Death of Stalin Bild: Nicola Dove The Death of Stalin

Den brittiske regissören och manusförfattaren Armando Iannucci har gjort succé med sin bitande politiska satir i filmen ”In the loop” och komediserien ”Veep”. Nu tar han sig an tumultet efter den sovjetiske diktatorns död, i ”The death of Stalin” – en film som blivit förbjuden i Ryssland.

Året är 1953 och Josef Stalin har styrt Sovjetunionen med järnhand i nästan 30 år. Han härskar över ett folk som vet att det räcker med ett enda felsteg för att hamna i fångläger i Sibirien, eller framför en arkebuseringspluton.

Men så en marskväll får Stalin en hjärnblödning, och medan han ligger för döden inleds en febrig maktkamp i Kreml, med livet som insats för alla inblandade.

Armando Iannucci
Armando Iannucci Armando Iannucci Armando Iannucci

Av detta stycke 1900-talshistoria har skotten Armando Iannucci gjort en bitande politisk satir, där skratten serveras tillsammans med ett rejält molande i magen.

– Jag ville återskapa känslan av fasa som lurar under ytan. Publiken ska inte hyperventilera eller vara fullt medvetna om den – det är ingen skräckfilm – men jag ville att folk skulle tänka ”så här måste det ha känts varje dag under den här sortens regim, säger Armando Iannucci.

Jag ville återskapa känslan av fasa som lurar under ytan― Armando Iannucci

”The death of Stalin” bygger på en fransk grafisk roman, som Ianucci upptäckte när han jobbade med ett manus om en nutida, påhittad diktator. Han ville visa likheterna mellan en klassisk despot och demokratiskt valda ledare som Trump, Berlusconi och Erdogan, och fastnade för berättelsen om Stalins död.

– Händelserna i boken och filmen är bisarra, skrämmande och farsartade – och de har hänt på riktigt! Och även om de tillhör det förflutna så finns det kopplingar till vår tid, säger han.

Får inte visas på ryska biografer

Vi ses på Göteborgs filmfestival, bara någon vecka efter att det ryska kulturdepartementet hade meddelat att filmen – som hade tagits väl emot under förhandsvisningar i Moskva – inte får visas på ryska biografer.

Skälet som angavs är att skildringen av turerna kring Stalins död anses förolämpa det ryska folket. En tjänsteman gick så långt att han beskrev filmen som en västerländsk komplott.

Bild från filmen The Death of Stalin
Bild från filmen The Death of Stalin Bild: Nicola Dove The Death of Stalin

– När jag fick veta det skrek jag åt tv-apparaten, ”det stämmer ju inte!”. Därför blev jag lättad när jag fick höra att vanliga ryssar som har sett filmen inte alls kände sig förolämpade. Det positiva med situationen är att det nu finns ett sug efter filmen i Ryssland, och med tanke på teknikens möjligheter kommer den ryska publiken att kunna hitta den på andra sätt.

Monty Python-stjärna bland skådespelarna

”The death of Stalin” har en eklektiskt rollista, där brittiska Shakespeare-skådespelare möter amerikanska tv-stjärnor.

Steve Busemi spelar centralfiguren Nikita Chrusjtjov mot Monty Python-legendaren Michael Palin som Molotov och Jason Isaacs från nya ”Star Trek”-serien som general Zjukov.

En av få kvinnor i filmen är Stalins dotter Svetlana, som spelas av den brittiska skådespelerskan Andrea Riseborough.

– Hon hade en förfärlig barndom, släktingar avrättades till höger och vänster. I intervjuer framstår hon som lite rubbad, hon berättar om hur hemskt det var samtidigt som hon hyllar sin pappa. Att bära hans efternamn var som en dödsdom, säger hon.

Bild från filmen The Death of Stalin
Bild från filmen The Death of Stalin Bild: Nicola Dove The Death of Stalin

Vad skulle du själv ha gjort?

För Armando Iannucci var ett av målen med filmen att få publiken att fundera på vilka de själva skulle ha varit om de hade levt under en förtryckarregim.

– I mina projekt försöker jag att aldrig döma människor, för jag vill att publiken ska fråga sig "vad skulle jag göra i en sån här situation?". Vi är alla rädda för bli avslöjade och försöker bara ta oss igenom dagen.

Den som har sett Iannuccis satirserier ”The thick och it” (om inkompetenta politiker på ett påhittat brittiskt departement, som senare blev långfilmen ”In the loop”) och ”Veep” (om en inkompetent amerikansk vicepresident) – känner igen hans förmåga att brutalt förvandla upphöjda maktfigurer till skröpliga människospillror.

En av hans drivkrafter som satiriker är att visa publiken att politiker inte är bättre än vanliga medborgare.

– Låt dem inte övertyga dig om att de är perfekta eller att deras beslut är särskilt genomtänkta. Jag försöker ge en bild av hur besluten verkligen fattas, så att vi tillsammans kan försöka förbättra systemet.

Hon hade en förfärlig barndom, släktingar avrättades till höger och vänster― Armando Iannucci om Stalins dotter

Själv är han ingen auktoritär ledare. Han försöker skapa en varm och tillåtande arbetsmiljö, eftersom människor är som roligast när dom har roligt.

– Ta Julia Louis-Dreyfus [huvudrollsinnehavaren i ”Veep”], hon ser det som sitt jobb som huvudrollsinnehavare att skapa en trevlig atmosfär på inspelningsplatsen. Om vi jobbar sent så är det hon som drar igång allsång och peppar alla – därför att hon vet att bra material föds ur bra stämning, och inget material föds ur dålig stämning.”

”The death of Stalin” får finsk biopremiär den 4 maj.

Text: Karin Svensson

Intresserad av Stalin? Kolla då in den här dokumentären:

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje