Hoppa till huvudinnehåll

Musiken i datorspel är en egen värld - Game Music Collective tar spelmusiken till scenen

Game Music Collective i motljus på scenen.
Game Music Collective är Finlands första professionella orkester inriktad på spelmusik. Game Music Collective i motljus på scenen. Bild: Game Music Collective Datorspelsmusik,Game Music Collective

Det finns konserter för dem som gillar klassisk musik och dem som gillar pop, jazz eller heavy. Så varför inte konsert för dem som gillar musiken i dataspel?

Lukas Stasevskij spelar, både datorspel och cello, och fick idén att grunda en orkester specialiserad på spelmusik då han själv satt och lyssnade på musik från olika spel på Youtube och Spotify. Den enorma mängd lyssningar låtarna hade fick Stasevskij att inse att det inte är något marginellt fenomen.

Om de gillar att lyssna på nätet skulle de antagligen också vilja höra den här musiken framföras på scenen i ett live-sammanhang, tänkte Stasevskij.

Närbild på Lukas Stasevskij
Lukas Stasevskij spelar både cello och dataspel. Närbild på Lukas Stasevskij Bild: Yle / Johanna Grönqvist Cellist,Game Music Collective

Eftersom Stasevskij är utbildad cellist vid Sibelius-Akademin frågade han bland sina vänner vid Sibelius-Akademin om de var intresserade av att uppträda med spelmusik. Det tog ungefär två veckor och så var sammansättningen för Game Music Collective eller GMC klar.

Unik orkester

Game Music Collective är den första professionella orkestern i Finland som är inriktad på spelmusik. Och den är ganska unik även i internationella sammanhang eftersom det finns väldigt få ambitiösa grupper som är specialiserade på just spelmusik.

Spelmusiken är influerad av en mängd olika genrer men speciellt den klassiska musiken har haft en stor inverkan. Spelmusiken har ändå sina helt egna utmaningar, poängterar Stasevskij, också för en klassiskt skolad musiker.

En av de största utmaningarna är de fördomar som finns gentemot spelmusik.

-Jag har inget emot inte om du vill lyssna på popmusik, säger Stasevskij, så varför då kritisera om jag vill lyssna och spela spelmusik?

Eero Lehtimäki leder Game Music Collective.
Kapellmästare Eero Lehtimäki leder Game Music Collective. Eero Lehtimäki leder Game Music Collective. Bild: Yle / Johanna Grönqvist Eero Lehtimäki,Game Music Collective

Spelmusik är populärkultur och precis som man länge såg ner på spelindustrin tyckte många kanske också att spelmusiken inte var särskilt seriös.

Men Stasevskij påpekar att det har vänt, idag är det alltfler kompositörer från både filmbranschen men också från den klassiska sidan som flyttar över och gör musik för spel. Vilket betyder att nivån på spelmusik stiger.

När musiken kopplas loss från spelet

Precis som filmmusik är skapad för en visuell berättelse så är även spelmusik gjord för ett visst sammanhang, den skall stöda handlingen i spelet och ge spelaren olika känsloupplevelser.

Så vad händer då man kopplar loss musiken från själva berättelsen och det visuella?

Stasevskij medger att det är en utmaning. De musikstycken som fungerar bäst är de som har en mer tematisk helhet och en melodi. Musik som fungerar som bakgrundsmusik i ett spel och snurrar på i en loop fungerar inte i ett live-sammanhang.

Game Music Collective kenraaliharjoituksissa Kulttuuritalolla.
Game Music Collective Game Music Collective kenraaliharjoituksissa Kulttuuritalolla. Bild: Nella Nuora / YLE Datorspelsmusik,orkester,Kulturhuset

Ingen ansiktslös massa

Game Music Collective är, enligt Stasevskij både ett band och en orkester, 20 musiker där varje instrument representeras av en musiker.

För att musiken då skall låta som spelmusik gör använder man sig också av både synthesizer och sampler (man använder sig alltså av musik som man spelat in på förhand). Dessutom samarbetar man även med manskören Euga.

-Spelmusik är mångdimensionellt och komplext, ofta också episkt och stort och då behövs det en stor orkesters kapacitet för att i en live-situation kunna få musiken att låta just så som det låter i ett spel.

Närbild på en cellist i Game Music Collective.
Game Music Collective Närbild på en cellist i Game Music Collective. Bild: Yle / Johanna Grönqvist violinist,Game Music Collective

-Jag vill inte att vi i GMC är en ansiktslös massa, utan att varje musiker också är en solist och har sin egen personlighet.

Varje musiker har sin egen stämma, förklarar Stasevskij. En stämma som ofta också är väldigt utmanande att spela.

-Jag har spelat mycket i klassiska orkestrar och jag vill påpeka att de här stämmorna många gånger är svårare för att de är väldigt virtuosa.

Musik är rörelse

Musik är inte bara det ljud som musikerna producerar. Ljud är rörelse och rörelsen är visuell. Hur du rör dig påverkar musiken och tolkningen av den, vad du vill säga med musiken. Man kunde tala om ett slags rörelsens estetik.

Det är en av orsakerna att musik som framförs live är något annat än när du sitter hemma och lyssnar på en inspelning.

-Det finns en visuell och fysisk aspekt av att se musikerna framföra musiken. Men även en social aspekt att tillsammans med en massa andra människor dela en upplevelse av musik som man gillar, säger Stasevskij.

Eero Lehtimäki leder Game Music Collective.
Kapellmästare Eero Lehtimäki och Game Music Collective. Eero Lehtimäki leder Game Music Collective. Bild: Yle / Johanna Grönqvist Eero Lehtimäki,Game Music Collective

-Ett rockband rör sig också på ett helt annorlunda sätt på scenen än en symfoniorkester eller ett jazz band.

Stasevskij tar musikerna i Apocalyptica som ett exempel, de är alla utbildade klassiska cellister, men när de började spela heavy ändrades deras sätt att röra sig då de spelade. Just för att musiken är annorlunda.

Alla musikgenrer har sitt sätt att röra sig och Stasevskij påpekar att detsamma gäller också publiken. De som lyssnar på en jazzkonsert jammar på ett helt annat sätt än publiken på en heavykonsert.

Lukas Stasevskij spelar cello.
Lukas Stasevskij och Game Music Collective. Lukas Stasevskij spelar cello. Bild: Yle / Johanna Grönqvist Cellist,Game Music Collective

Hur framför man då spelmusik?

Det är här som Game Music Collective också ser att de bryter ny mark. De hämtar sin estetik från spelvärlden.

-Eftersom det egentligen inte finns någon förebild för hur man skall framföra spelmusik så har vi enorma möjligheter att göra det hela så som vi vill att det skall se ut.

Game Music Collective vill också framföra varierande spelmusik, på repertoaren står allt från den världsberömda Nobuo Uematsus musik i Final Fantasy-spelen till Elder Scrolls, Destiny 2 och Undertale.

Musiken GMC framför är arrangerad av Jonne Valtonen och Roger Wanamo, som Stasevskij anser att hör till de allra främsta och mest efterfrågade spelmusiksarrangörerna just nu. De har bland annat gjort arrangemang för Stockholms och Tokyos symfoniorkestrar och Londons filharmoniska orkester.

Game Music Collective hade sin debutkonsert i Finlandiahuset i september 2017 och den konserten kan du lyssna på här.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje